En tiedä, onko tämä oikea kategoria aiheelle, mutta en löytänyt sopivampaa...

Olen pitkään miettinyt koristepalkkien asentamista, sellaisia kuin niitä, joita voi ostaa rakennusliikkeistä.

En kuitenkaan halua maksaa astronomisia summia vähäisestä styroksista.

Sitten on aina hauskempaa tehdä itse kuin ostaa...

Mitä mieltä olette seuraavista kolmesta menetelmästä? Tai onko teillä muita ehdotuksia...?

1. Lähtemällä tavallisista laudoista sopivalla leveydellä ja rakentamalla U-palkin olen nähnyt joidenkin tekevän... Mutta mielestäni siitä tulee liian raskas ja vaatii liikaa, jotta peukaloin laudoista "palkin näköisiä".

2. Ehkä voisi käyttää kipsilevyjä lautojen sijaan? Tietysti tiettyjä vahvistuksia sisäpuolella L-liitoksissa. Paljon helpompi kaivertaa... teräsharjalla ja pienellä höylällä... tai jotain...

3. Viimeisin ajatukseni on jäljitellä styroksivastine ympäriinsä niin hyvin kuin mahdollista käyttämällä PU-vaahoa. Aloitan kuten esimerkissä 1 kolmella laudalla muodostamaan U-muotoa, jonka sitten vaahdotan jne...

Valintani on tietysti 3. Onko teillä mielipiteitä siitä? Jos ei, millaista maalia tulisi käyttää PU-vaahdon päälle maalaukseen?

Kiitollinen pienestä näkemyksestä tai ehdotuksista...
 
eikö voisi rakentaa laatikkoa tavallisesta styroksista ja sitten "muokata" sitä lämpöpuhaltimella tai vastaavalla saadakseen pois tasaisen pinnan? Ehkä siitä tulee enemmän kiven kaltaista... Ehkä kannattaa kokeilla?
 
Minulla on ollut sama idea, mutta paljon työläämpi ja kalliimpi sellainen... On olemassa melko paksuja parruja ostettavaksi, löysin ne Qvesarum rakennusneuvonnasta hintaan 150kr/m (luulen, että se oli niin). Sitten on "vain" sahattava katon palkin leveys ja sitten hakattava ura! Petsillä päälle niin siitä tulee mahtava. Valmis yhdessä iltapäivässä :-)
 
Tein muutama vuosi sitten vielä vaativamman version.... Sahasin muutaman puun, annoin paikalliselle sahalle sahata muutamia kunnon hirsiä. Sitten käytin moottorisahaa ja tein uran kattosääntöä varten. Käsittelin hirsiä vasaralla, veitsellä ja höylällä. Tuli todella hyvä. Asensin myös spottivalot yläpuolelle hirsiin, jolloin se oli tyylikäs "uplight".
 
  • Tykkään
Inger Petersen
  • Laddar…
Niin sen pitää soida! Sen voisi kehittää niin, että kaataisi puut ja muotoilisi niitä kirveellä :D
 
Elvytän tämän ketjun, sillä harkitsen tekeväni omia "kattopalkkeja" styroksista

Minulla on ylimääräistä kennomuovia, useita kappaleita kokoa 2400x1200x100, joista ajattelin tehdä ne kokoa 2400x10x10 saadakseni noin 10 kappaletta, joista tulee kolme pitkittäistä "kattopalkkia". Jokaisen pituus olisi noin 3,10

Toki, valmiit maksavat noin 500:- 2 metriä kohden, mikä tarkoittaisi noin 5000:- valmiille.

Olen laskenut, että maali mukaan lukien pohjamaali maksaisi noin 480:-

Hankalin osa on leikata ne, ja eilen tein kokeilun käyttäen pyörösahaa leikkaamalla kummaltakin puolelta ja sitten murtamalla = meni tosi hyvin.
(on tietenkin saatavilla erityisiä leikkuuteria/veitsiä, mutta nekään eivät ole edullisia). Tarkoitus on säästää kustannuksissa.

Mutta kysymykseni kuuluu:

Ajatuksenani näiden kattopalkkien kanssa on peittää katon kipsisaumat
Riittääkö 10x10 cm paksuudeksi?
Tarvitseeko näitä styroksipaloja muotoilla lisää?

Onko täällä joku, joka on tehnyt tämän itse ja voi näyttää kuvia?

Kiitollinen kaikista neuvoista
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.