Hei,

Olen parhaillaan kunnostamassa taloa vuodelta -73 ja olen huomannut olohuoneessa matalataajuista melua noin 40 Hz, jonka uskotaan tulevan läheisestä ilmalämpöpumpusta. Minulla ei yleensä ole suurempia ongelmia äänen kanssa, paitsi että olen tällä hetkellä saanut flunssan, joka on tehnyt kuulostani tilapäisesti herkemmän ja nämä 40 Hz ovat saaneet tärykalvoni toisessa korvassa sekoamaan.

Koska joka tapauksessa käyn läpi huone huoneelta ja vaihdan pintamateriaalit, ajattelin yrittää vähentää melua mahdollisimman paljon. Olen ymmärtänyt, että raskaat materiaalit ovat hyviä estämään matalia taajuuksia ja vähän etsittyäni löysin Norgips Silentboardin, joka on hyvä vähentämään matalia taajuuksia, se painaa 17,5 kg/m2 tavallisen kipsilevyn sijasta, joka painaa noin 9-10 kg/m2. Mutta kun katson heidän tuoteluetteloansa, näyttää siltä, että se suoriutuu huonommin kuin heidän tavallinen levynsä juuri 40 Hz:ssä.

Kaavio, joka vertaa Norgips Silentboardin ja Norgips Standardin äänieristyskykyä eri taajuuksilla; keskittyy erityisesti mataliin taajuuksiin.

Nykyinen ulkoseinä koostuu noin 10 cm lasivillasta ja 13 mm kipsistä puurangoilla. Miten parhaiten estän erittäin matalia taajuuksia ulkoseinässä, ovatko kaksi vai kolme normaalia kipsilevyä paras, mitä voin tehdä järkevällä hinnalla?

Puhelimellani mitattu melu: (noin 40 dB Leq)
Spektrogrammi näyttää alhaisen taajuuden kohinan noin 40 Hz, jonka voimakkuus on kasvanut. Kohina on ilmeisesti peräisin lämpöpumpusta.

S
Ripusta VP seinälle
Ongelmana lämpöpumpun kiinnittämisessä taloon voi olla talon resonanssi
Kaiva maa pois ja valaa laatta tai kaiva maa pois ja aseta betonilaatat 300X300 jalkojen alle telineelle, jossa on murskattu pohja, niin pääset ongelmasta eroon. Aina on vähän pelivaraa siirtää sitä, kunhan mittaat tarkkaan.

• Tykkään
Björn Melander
  • Laddar…
Meillä ei ole itsellämme, vaan olemme pikemminkin kahden tai useamman naapurin talon ympäröimänä, jotka ovat noin 30-50 metrin päässä.

S
Kuulostaa vähän oudolta, että niin kaukaa vaikuttaa teihin, ei mitään muuta teillä ole esim. mekaaninen ilmanvaihto, joka voi aiheuttaa tämän, resonanssi on vähän hankala löytää ja voi ilmetä jonkin matkan päässä itse lähteestä talon materiaalin läpi.

• Tykkään
martin43
  • Laddar…
H
Hei!

Voidaan sanoa näin, et voi koskaan eristää/leikata taajuuksia esim. 40hz, ne menevät kaiken läpi. Jokin värisee, löydä se niin ratkot ongelmasi.

Olen samaa mieltä Hasselnotin kanssa, et koskaan voi vaimentaa niin matalataajuista ääntä. Se johtuu pääasiassa sen aallonpituudesta, joka on 8,5 metriä. Jos se tulee ulkoa, voit mahdollisesti saada sen muuttamaan suuntaa rakentamalla maavallin. 1970-luvulla oli suuri ongelma huonosti suunnitelluissa ilmanvaihtojärjestelmissä, jotka aiheuttivat matalataajuista melua. Ratkaisu oli aina järjestelmien uudelleenrakentaminen. Minun on kuitenkin vaikea uskoa, että naapureiden LVP on syynä. Onko lähelläsi mitään tuulivoimalaa?

Kiinnostavaa, kiitos vastauksesta.

Talossa on luonnollinen ilmanvaihto, joten mekaaninen ilmanvaihto ei pitäisi olla ongelma, eikä meillä ole tuulivoimaloita kilometrien säteellä. Voin nähdä, että ääni menee päälle ja pois 5 minuutin välein, kuten LVP voisi tehdä, siitä epäilys. Virran katkaiseminen ei vaikuta, joten minun on vaikea nähdä, mikä aiheuttaisi tärinää talossa.

Mutta nyt tiedän ainakin, että kipsi ei ole ratkaisu ja minun on elettävä sen kanssa, kunnes tiedän enemmän lähteestä.

S
Mikä lämpö sinulla on, vesi jos niin on, tarkista kiertopumppu onko se vanha iso kaveri niin se voi olla löysä
ja silloin se voi aiheuttaa värinää kun roottori ja pumppupyörä liikkuvat sivusuunnassa
Joskus voi jopa kuulua pientä naputusta niissä

H
Ääni voi myös syntyä tuulen tai vastaavan johdosta, mutta ei kuulosta samalta tapaukselta. 20-40hz on enemmän "tunne" kuin kuulo, vaikka teoreettisesti voimme kuulla 20hz.

Jos se on talossa, voit mitata, missä talossa lähde on. Mutta en luottaisi niin paljon matkapuhelimeen.

Tällaista voi olla hieman hankalaa. 40 Hz:ssä ääni on ympärisäteilevää ja siten suunnatonta, eli sitä on vaikea paikantaa. Pitkän aallonpituuden vuoksi ääni "liukuu" esineiden, kuten aitojen ja valleiden yli. On ehdottomasti mahdollista rakentaa rakenteita, jotka vaimentavat 40 Hz, mutta se vaatii jonkin verran rakennustilaa. Kuten aiemmin on sanottu, on parasta ensin yrittää paikallistaa melulähde ja katsoa, mitä siellä voidaan tehdä.

Y
Kamppailen monien äänien kanssa ja haluaisin myös nauhoittaa analysoidakseni vähän.
  • Onko jokin yleinen ilmainen sovellus, jota olet käyttänyt?
  • Ja kuinka luotettavia nämä sovellukset ovat?

H
Epäilen, että ongelmasi ratkaiseminen on ajan/kustannusten arvoista. Ajattele matkaa, jolla voit kuulla kuorma-auton ajavan ohi. Sitten minulla on vaikea uskoa, että se on naapurisi lfv, joka aiheuttaa ongelmasi. Uskon, kuten joku muu sanoi, että se on pumppu tai vastaava.

Y Yrrol sanoi:
Kampailen useiden äänten kanssa ja haluaisin myös tallentaa analysoidakseni vähän.
  • Onko joku tavallinen ilmainen sovellus, jota olet käyttänyt?
Sovelluksia tulisi käyttää vain suuntaa-antavien mittausten tekemiseen. Tarkkuutta ei voi verrata ammattimaisiin kalibroituihin mittalaitteisiin.

• Tykkään
Hasselnot
  • Laddar…
Y Yrrol sanoi:
Pyrin hallitsemaan monia ääniä ja olisin myös halunnut äänittää analysoidakseni vähän.
  • Onko se jokin tavallinen ilmainen sovellus, jota olet käyttänyt?
Oxford Wave Research, joka teki sen, josta postasin kuvan. Tallennus on yhtä hyvä kuin puhelimesi mikrofoni on, eli ei paras. On olemassa ulkoisia kalibroituja mikrofoneja, mutta niitä en ole käyttänyt.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.