Olen vaihtamassa paneelia päätyyn (kohti kylmää ullakkoa) ja aloitin nyt purkamaan vanhaa paneelia, jossa ala-laudat on kiinnitetty suoraan asfaboardiin. Eikö se ole väärin? Asfaboardin takana ei nimittäin ole mitään, koska kyseessä on kylmä ullakko.
Pitäisikö minun lisätä ulkoinen vaakarima ilmanvaihtoraon saamiseksi? Vai voiko uudet ala-laudat kiinnittää suoraan asfaboardiin kuten nyt?
Jos lisään pienen välikkeen, jää julkisivu muutama senttimetri irti tiilestä alaosassa. Pitäisikö minun tiivistää jollain tavalla hyönteisiä vastaan?
Vanha julkisivu näyttää koostuvan heikkojen mittojen ala-laudoista sekä ylälaudoista, joissa on uritukset ala-laudoille, lisäksi julkisivu näyttää olevan painekyllästettyä? Oliko heillä vähän lisävauhtia sillä päivällä kun he laittoivat paneelin talooni 70-luvulla vai käytettiinkö painekyllästettyä puutavaraa julkisivuna?
Ilmarako ei ole koskaan väärin, minulla mätänivät muutamat laudat itäisessä päädyssä, jossa paneeli oli kiinnitetty suoraan asfaboardiin.
Jos kyseessä on kylmä ullakko, poista asfaboardi asenna ulkokipsi tai tuulensuojakangas niin mitta on oikeampi.
Asenna 10 mm ilmaraidat asfaltlevyyn, se riittää kun eristystä ei ole takana.
Se riittäisi varmasti. Mutta miten toimitaan sitten alaosassa tiilen kohdalla, koska siitä jäisi rako tiilen ja julkisivun väliin (mikä sinänsä kuulostaa hyvältä), josta hyönteiset ym. pääsisivät sisään. Nytkin ne ovat tosin päässeet lentämään sisään laudankolosta. Olen miettinyt räystäsverkkoa, mutta en tiedä, miten kiinnittäisin sen tiileen?
Miltä päädyt yleensä näyttävät taloissa, joissa on "puolitegeli"? Meneekö asfalttilevyn tuulensuoja tavallisesti aivan tiileen asti vai katkeaako se, kuten minun tapauksessani, 5 cm tiilen yläpuolella? Nyt kaikki ampiaiset ja kimalaiset voivat lentää suoraan ullakolle.
En usko, että se on kyllästettyä puuta....näyttää samalta paneelilta kuin talon rakentamisen jälkeen....arvelen, että voit odottaa samanlaista elinikää paneelille, jonka naulaat nyt paikalleen.....eli ehkä sinun täytyy vaihtaa paneeli uudelleen noin 40 vuoden kuluttua, jos naulaat sen suoraan asfalttilevyyn.....
Paneeli - ilmarako - asfaboard on mielestäni oikea rakenne. Sitten ottaisin 21-22 mm ilmarakoon. Esim. 22X95 muottilauta tai vastaava. Halpa ja toimii hyvin.
Kiinnitä räystäspunos puulistaan, jonka sitten naulaat tiilen päälle, anna verkon nousta ensimmäiseen ilmarimaan.
Kuulostaa aika hyvältä idealta, vaikka se toimisi ilman ilmarakoa, pieni lista/ohjaus ratkaisee ongelman tiilten ja asfaboardin välisen aukon tiivistämisessä (ampiaiset ja muut tykkäävät käyttää tätä reittiä ullakolle). Mutta mikä on fiksuin tapa kiinnittää lista tiileen? Se on aika huonosti muurattu, joten en tiedä uskallanko naulata. Sauma/liima?
Kuulostaa aika hyvältä idealta, vaikka se toimisikin ilman ilmarakoa, pieni läkt/lista ratkaisee ongelman tiivistää reikä tiilen ja asfaboard:in välillä (ampiaiset ja muut tykkäävät mennä sitä kautta sisään ullakolle). Mutta mikä on fiksuin tapa kiinnittää lista tiileen? Se on aika huonosti muurattu, joten naulaamista en tiedä uskallanko tehdä. Sauma/liima?
Esimerkiksi PL 600 käy hyvin.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.