Hei!

Mietin, onko alakerran seinä 1 ja/tai seinä 2 (katso kuva) todennäköisesti kantavia. Onko täällä ketään, joka voi arvioida sitä?
Molemmat sisäseinät on rakennettu siporexista. Toinen on 10 cm paksu ja toinen 15 cm. Ulkoseinät; siporex. Lattiarakenne; puu.

Olen lukenut artikkeleita ja ketjuja kantavista seinistä byggahusissa, mutta en löydä mitään, joka muistuttaisi taloani.
- Rakennussuunnittelijaan otetaan yhteyttä ennen mahdollisten seinien purkamista, ja mahdollisesti rakennuslupaa haetaan, mutta olisi hyvä saada vähän käsitystä tilanteesta etukäteen ja pystyä arvioimaan.

Toivon, että voisin poistaa seinän sisäisen eteisen ja keittiön väliltä, ja mahdollisesti tehdä hieman suurempia aukkoja pitkään huoneeseen.

Kiitollinen kaikesta tiedosta, jonka voin saada!

• Pohjapiirros, jossa korostettu kaksi seinää: punaisella merkattu "vägg 1" ja sinisellä "vägg 2" pohjakerroksen keittiön ja hallin välillä.
  • Rakennuksen julkisivun luonnos, jossa näkyy ovi, kaksi ikkunaa ja portaat.
  • Pohjapiirros, kaksi makuuhuonetta, kylpyhuone ja portaat. Seinien kantavuus kyseenalaistettu, siporex-rakenteet. Mahdollinen remontti suunnitteilla.
  • Piirros talon päätyjulkisivusta, jossa näkyy kaksi ikkunaa keskellä ja portaikko oikealla. Teksti "Gavelfasad" kuvan alareunassa.
  • Sisäpohjapiirros, joka näyttää huoneet, keittiön ja käytävän. Kuva esittää mahdollisia kantavia seiniä, joita suunniteltu poistettavaksi.
  • Rakennuksen poikkileikkauspiirros, jossa näkyy erilaisia seiniä, ilmeisesti arvioitavana kantavuuden suhteen; kuvassa myös mittoja ja teksti "Sektio".
  • Kellarikerroksen pohjapiirros, jossa näkyy huoneet: ruokakomero, puuvarasto, pesu, pannuhuone ja sisäänkäynti. Siporex-väliseinät.
  • Pöydällä oleva paperi, jossa on konekirjoitettu teksti rakennuksen rakenteista, kuten lattioista ja seinistä, mainitsee siporex- ja puurakenteet.
  • Kuvassa on talon arkkitehtisuunnitelma kuudella näkymällä: julkisivu, peruspiirros sekä pohjapiirrokset eri lattioille.
Onko sinulla muuta kirjallista kuvausta? Se auttaisi. Mutta seinä 2 on todennäköisesti kantava; seinä 1 ei todennäköisesti ole sitä.

• Tykkään
Dowser4711 ja 1 muu
  • Laddar…
Onpa kiva nähdä ja lukea! Minun taloni Siporexista on rakennuskuvauksen kanssa melkein täsmälleen samanlaiset kuvaukset ja muodostelmat. Minun kantavat seinät Siporexissa (rakennettu -51) ovat 30 cm ulkoseinissä ja 20 cm sisäseinissä. Ei-kantavat seinät ovat vain 10 cm. Nykyään ei ehkä voi seinien paksuudesta päätellä, ovatko ne kantavia vai eivät, mutta jonkinlaista opastusta sen pitäisi antaa.

1 16386 sanoi:
Onko sinulla enempää kirjallista kuvausta? Se auttaisi. Mutta seinä 2 on todennäköisesti kantava; seinä 1 ei todennäköisesti ole.
Kiitos kun kysyit!! - Totta kai minulla on. En vain tajunnut, että se voisi olla kiinnostavaa. Liitän mukaan lisää kuvia kuvauksesta tänne. Huuda jos kuvista ei saa selvää.

• Asiakirja sisältää työselostuksen rakennusprojektin maankaivusta, salaojituksesta ja kellarikerroksen eristyksestä.
  • Vanha rakennussuunnitelma, jossa teknisiä ohjeita eri rakennuskomponenteille, kuten ikkunat ja lattiat. Dokumentti sijoitettu ruskealle kankaalle.
  • Vanha rakennusohje vuodelta 1948, sisältää tietoa muun muassa maalausmenetelmistä, timpuri- ja putkitöistä sekä käytettävistä materiaaleista.
  • Tykkään
16386
  • Laddar…
L lob sanoi:
Onpa kiva nähdä ja lukea! Siporex-talossani on rakennuskuvaus, jossa on melkein täsmälleen samanlaisia kuvauksia ja muotoiluja. Kantavat seinäni Siporexissa (rakennettu 51) ovat 30 cm ulkoseinissä ja 20 cm väliseinissä. Ei-kantavat seinät ovat vain 10 cm. Nyt ei ehkä voi luottaa pelkästään seinien paksuuteen, kun arvioidaan, ovatko ne kantavia vai eivät, mutta jonkinlaista suuntaa se pitäisi antaa.
Mielenkiintoista! Kiitos palautteesta! - Ulkoseinäni ovat 25 cm Siporexia. (Katso lisäkuvia kuvauksesta, jotka olen nyt liittänyt keskusteluun.) Profiilistasi näen, että olet pohjoisempana (Jämtland) kuin minä (Gotland). Se ehkä on voinut vaikuttaa seinän paksuuteen. Tai sitten ulkoseinäni ovat sodan ajan säästömallia 😅.

Paras vastaus

Kuvauksessa kellarista sanotaan, että kantavat sisäseinät ovat 15 cm paksuja, kun muut ovat 10 cm. Kun sisäseiniä pohjakerroksessa on vastaavat mittasuhteet, on todennäköistä uskoa, että 15 cm (seinä 2) on kantava. Toisaalta, jos sama pätee pohjakerrokseen, olisi kuvaus voinut mainita sen. Uskon kuitenkin, että seinä 2 on kantava, sillä minun on vaikea nähdä, mikä muu tukisi välipohjaa.

• Tykkään
Dowser4711
  • Laddar…
1 16386 sanoi:
Kuvauksessa kellarin kantavat väliseinät ovat 15 cm paksuja, kun taas muut ovat 10 cm. Koska pohjakerroksen väliseinissä on vastaavat mitat, on kohtuullista uskoa, että 15 cm (seinä 2) kantaa. Toisaalta kuvaus olisi voinut mainita tästä, jos sama koskisi pohjakerrosta. Uskon kuitenkin, että seinä 2 kantaa, koska minun on vaikea nähdä, mikä muu tukisi välipohjaa.
Kiitos paljon! Hieno havainto. Tämä kuulostaa erittäin järkevältä teorialta. Minulta meni täysin ohi, että tämä tieto oli kellariosassa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.