Vedän uudet putket uusille pattereille autotallissa. Runkoputki vedetään katossa ja sitten alas seinää pitkin pattereille. Käytössä on PEX-putki putkessa, joka upotetaan LECA/kevytkuorimuuraukseen.
Kuinka yleensä kiinnitetään putket seinässä olevaan uraan ennen rappausta? Nauloja, jotka taivutetaan ja lyödään sisään?
Seuraavassa vaiheessa ajattelen laittaa verkon putkien ja uran päälle, jossa putket ovat, ja sitten rappaan seinän tavanomaiseen tapaan.
Kun vedin kevytharkkoon (ytong) niin tein urat juuri niin, että putki meni painamalla sisään ja pysyi paikallaan kitkan avulla. Jos se ei onnistunut, laitoin naulan joka piti ne paikallaan. Sitten peitin laastilla, kun se oli kuivunut otin naulan pois (en halunnut jättää niitä seinään, tiedän että jotkut jättävät ne, ei tunnu olevan suurempi ongelma).
Muokkaus, löysin jopa kuvan:
Putkien (ja rasian) taakse olen sipaissut laastia. Naula ja lauta olivat paikallaan kunnes se kuivui, sitten ne otettiin pois. Lopuksi tasoitin lisäämällä enemmän laastia. Tosin vp-putki tässä tapauksessa, mutta sama ratkaisu toimii myös karkeammille RiR...
Kiitos vinkeistä, nyt sain muutamia uusia ideoita.
Kun otetaan huomioon, että minun tarvitsee vain seurata kaksi metriä ja teen sen monikoneella, onhan se helppoa tehdä ura imuistuvuudella putkille niin, että ne pysyvät kiinni ilman muita kiinnityksiä. Hyvä vinkki!
LK-spikklammer oli juuri se tuote, jota etsin, ja näyttää siltä, että voin saada sellaisia nopeasti myös proffsmagasinetin kautta.
Ajoin TCS-skruvikiinnikkeellä, kun seurasin kellarissa, esiporasin ja kiristin sitten. Toimi erinomaisesti leca-harkossa, reikäbetonissa jouduin joskus käyttämään tulppia.
Mutta LK:n kiinnike näyttää loistavalta tähän tarkoitukseen, harmi etten ajatellut näitä.
Vuokrasin hilti-uratolpan, ei pölynnyt kun kytkin sen CTL36:een, maksoi 260 kr viikonlopulta.
Mielenkiintoista, että sinulla on hyviä kokemuksia feinistä leca:ssa, testasin kerran tiilessä samankaltaisella terällä, eikä se ollut mikään hitti, mitä muistan.
Satuin jättämään joitakin uria väliin, kun olin kellarissa, joten otin kulmahiomakoneen, kun tajusin tämän myöhään sunnuntaina ja muurari oli tulossa maanantaiaamuna, siitä tuli Lützenin sumu kellarissa!
Kiitos tarjouksesta - pidän kuitenkin siitä sinisestä multimasiinasta, jossa on "fugankaavinterä" - se leikkaa lecablokkia kuin veitsi voita, ja pölyä syntyy minimaalisesti....
Tuota täytyy kokeilla, minulla on halpa uraleikkuri tyyliin jula. Pölyää deluxe ja on melko heikko. Jos edellä mainittu menetelmä toimii lecassa, sen pitäisi toimia myös leca-kevytsoraharkoissa.
Yleensä kiinnitän ne uraan esim. pienellä naulalevyllä tilapäisesti. Sitten laitan vähän laastia, kiinnityslaastia tai jotain vastaavaa (mitä nyt kotoa löytyy) uraan siellä täällä pitkin joustoputkea. Seuraavana päivänä ruuvaan pois naulalevyn. Sitten laasti pitää putken paikoillaan. Halpaa ja helppoa.
Noita minun täytyy kokeilla, minulla on halpa jyrsin ala Jula. Pölyää deluxe ja on aika heikko. Jos yllä oleva menetelmä toimii leca:ssa, sen pitäisi toimia myös kevytsoraharkoissa.
Voinhan antaa raportin, kun olen valmis - nyt olen vain päässyt seinän läpi vinottain ja katon läpi toisella puolella seinää - poraamalla - ja sitten olen tehnyt tilaa seinäkiinnikkeille 30 cm alas seinää. Aluksi ajattelin siirtyä pinnalle asennettaviin putkiin katossa, mutta kun se oli niin helppo urittaa, siitä tulee piilotettu. Putket mahtuvat myös seinään laittamani raudoituksen ulkopuolelle, muuten olisin ehkä jättänyt tämän harjoituksen väliin.
Nopeasti tai hitaasti, mutta 40 minuutin jälkeen ura on valmis. Puoli aikaa kahden uran tekemiseen, 25 mm syvän, ja toinen puolisko irrotettavan materiaalin poistamiseen.
ei kovin nopeasti voi sanoa, ja jos tekee yli 2m, kannattaa käyttää urajyrsintä. Multikoneen etuna on lähes pölytön työskentely, eikä tarvinnut käyttää pölynimuria ollenkaan.
Ok, meni hetki ennen kuin putket olivat paikoillaan. Luulen, että siitä tulee hyvä. Pari näistä LK-pidikkeistä olisi hyvä ylimääräiseksi kiinnitykseksi siinä kohtaa, missä innostuin koneen kanssa ja siitä tuli vähän leveä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.