Nyt olemme täällä kotona ajatelleet tehdä jotain portaittemme askelmille ja nyt etsin vinkkejä siihen, miten voisin tehdä, mikä materiaali on kätevää. Katso kuvia, miltä se näyttää nyt ja alta.

Me aiomme maalata ne vain valkoiseksi. Ei lattialevyjä kuten nyt on. Joten ajattelen sahata puulevyn jokaiselle askeleelle, mutta sitten kysymys kuuluu, mitkä ohuet levyt sopivat tähän.

Tai hioa askelmat alas, höylätä alas pieni reuna, joka työntyy askelmista esiin. Toimiiko se hioa ne sellaisina kuin ne ovat nyt ja sitten vain maalata, uskotko?

Kiitollinen kaikista vastauksista.

Puinen portaikon askelma, jossa on kaksi yhdensuuntaista puulevyä. Askelma on vaaleanruskea ja reunustettu valkoisella listalla.
Kulunut portaiden askelma, jossa on näkyvissä vanhaa kulutusjälkeä ja pieniä vaurioita, odottamassa remontointia ja maalausta.
Kuluneet puiset portaat, joiden askelmat kaipaavat kunnostusta ja käsittelyä. Ylimmät askelmat näyttävät vanhoilta ja kuluneilta.
 
Hionnan tekeminen on pirun kova homma. Ostin neljä erilaista hiomakonetta alkaen karkeasta nauhahiomakoneesta kulmahiomakoneeseen asti tätä työtä varten. Tietyillä pinnoilla oleva nukka voidaan raaputtaa pois ikkunaraapalla, muuten se kuluttaa paljon hiomapapereita.
 
H
Kyllä, tuota työtä olen tehnyt, hionut, pohjamaalannut nähdäkseni epätasaisuudet paremmin, hionut uudelleen, hionut uudelleen... Eli paljon työtä. Osta korjaussarja, niin saat myös askelreunan valmiina tai ota yhteyttä puusepänverstaaseen. En tiedä kuinka kaukana olet Kungsbackasta, siinä tapauksessa lähetä yksityisviesti, niin saat nimen henkilöltä, joka teki meille askelmat, se ei tullut kalliimmaksi kuin korjaussarja ja sitten meillä on oikeaa massiivipuuta, 2-3 cm paksu. Riippuu vähän, mikä paksuus mahtuu portaikkoosi.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, mutta onko se sellaista työtä myös silloin kun vain askelmat pitää hioa? Ajattelin jos höylään pois reunan ja sitten hion sen hienoksi. Kestääkö se siis niin kauan? :)

Ei ole budjettia ostaa kallista materiaalia tai palkata ammattilaisia myöskään :)
 
H
Aika riippuu siitä, kuinka tarkka olet, mutta aikaa se vie, enemmän aikaa kuin luulee :) Voit ottaa yhden askeleen kerrallaan ;)
 
Mikään ei tule ilmaiseksi valitettavasti. Unohda koneiden vuokraus, pitkällä aikavälillä se tulee kalliimmaksi.
 
okei, saan lainata slipin, joten katsotaan miten menee. Otan yhden askeleen kerrallaan kyllä :) Palaan asiaan, jos menee hyvin. Aion ostaa muutamia erilaisia hiomapapereita luultavasti, sekä karkeita että hienompia? Ei ole ollenkaan kokemusta hiomisesta :)
 
H
Käytä kasvonaamiota, hiomapaperi on kallista :)
 
sain lainata 3 eri konetta ja olen käynyt ostamassa paperia ja kasvomaskin nyt :) Siis pitääkö painaa kovasti kun hioo koneella vai ei ehkä painaa ollenkaan?
 
Olen tehnyt kaksi askelta..kesti noin 4 tuntia :/ Mutta en onnistu hiomaan niin hyvin reunoissa, vaikka sain lainata myös kulmahiomakoneen. Se oli aika heikko eikä poista juuri mitään. Askeleessa on pieniä uria. Iso hiomakone on sellainen, jossa paperi pyörii, eikä sillä pääse käsiksi.
 
Vanhasta liimasta tai lakasta hiomista ei suositella. Tukkivat paperin heti. Sinun pitäisi varmaankin ensin kaapia (helvetillinen työ). Vaihtoehtoisesti osta lakkahöylä, ne ovat tehokkaita, eivät jätä paljon nurkkiin, mutta helppo tehdä syviä "hiomaruusuja" ja luonnollisesti kalliita ostaa (ja kalliit terät).

Portaat eivät ole hauskoja. Sinun tapauksessasi on varmaan suositeltavaa käyttää renovointivaiheita.
 
H
johel572 sanoi:
Vanhan liiman tai lakan hiominen ei ole suositeltavaa. Tukkii paperin heti. Sinun pitäisi raaputtaa ensin (kamala työ). Vaihtoehtoisesti osta lakkarae, ne ovat tehokkaita, eivät jätä paljoa kulmissa mutta on helppo tehdä syviä "hiomaraitoja" ja tietenkin kallis ostaa (ja kalliit terät).

Portaat eivät ole hauskoja. Sinun tapauksessa uudistustasot ovat todennäköisesti parempia.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi! Se työ vaikuttaa helpolta, hiot vähän askelmia, mutta se vie paljon aikaa ja vaivaa. Mietin, jos laitat puulevyjä, eikö voisi käyttää jotain puukittiä ja jättää hiomatta. En tiedä onko mitään sopivaa, mutta ehkä joku muu lukija tietää?
 
Joo, siis raaputan niin paljon kuin voin. Onhan joka askeleella vielä maton nukkaa, ja se on todella ärsyttävää kyllä. Mutta se onnistuu. Kaksi askelta kerrallaan, niin se sujuu varmasti hyvin. :)
 
  • Tykkään
Kurtivan
  • Laddar…
H
Kyllä, se tulee lähemmäksi huippua joka päivä. Sinä varmaan kyllästyt hiontaan sitten:)
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.