Hei,
Ajattelin eristää ullakon viikonloppuna. Olemme laajentaneet, joten päätimme imuroida pois sahanpurut, jotka olivat siellä ylhäällä ullakon lattiassa.
Ei ole eristystä ulkokaton alla.
Seinissä on noin 70 mm eristystä, niissä osissa, jotka olemme tehneet uudelleen. Ei ole muovia seinissä siellä. Lattiasta en ole aivan varma.
Ajattelin laittaa ikääntymistä kestävän muovin ullakon lattian raakapontille ja sen jälkeen 120 mm mineraalivillaa. Onko se kohtuullista? Otan mielelläni vastaan näkemyksiä.

Mökki pidetään kylmänä, kun emme ole siellä, eli lämmitetään viikonloppuisin.
/David

Tätä ajattelutapaa seuraan mielelläni. Olen yrittänyt selvittää, mitä tehdä oman talomme kanssa viime vuosisadalta. Aion poistaa kaiken "uuden" eristyksen ja luottaa täysin kutterilastuun. Se tuntuu oikeimmalta.

ok mökkini on peräisin vuodelta -69, sen ajan rakennustekniikkaan en luota. En sano että kaikki olivat pilvessä mutta kuitenkin ;)

Viikonloppu on alkanut ja olet luultavasti jo alkanut laittaa muovia lattialle.
Poista se ja laita eristys suoraan raakalautaan!
Talon, jossa tulee olemaan kosteusliikkeitä sisään ja ulos seinistä/katosta/lattiasta kylmäkäsittelyn/lämmityksen vuoksi, EI pitäisi olla mitään, mikä estää tämän kosteuden liikkumista. BH:sta löytyy paljon tietoa tästä aiheesta. Käytä hakutoimintoa.

Ei ole vielä ehtinyt laittaa muovia, sen sijaan vietin lauantai-iltapäivän imuroimalla pois viimeiset purut. Sitten palautan muovin Bauhausille, hienoa!! Kiitos.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus

Vaikka rakennustalon hakutoiminto on hieno, ei se silti ole niin itsestään selvää. Olen saanut vastauksia muutamalta kokeneelta rakentajalta, jotka laittaisivat muovia minun tapauksessani. No, täytyy nukkua asian päällä... kuten tavallista, on yhtä monta mielipidettä kuin on tapoja tehdä asioita.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus

Jos sinulla ei ole muovia seinissä ja kallställning käytetään, ohita muovi. Et kuitenkaan pysty luomaan täysin tiivistä muovikerrosta yrittämällä laittaa muovia kattotuolejen välisiin koloihin. En olisi poistanut purua, vaan se olisi saanut jäädä uuden eristeen alle. Olen tehnyt tämän toimenpiteen kesämökillä ja kutterinpurut saivat jäädä paikoilleen, ja sitten lisättiin kerros puhallusvillaa, jotta meillä on nyt noin 300 mm eristystä.

Joo ok, näyttää siltä että siitä tulee muovitonta. Säästyyhän siinä vähän rahaa/aikaa lisäksi. Syynä siihen, että sahanpuru on poissa, on varmaankin se, että sitä putosi sänkyyn sen jälkeen kun poistimme tretexen sisäkatosta...vaikka purujen alla oli pahvia.
Kiitos vastauksistanne!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.