En tiedä, mihin tämä kysymys parhaiten sopii, mutta kokeilen täällä...

Erinäisistä syistä, joita ei tarvitse kuvata tarkemmin, minulla on ollut koskettimisto pakattuna OSB-laatikkoon, seisomassa lämmittämättömässä tilassa elokuusta viime vuonna asti. Koskettimistossa on puisia koskettimia, mutta muuten ei mitään puusta.

Kuinka voin parhaiten "totuttaa" tämän raukan ilman, että koskettimet vääntyvät? (Olen kokenut pienen Br. Lager -pianon, jonka jotkut koskettimet vääntyivät pituussuunnassa ja tekivät kyseiset koskettimet soitettomiksi... normaalissa sisäilmastossa - vuodenajan mukaan.)

Minulla on lämmittämätön ullakkotila, joka on täysin eristetty, ja siellä pidämme vaatteita. Sinne akustiset kitarani ovat saaneet jäädä, ja olen säännöllisesti käynyt tarkistamassa, viihtyvätkö ne. Ne voivat hyvin ja ovat olleet siellä elokuusta...

Ajatuksena on purkaa koskettimisto ja antaa sen liittyä kitaroiden seuraan, ja hieman myöhemmin (maaliskuun puolivälissä, lopussa?) antaa instrumenttien muuttaa mökkiin johonkin huoneeseen, jossa ei ole liian kuuma (mutta hieman lämpimämpi kuin ullakkotila) jatkokohdennusta varten.

Voiko joku kosteusasiantuntija sanoa, onko ajatus oikea?

Etkö voi irrottaa näppäimiä ja säilyttää niitä sopivassa paikassa?
Merkitse alle, mihin ne tarkkaan ottaen kuuluvat.

Me muutimme pianon lämmittämättömästä tilasta monta vuotta sitten. Se oli kylläkin todella vanha - ja uskon että herkempi. Pianonvirittäjä sanoi, että se pitäisi siirtää vasta kun se on lämmin, eli toukokuun lopussa. Sitten se sai seurakseen kaksi ämpäriä vettä, jotta kosteutta saataisiin nostettua talossa. En tiedä, onko tämä sovellettavissa sinulle.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.