C
Hei,
Minulla on terassi betonilaatalla, jota aion kunnostaa, ja minulla on ajatus, mutta haluaisin mielelläni saada palautetta mahdollisista riskeistä ja vaihtoehdoista.

Ensin vähän tietoa lähtökohdista:
  • 60-70-luvulla todennäköisesti rakennettu betonilaatta, noin 15 cm paksu, yhteensä 4x5 m talon vieressä.
  • Laattapohja seisoo useilla betonipilareilla, ja näiden välillä on muurattu seinät lecaharkoilla luodaksesi lämmittämätön varasto alle.
  • Laattapohjan kunto on niin ja näin - sitä ei ole ollut kunnolla sääsuojattu ja raudoitustangot reunoilta ovat osittain irrottaneet betonia. Olen hakannut pois eniten löyhästi olevaa reunoilta, ja arvio on kuitenkin, että se voidaan korjata.

Mitä haluan saavuttaa:
  • Ulkoalue, joka kestää seuraavat 15-20 vuotta
  • Säänkestävä, sillä emme aio asentaa kattoa sen ylle (ainakaan kokonaan)

Joten ajatukseni toimenpiteisiin:
  1. Korjata reunat hienobetoni
  2. Lattiatason talossa on noin 17 cm korkeammalla, joten haluaisin mielelläni nostaa lattiaa välttääkseni askelman. Samalla lisätä painoa mahdollisimman vähän. Ajatus on siksi 10 cm solumuovia.
  3. Solumuovin päälle asetan raudoitusverkon, sähköisen lattialämmityksen (vain mukavuuden vuoksi iltaisin) ja valan ohuimman mahdollisen ”kelluvan” betonilevyn, noin 3 cm.
  4. Valukerrokseen rakennan kaatuman 1:100 poispäin talosta.
  5. Betonin päälle laitan ulkokäyttöön tarkoitetun vedeneristekerroksen, tyyppiä Weber Tec Superflex, ja päätän kaatuman tippalistalla metallista.
  6. Vedeneristekerroksen päälle asetan ulkolaatoituksen.

Tämä mielestäni pitäisi muodostaa ei liian raskas rakenne ja olla vedenpitävä - olen hieman huolissani eristyksestä ja mahdollisista kondenssiongelmista, jotka saattavat pahentua vanhassa laattapohjassa? Eristys sijoittuu tosin kylmälle puolelle (koska lämmittämätön varasto on lämpimämpi kuin ulkona talvella) mutta kesällä kondenssi saattaa pahentua, koska se pysyy niin viileänä raskaassa kivirakenteessa.

Hei!
Herätän henkiin tämän kysymyksen, sillä olen edessäni samanlaisen projekti. Miten se meni sinulla?

C
Hei,
Se meni hyvin – tein täsmälleen kuten kuvailtiin, eli poistin kaiken löysästi istuvan ja rumannäköisen materiaalin, korotin solumuovilla ja sitten valoin uuden betonilaatan päälle kuuluvan raudoituksen kanssa. Se oli noin 5 cm paksu.
Käytin Sopro-vedeneristettä päälle ja liimasin levyt ympärille. En todennäköisesti käyttäisi Sopria uudestaan, koska se oli hirveän kallis suhteessa siihen, mitä sai, vaan löytäisin toisen valmistajan. Ei mitään vikaa tuotteessa, helppokäyttöinen jne., mutta kuten sanottu, kallis.

Laitoin keraamiset laatat päälle.

Ihanaa! Kiitos vastauksesta.

olen alkanut poistaa kaiken irtonaisen materiaalin mutta pitkin toista lyhyttä sivua ylin kerros on tosi tiukassa (kts. kuva). Voiko sen jättää siihen ja valaa uuden kerroksen sen tasolle vai onko käytettävä autovasaraa?

Betonilattia ulkona auringonvalossa, taustalla musta aaltoileva pelti.

C
Mitä aiot tehdä sen jälkeen, kun olet valanut sen tasoon? Jos olet riippuvainen pintalujuudesta tai ajattelet, että lopputulos pitäisi olla näkyvä, olisin jättänyt viimeisen vaiheen väliin. Mutta jos ajattelet peittää kaiken jollain tapaa kivellä, se kuulostaa hyvältä vain tasoittaa.

Ajattelin laittaa vedeneristyksen tämän päälle ja sitten ohuen kerroksen, joka hiotaan/kiillotetaan.

C
Kuulostaa siltä, että se on vain tasoitettava valamalla!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.