Hei kaikki iloiset ja asiantuntevat rakentajat.

Aion päällystää uuden työpöytäni autotallissa ruostumattomalla levyllä (1,5mm). Pöytä koostuu 3x15mm rakennusvanerista.
Onko olemassa hyvää liimaa, joka tarttuu ruostumattomaan teräkseen ja jonka voi "kammata" laattakammalla ennen kuin levyn laittaa paikalleen? Haluaisin saada aikaan mahdollisimman tasaisen ja kauniin liimapinnan.

Kiitollinen vastauksista.
 
Mitä puuhailet autotallissa? Tuleeko levy joskus tarpeelliseksi vaihtaa?

1,5 mm on aika ohut, joten jos käsittelet raskaita esineitä (esim. kun nostat 6-sylinterisen Cummins dieselin penkille) tulee varmasti jälkiä, joita ei voi kiillottaa pois...
Ei ehkä kannata liimata siinä tapauksessa...

Muutenhan on olemassa spray-liimaa, joka voisi toimia hyvin ja tulla tasaiseksi...
 
  • Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Kontaktliima olen käyttänyt vahvistamaan tiskipöytiä alapuolelta. Haittapuolena on, että se tarttuu heti, joten ei ole mahdollisuutta jälkeenpäin säätää.
 
Se, mitä PL400 ei voi liimata yhteen, ei koskaan ollut tarkoitettu pysyvän yhdessä.
 
  • Tykkään
  • Haha
stenna ja 3 muuta
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson sanoi:
Mitä puuhailet autotallissa? Onko ajankohtaista vaihtaa levy joskus?

1,5 mm on aika ohut, joten jos työskentelet raskaiden asioiden kanssa (esim. kun nostat 6-sylinterisen Cummins-dieselin penkille), tulee varmasti jälkiä joita ei saa kiillotettua pois...
Voi olla kätevää olla liimaamatta siinä tapauksessa...

Muuten onhan olemassa sprayliimaa joka voisi toimia hyvin ja olla tasaista...
Tärkein syy on, että pinta on helppo pitää puhtaana, ja se toimii myös maatasona svertsauksessa.
Mahdollisessa vaihdossa koko työpöydän levy (plyfa mukaan lukien) voidaan vaihtaa jos se menee pieleen joskus.
 
ricebridge ricebridge sanoi:
Se, mitä PL400 ei voi liimata kiinni, ei koskaan ollut tarkoitettu pysymään yhdessä.
mutta tuntuu vähän tahmealta kammata se tasaiseksi massaksi ;)
 
Johan Gunverth Johan Gunverth sanoi:
Kontaktlim har jag använt för att förstärka diskbänkar underifrån. Nackdelen är att det hugger direkt, så det finns 0% möjlighet att efterjustera.
Kiitos vastauksesta, mutta sitten minun on varmaan kieltäydyttävä. Pöydässä tulee olemaan sauma, joten on tärkeää, että liimaa voidaan säätää hieman ennen kuin se tarttuu.
 
tec7 pitäisi toimia
 
D DeesL sanoi:
Suurin syy on se, että pinnan on helppo pitää puhtaana ja lisäksi se toimii maapintana hitsattaessa.
Mahdollisen vaihdon kohdalla koko työpöydän pintaa (mukaan lukien vaneri) voidaan vaihtaa, jos jokin menee pieleen joskus.
Mitä hitsaat? Yksi ohutlevyn haittapuoli on, että se johtaa lämpöä hyvin, joten jos hitsaat paksumpia juttuja hyvällä mehulla, olisin hieman hermostunut, että alla on puuta... Useimmat liimat eivät toimi kovin hyvin lämmön kanssa, eikö niin?
Henkilökohtaisesti olisin porannut ja uppokannannut tyylikkäitä M6 kuusiokoloruuveja... Siitä tulee hieman paikkoja, joihin lika tarttuu, mutta jos et aio laittaa ruokaa pinnalle, sillä ei ole merkitystä...
 
  • Tykkään
ricebridge
  • Laddar…
Tavallinen puuliima toimii erinomaisesti! Helppo levittää tasaisesti lastalla.
Osta kumimatto päälle saadaksesi pehmeämmän alustan.
Henkilökohtaisesti en valitsisi peltiä työpöydälle, mielestäni se on liian kolisevaa. Olisin mieluummin valinnut puuta, laminaattia, linoleumia jne.
 
ricebridge ricebridge sanoi:
Mitä PL400 ei voi liimata, ei ollut koskaan tarkoitettu pysyvän yhdessä.
Kaveri tyhjensi PL400-putkilon loppuun asti öljytäytteiseen muovisäiliöön. Kun hän myöhemmin tyhjensi jäteöljyn, PL400 oli kiinnittynyt pohjaan ja se piti irrottaa vipuamalla.......
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
Hanki paksumpi teräslevy sen sijaan.
1 lommo levyn pinnassa ja et voi asettaa asioita tasaisesti hitsausta varten.
Et myöskään voi hitsata asioita kiinni pöytään kiinnitystä varten hitsauksessa.
Olen rakentanut noin 10 hitsauspöytää, ja kaikki vähintään 20 mm levystä.
Arvioin, että 2 mm on liian ohut, mutta 3 mm voi olla riittävän vakaa, mitä paksumpi sen parempi.
 
Eikö muutama nauha kaksipuolista teippiä riittäisi? Ei siinä varmaan ole mitään suurempia voimia sivusuunnassa?
 
  • Tykkään
DeesL ja 3 muuta
  • Laddar…
Dheri Dheri sanoi:
Eikö muutama kaistale kaksipuolista teippiä voisi riittää? Ei taida olla kovin suuria sivuttaisia voimia?
Olet aivan oikeassa ystäväni! Bilteman kaksipuolinen teippi pysyy todella hyvin voin vakuuttaa. Olen kiinnittänyt melko raskaita esineitä sillä.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson sanoi:
Mitä hitsaat? Ohut levyn haittapuoli on, että se johtaa lämpöä hyvin, joten jos hitsaat paksumpia asioita hyvällä teholla, olisin vähän huolissani, jos alla on puuta... Useimmat liimat eivät myöskään kestä kovin hyvin lämpöä.
Henkilökohtaisesti olisin varmaan porannut ja upottanut kauniita M6 kuusiokoloruuveja... Se voi toki tarjota likapaikkoja, mutta jos ei ole tarkoitus laittaa ruokaa pinnalle, sillä ei ole väliä....
Mitä minä yleensä hitsaan on pienempiä juttuja. Esimerkiksi kun täytyy keksiä kaiutinkiinnike tai "rakentaa työkalu". Harvoin paksumpia kuin 3mm (enintään 4).
Varmaan aion käyttää kaksipuolista teippiä ja jättää maadoitusidean, jos se on liian kuuma. Ehkä rakennan liikkuvan hitsauspöydän sen sijaan.
 
  • Tykkään
Dheri ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.