Kattotuolit näyttävät siltä kuin kuvassa, jonka lähetin. minulla on 9 kappaletta ja noin 4:llä on sisätaitteet alapuolella. Mutta ehkä voisi vahvistaa kattotuolit ollakseen varma?
 
krypgr-direktel-ftx sanoi:
KYLLÄ, kattvindikössä voi olla kantavia osia, jotka peittyvät kattvindsväggen/skivorna:n taakse. Kirjoitin, että nimenomaan kattvindsvägg ei kuulu kantavaan rakenteeseen. Sen sijaan että kritisoisit minua, tutustu ennemmin tähän ketjuun kuinka tämä kattoristikko on rakennettu, siellä on monia erilaisia kattoristikko-ratkaisuja, mutta jos osa kattoristikosta puuttuu, tuntuu loogiselta, että tässä tapauksessa ne eivät ole kantavia.
Rauhallisesti, en tarkoittanut loukata sinua.

Kirjoitit kattvindsvägg, ja tulkitsen sen tarkoittavan KOKO seinää eikä vain pintaa.

Joka tapauksessa halusin tuoda esiin, että on tavallista, että kylmät voi olla kantavia.

Jatka mukavaa iltaasi... :)
 
xyle sanoi:
Ei ole seiniä alla, vain yksi poikittaissuunnassa juuri siinä missä makuuhuone loppuu. Joo, minun täytyy melkein kysyä joltakin konsultilta. Valitettavasti en tunne ketään! Otin tosiaan itsestäänselvyytenä, että ne eivät todellakaan ole kantavia, kun kävin katsomassa ullakon ja kattovintin. Mutta tulin epävarmaksi, kun näin täällä foorumilla samantyyppisiä seiniä, joita ihmiset luulivat kantaviksi. Ymmärrän, että on vaikeaa teille nähdä kuvista, ovatko kantavia vai eivät. Mutta onko jotain erityistä, jota voi tarkistaa? Eikä minulla ole korotettua seinälinjaa, seinä loppuu juuri yläkerran lattiarakenteeseen.
Se, että sinulla ei ole korotettua seinälinjaa, on eduksesi, mutta silti suosittelen tarkistamaan tämän asiantuntijan kanssa.
 
Joo, se saa varmaan olla niin! Ajattelin vain tarkistaa ensin täältä, mitä mieltä olette ja ajattelette. Kiitos paljon:)
 
Kuten sanottu, olen täysin vakuuttunut siitä, että verhoilu, pystylaudat, EI ole kantava, mutta mahdolliset tukirakenteet todennäköisesti ovat. Kuitenkin nämä ovat todennäköisesti kiinni vasemmalla näkyvän matalan seinän tasalla.
 
krypgr-direktel-ftx sanoi:
Nja, kuinka aikoinaan rakennettiin kattorakenteita, ei taida olla relevanttia ketjun kysymyksen kannalta...?

Jos katsotaan kuvaa nro 2, näkee, että kattokaihneseinä koostuu pystysuorista laudoista, kuinka sellainen voisi olla kantava? Kantava seinä täytyy koostua pylväistä, palkeista ja tuista niiden välissä, jotta seinän laudat voisivat yhdessä kantaa mahdollisia pystysuoria kuormia.
Talo on vuodelta 1942. Tuolloin ei rakennettu seiniä kuten nykyään.

Pientalot rakennettiin usein kantavalla puurunkoisella 2" ponttilaudoilla. Tämän päälle asennettiin eristys, kuten kivivilla tai kaisla.

Koko seinärakenne toimii jäykkänä levynä, eikä siten tarvita tukia.

Kattokaihneseinä voi olla osa ristikkorakenteisen katon tukijalkaa.

Täytyy tarkkaan tutkia ullakkoa. Joskus on paikallaan veistettyjä pinnoja, joiden paksuus vaihtelee pituudeltaan. Käytettiin vain sen mittaisia puita, mitä tarvittiin.

Vanhoissa taloissa purkaminen on ovelaa. Ehdotan, että te, jotka varmasti annatte purkuluvan, myös jaatte konsulttivastuuvakuutuksenne numeron, jotta mahdolliset kosteusvahingot painumien ja vuotojen tai jopa vakavampien vahinkojen vuoksi voidaan sujuvasti hyvittää.
 
  • Tykkään
oceanis ja 1 muu
  • Laddar…
Locke sanoi:
....
On hankalaa purkaa vanhoja taloja. Ehdotan, että ne, jotka antavat selkeän luvan purkamiseen, myös jakavat konsulttivastuuvakuutuksen numeron, jotta mahdolliset kosteusvauriot taipumisen ja vuotamisen vuoksi tai jopa vakavammat vauriot romahduksen vuoksi voidaan helposti hoitaa.
Niin, voi tappaa ketjun puhumalla konsulttivastuusta ja vastaavasta, eikä kukaan uskalla enää auttaa vapaaehtoisesti vihjeiden tai ideoiden kanssa...?
 
xyle sanoi:
Ja det får nog bli så! Tänkte bara kolla lite här först vad ni tycker och tänker. Jag tackar så mkt:)
Palautathan mielellään tähän ketjuun, kun ammattilainen/rakentaja on käynyt katsomassa, onko kattotila kantava vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
krypgr-direktel-ftx sanoi:
Joo, voi tuhota ketjun puhumalla konsulttivastuusta ja vastaavista ja silloin kukaan ei uskalla enää auttaa vapaaehtoisesti vinkeillä ja ideoilla...?
Paljon iloisia amatöörejä, jotka huutavat "vaan purkaa, anna mennä" ei ole apua. Etkö ymmärrä, että se voi aiheuttaa ongelmia ihmisille, jos he alkavat purkaa kantavia osia tietämättä mitä tekevät?

On täysin selvää esimerkkiä ei-kantavista seinistä, jotka voi tunnistaa heti katsomalla vähän kuvia - tämä ei ole sellainen.
 
  • Tykkään
oceanis ja 4 muuta
  • Laddar…
erittäin pieni riski, että kyseinen seinä on kantava, ja jos se on rakennettu kantavaksi, olisin enemmän huolissani siitä, miten he ovat suunnitelleet muun talon (: mutta ei voi koskaan olla varma, koska jopa ei-kantava seinä voi muuttua "kantavaksi" erilaisten vaurioiden takia kattorakenteessa!
olisin poistanut seinän ilman erityistä huolta ;)
 
krypgr-direktel-ftx sanoi:
Ja, man kan döda en tråd med att prata konsultansvar o liknande och då vågar väl ingen hjälpa till frivilligt i fortsättningen med tips o ideer...?
Sehän on hyvä vinkki olla varovainen, ennen kuin ryhtyy purkamaan jotain, jonka toiminta on selvittämättä!
 
KnockOnWood sanoi:
Onhan se hyvä vinkki olla varovainen ennen kuin ryhtyy purkamaan jotain, jonka toiminta ei ole selvitetty!
Anonyymit vinkit ja ideat, joita lukee yleisellä rakennusfoorumilla, ei pitäisi ratkaista, pitäisikö purkaa vai ei. Eikö xyle voisi tarkistaa ammattilaiselta ensin? Jos ei ole omaa pätevyyttä arvioimaan, mikä on kantavaa tai ei, selvityksen on tapahduttava paikan päällä, mieluiten alkuperäiset piirustukset tukena.
 
Ja juuri sitä mm. Locke tekee.

Sillä välin kun sinä olet vakuuttavasti sanonut, että
krypgr-direktel-ftx sanoi:
En ole kuullut, että kattoluukkujen seinä olisi kantava tai kuuluisi kattorakenteen kantaviin osiin. Kattopalkit huolehtivat ylhäältä tulevista kuormista ja siirtävät ne julkisivuseinille.
ja
krypgr-direktel-ftx sanoi:
No jaa, miten kattorakenteita rakennettiin ennen ei ole tässä ketjussa olennaista...?

Jos vilkaisee kuvaa 2, näkee, että kattoluukkujen seinä on pystypuista rakennettu, miten sellainen voisi olla kantava? Kantavan seinän tulee koostua pilareista, palkeista ja tukirakenteista, jotta seinän laudat voisivat toimia yhdessä ja kantaa mahdolliset pystysuorat kuormat.
Mutta on hyvä, että muutat nyt mielipidettäsi. Juuri tällaiset vakuuttavat lausunnot voivat aiheuttaa ongelmia tietämättömälle kysymyksen esittäjälle.
 
  • Tykkään
oceanis ja 1 muu
  • Laddar…
Selkeä esimerkki siitä, kuinka kaikki kirjoittamasi voi kääntyä sinua vastaan... Kuinka moni uskaltaa kirjoittaa mitään, kun foorumipoliiseja on joka puolella?

Kirjoitin muutaman viestin tähän ketjuun siitä, miten kantava rakenne yleensä suunnitellaan, miksi muuttaisin mieltäni? Tieto perustuu vain loogiseen ajatteluun, koska meillä ei ole kokonaiskuvaa. Ei vain kysymyksen esittäjä hae tietoa, jopa aurinko on täplineen, voin myöntää sen, uskallatteko te?
 
krypgr-direktel-ftx sanoi:
...Se ei ole vain kysyjä, joka etsii tietoa, jopa aurinko on pilkullinen voin hyvin myöntää, uskallatteko te ?
Olet aivan oikeassa ja kyllä, uskon todella, että se pätee useimpiin :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.