Aion tehdä laajennuksen ja tarvitsen apua seinärakenteeni kanssa. Olen ymmärtänyt, että on olemassa erilaisia vaihtoehtoja. En halua turhan paksua seinää, mutta haluan pysyä kuitenkin ohjearvojen sisällä.

Pystysuora puupaneeli lukolla - naulalista - tuulensuojapaperi - 45x145 (sis. eriste) - Höyrysulku - 45x45 (sis. eriste) - OSB - kipsilevy

Muutamia kysymyksiä:
Onko tämä seinä riittävän eristävä vai täytyykö käyttää 45x170 45x145:n sijasta?

Tuleeko 45x45 tuet kiinnittää vaakasuunnassa vai pystysuunnassa (45x170 tukien mukaan)? Onko kylmäsiltojen riski, jos kiinnitän pystysuunnassa? Onko OK kiinnittää OSB ja kipsilevy vaakasuunnassa, tuntuuko hieman virheelliseltä? Kuinka tämä tehdään?

On parasta vaihtaa eristeen suuntaa kylmäsiltojen minimoimiseksi.

Seinän paksuuden valitset täysin itse mielesi mukaan, mutta nykyaikaisessa talossa on tänään noin 200-300 mm eristystä. Riippuu vähän siitä, millainen lämmitys on käytössä mielestäni, onko ylimääräinen kustannus sen arvoinen.

Voit laittaa osb pystysuoraan, mutta tee kuten huggan sanoo, niin siitä tulee parasta ja helpointa. Sitten kun olet saanut osb-levyt ylös, voit laittaa kipsilevyt haluamallasi tavalla (kiinnität ne osb-levyihin etkä ole riippuvainen kiskojen sijainnista).

Kiitos vastauksesta, tarkoitatteko että voin asettaa osb:n pystysuoraan horisontaalisille koolauksille?

thomasonit sanoi:
Kiitos vastauksesta, tarkoitatteko, että voin asettaa OSB-levyn pystysuorasti horisontaalisiin listoihin?
Kyllä, se käy hyvin, sillä ei ole merkitystä ollenkaan. Aion vain tarkistaa, että ymmärsin oikein (helppo lukea väärin joskus :) Ajattelet laittaa 45 mm eristyksen sisäänpäin, mikä tarkoittaa, että 45x45 mm-rimat ovat makuulla, mikä puolestaan tarkoittaa, että OSB-levytkin tulevat makaamaan. Sitten olen ymmärtänyt oikein, eikö niin?! Se on (mielestäni) hieman hankalampaa rakentaa makaavilla levyillä, koska niitä täytyy sahata pituussuunnassa, mutta kyllä se toki onnistuu! Ehkä voisit jopa asettaa OSB-levyt seisomaan pystysuorassa kuitenkin... Joka tapauksessa, sillä ei ole merkitystä varsinaisen rakenteen kannalta miten teet, mutta minun neuvoni on, että laita kipsi pystysuoraan koska se on helpointa.

Laajensimme kesällä (30-luvun talo).

Niiden laskelmien mukaan, jotka saimme ja kunta hyväksyi, teimme näin:
Ulkopuolelta sisäpuolelle
Paneeli - ilmarako - tiivis eristelevy (45) pystysuorassa muovikuppeineen - 145 eristys pystysuorassa - muovi - 45 eristys vaakasuorassa - osb - kipsilevy.

Sisimmässä 45mm:ssä vedettiin kaikki asennukset, sähkö ja vesi.

Edit: klimatskiva kutsuu paroc sitä ulkokerroksen levyä, jota käytetään.

Viimeksi muokattu:
Kaikissa rakennelmillani olen käyttänyt vaakasuoria koolauksia sisimpänä ja niiden päälle olen asentanut pystysuoria levyjä, niin kauan kuin asennat puu- ja kipsilevyt siirretyillä saumoilla, seinistä tulee erittäin vakaat.

Isover.se-sivustolla voit helposti laskea, kuinka paljon eristettä tarvitaan, jotta se täyttää vaatimukset.
Itse aion aloittaa rungon rakentamisen ensi viikolla ja käytän 45x145 + 45x45mm.

Kiitos kaikista vinkeistä!

Montören sanoi:
isover.se:stä voit helposti laskea, kuinka paljon eristystä tarvitaan, jotta se täyttää vaatimukset.
Itse aion alkaa rakentaa runkoa ensi viikolla ja käytän 45x145 + 45x45mm
Mielenkiintoista, tarkistan sen heti. Jos ymmärrän sinut oikein, ensimmäinen ajatukseni seinäpaksuudesta saattaa riittää.

Eihän ulkoseinälle ole mitään vaatimuksia. Energian tarpeelle on kuitenkin vaatimuksia, mutta sitä ei todellakaan ratkaista pelkästään seinillä! Jos sinulla on paljon ja suuria ikkunoita, saatat joutua kompensoimaan todella paksuilla seinillä. Samalla tavalla voit käyttää melko ohuita seiniä, jos sinulla on vain vähän ikkunoita!

Ok, minun täytyy tehdä energia laskenta. Onko www.energiberakning.se suositeltava, huomasin että se oli ilmainen siellä?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.