1 349 lukukertaa ·
6 vastausta
1k lukukertaa
6 vastausta
Uudet ikkunat sekä julkisivun läpikäynti - talo 1900-luvulta
Hei kaikille!
Kesällä aiomme vaihtaa kaikki ikkunat talossamme, joka on vuodelta 1909. Tiedän, että talo ei todennäköisesti ole vuodelta 1909, mutta se on todennäköisesti peräisin vuosisadan vaihteesta.
Pohdintani, joka sitten heräsi, oli, että pitäisikö taloa eristää ulkopuolelta, kun kuitenkin vaihdamme ikkunat ja vaihdamme noin puolet pystylaudoituksesta. Loput paneelista ovat kunnossa ja ne maalataan vain uusiin vesimaaleihin.
Seinät koostuvat hirrestä, noin 12-15 cm paksuista, ja uskon, että ulkopuolella (itse ulkopaneelin alla) on jonkinlainen paperi tai vastaava.
Olen aiemmin kuullut erilaisia mielipiteitä siitä, pitäisikö hirsiseinäistä taloa todella eristää vai ei.. Mitä kansa täällä sanoo?
Olen erittäin kiitollinen kaikesta tiedosta, jonka voitte antaa minulle
Kesällä aiomme vaihtaa kaikki ikkunat talossamme, joka on vuodelta 1909. Tiedän, että talo ei todennäköisesti ole vuodelta 1909, mutta se on todennäköisesti peräisin vuosisadan vaihteesta.
Pohdintani, joka sitten heräsi, oli, että pitäisikö taloa eristää ulkopuolelta, kun kuitenkin vaihdamme ikkunat ja vaihdamme noin puolet pystylaudoituksesta. Loput paneelista ovat kunnossa ja ne maalataan vain uusiin vesimaaleihin.
Seinät koostuvat hirrestä, noin 12-15 cm paksuista, ja uskon, että ulkopuolella (itse ulkopaneelin alla) on jonkinlainen paperi tai vastaava.
Olen aiemmin kuullut erilaisia mielipiteitä siitä, pitäisikö hirsiseinäistä taloa todella eristää vai ei.. Mitä kansa täällä sanoo?
Olen erittäin kiitollinen kaikesta tiedosta, jonka voitte antaa minulle
Se riippuu siitä, miten arvostaa eri näkökulmia. Eristeen puolesta puhuu lisääntynyt mukavuus ja pienempi energiankulutus. Mutta se vaikuttaa yleensä ulkonäköön. Jos aiotaan eristää, on tärkeää tehdä se oikein. Jos tekee väärin, voi vahingoittaa taloa muutamassa vuodessa. On olemassa useita menetelmiä, jotka toimivat, se riippuu muun muassa siitä, kuinka paljon aiotaan eristää.
Jos aiotaan eristää paljon, voidaan asentaa kosteuseste runkoon ja eristää sen päälle. Mutta se vaatii yli 10 cm eristystä. (2*70 on ehkä sopiva) Ja se vaikuttaa ulkonäköön melko paljon. Jos haluaa vähemmän eristystä, on parempi, ettei ole mitään alla, mutta silloinkaan ei pitäisi mennä yli 45 mm. Mielellään jokin tyyppi eristystä, joka tasaa kosteutta.
Jos aiotaan eristää paljon, voidaan asentaa kosteuseste runkoon ja eristää sen päälle. Mutta se vaatii yli 10 cm eristystä. (2*70 on ehkä sopiva) Ja se vaikuttaa ulkonäköön melko paljon. Jos haluaa vähemmän eristystä, on parempi, ettei ole mitään alla, mutta silloinkaan ei pitäisi mennä yli 45 mm. Mielellään jokin tyyppi eristystä, joka tasaa kosteutta.
Styroksi hengittää erittäin huonosti, en todellakaan laittaisi sitä talon ulkopuolelle ilman kosteussuojaa.
Niinpä on, eikä se ollutkaan minun ajatukseni. Mutta on olemassa toisenlaisia levyjä, jotka voi asentaa julkisivun ulkopuolelle (mutta ulkovuoren sisäpuolelle). En kuitenkaan tiedä, onko suositeltavaa tehdä näin meidän talossamme, siksi etsin hieman palautetta 
Miksi ehdotat ratkaisua, jos se ei ollut sinun ajatuksesi?
Klikkaa tästä vastataksesi