3 668 lukukertaa ·
7 vastausta
4k lukukertaa
7 vastausta
Ullakkoportaat
Hei
Minulla on tikkaat vintille ja ajattelin nyt laittaa sinne kiinteät portaat niiden tilalle. Ne tulevat olemaan jyrkät, mutta niin tulee olemaan. Mietin, kuinka pitkä/korkea askelmien välin pitäisi olla. Tavallisissa portaissa on noin 17-18 cm korkeusero askelien välillä. Kun tein portaat varastomökkiini, käytin näitä mittoja ja nuo portaat ovat jyrkät ja on todella kummallista kävellä niissä, askelmat ovat liian lähellä, pitäisi varmaan tehdä ne uudestaan sopivassa tilaisuudessa.
Takaisin vinttiportaisiini, korkeus lattiasta lattiaan on 2632 mm ja aukon pituus on 1178 mm ja aukon leveys on 700 mm. Kävin eräällä venäläisellä sivustolla, jossa voi syöttää omat mittansa, ja silloin sain askelväliksi 260 mm (10 askelmaa), mikä kuulostaa minusta paljon, mutta kun mittaa tikkaita, askelmat ovat melko kaukana toisistaan. Otan kiitollisena vastaan neuvoja.
yst. terv. kenth
Minulla on tikkaat vintille ja ajattelin nyt laittaa sinne kiinteät portaat niiden tilalle. Ne tulevat olemaan jyrkät, mutta niin tulee olemaan. Mietin, kuinka pitkä/korkea askelmien välin pitäisi olla. Tavallisissa portaissa on noin 17-18 cm korkeusero askelien välillä. Kun tein portaat varastomökkiini, käytin näitä mittoja ja nuo portaat ovat jyrkät ja on todella kummallista kävellä niissä, askelmat ovat liian lähellä, pitäisi varmaan tehdä ne uudestaan sopivassa tilaisuudessa.
Takaisin vinttiportaisiini, korkeus lattiasta lattiaan on 2632 mm ja aukon pituus on 1178 mm ja aukon leveys on 700 mm. Kävin eräällä venäläisellä sivustolla, jossa voi syöttää omat mittansa, ja silloin sain askelväliksi 260 mm (10 askelmaa), mikä kuulostaa minusta paljon, mutta kun mittaa tikkaita, askelmat ovat melko kaukana toisistaan. Otan kiitollisena vastaan neuvoja.
yst. terv. kenth
Viimeksi muokattu:
17-18 sopii parhaiten portaisiin, joissa on oikea kaltevuus...ns. lofttrappan sopii luultavasti jossain 20-23 kohdalla, arvelisin...kuitenkin lofttrappan on epämukava laskeutua alas...
Onko mahdollisuuksia tehdä pidemmät/paremmat portaat?
Ei, reikä on siinä, joten täytyy vain hyväksyä tilanne. Alkaa tekemään uudestaan välipohjaa kaikkine sen sisältämine sähköineen ym, ei, ei ole vaihtoehto. Olen pohtinut ullakkoluukkua, sellainen on kesämökillä, mutta ei se näytä hyvältä ja kun ullakko on sisustettu yöpyjiä varten, en halua sulkea sitä, vaan järjestää pysyvät portaat, jotta vierailijat eivät joudu kiipeämään tikapuita kun heidän täytyy käydä yöllä wc:ssä, vaan heillä on portaat, vaikka ne olisivatkin jyrkät.
Viimeksi muokattu:
Olen miettinyt sitä myös, en ole itse koskaan kulkenut sellaisissa portaissa ja ne, jotka ovat, sanovat että tuntuu oudolta, kun ei voi valita miten kulkea. Ehkä minun olisi haettava sellaiset portaat ja kokeiltava, koska se antaa paremman tilan jalkaterän nostolle.
Klikkaa tästä vastataksesi