1 116 lukukertaa ·
4 vastausta
1k lukukertaa
4 vastausta
Mikä on rakenteessa vikana? Kosteutta ulkoseinissä
Hei,
Minulla on joitakin ulkoseiniä, jotka on lisäeristetty sisäpuolelta seuraavasti:
Sisältä ulospäin:
Kipsilevy
Rakennusmuovi
145mm lasivillaa
puolitiiltä
ilmaväli noin 3cm (ei ulkoilmatuuletettu)
kokotiiltä
Olen todennut seinään tehdyn reiän kautta, että suhteellinen kosteus on liian korkea (noin 70-85%), mikä ei tietenkään ole hyvä asia. Hometta ei ole näkyvissä, mutta näillä tasoilla se on vain ajan kysymys. Ymmärrän myös, että sisäinen eristys ei ole optimaalista, mutta en ymmärrä teknisesti, miksi se ei toimi, kun kerran on ilmaväli, joka pitäisi estää sadeveden pääsyn rakenteeseen, ja muovikalvo sisällä pitäisi estää huoneen kosteuden pääsyn seinään.
Voiko ongelma olla ulomman tiilimuurin pystysaumojen puuttuminen, eli sadeveden tunkeutuminen julkisivusta ei poistu tuuletettuna ilmarakoina ja siten pääsee rakenteeseen? Onko riskiä tehdä reikiä ulkopuolen saumoihin tuuletetun ilmatilan luomiseksi?
Voisiko joku valaista minua vähän osaamisella ja antaa jonkinlaisen selityksen, miksi tämä ilmeisesti ei toimi?
Minulla on joitakin ulkoseiniä, jotka on lisäeristetty sisäpuolelta seuraavasti:
Sisältä ulospäin:
Kipsilevy
Rakennusmuovi
145mm lasivillaa
puolitiiltä
ilmaväli noin 3cm (ei ulkoilmatuuletettu)
kokotiiltä
Olen todennut seinään tehdyn reiän kautta, että suhteellinen kosteus on liian korkea (noin 70-85%), mikä ei tietenkään ole hyvä asia. Hometta ei ole näkyvissä, mutta näillä tasoilla se on vain ajan kysymys. Ymmärrän myös, että sisäinen eristys ei ole optimaalista, mutta en ymmärrä teknisesti, miksi se ei toimi, kun kerran on ilmaväli, joka pitäisi estää sadeveden pääsyn rakenteeseen, ja muovikalvo sisällä pitäisi estää huoneen kosteuden pääsyn seinään.
Voiko ongelma olla ulomman tiilimuurin pystysaumojen puuttuminen, eli sadeveden tunkeutuminen julkisivusta ei poistu tuuletettuna ilmarakoina ja siten pääsee rakenteeseen? Onko riskiä tehdä reikiä ulkopuolen saumoihin tuuletetun ilmatilan luomiseksi?
Voisiko joku valaista minua vähän osaamisella ja antaa jonkinlaisen selityksen, miksi tämä ilmeisesti ei toimi?
Tomture61
Omatoimirakentaja
· Född i Luleå
· 6 267 viestiä
Tomture61
Omatoimirakentaja
- Född i Luleå
- 6 267 viestiä
Googlasin tiiliseinä, ensimmäinen asia, joka tulee esiin Tiili imee helposti kosteutta, koska sillä on huomattavasti suurempi diffuusion avoin pinta kuin muilla rakennusmateriaaleilla Lisäksi julkisivu on ilmanvaihdoton ja sinulla on muovia seinässä.
Haluaisin selventää, että sisäseinärakenteessa oleva ilmankosteus on 70-85 %. Eli alkuperäisen takaseinän ja lasivillan "talossa" välissä. Onko mitään keinoa saada tämä hallintaan, vai onko alkuperäisrakenteen purkaminen ainoa vaihtoehto ja sitten vain elää sen kanssa, että sisällä on talvella todella kylmä?
Voisiko tiilikerrosten välisen kanavan tuuletus ratkaista suurta kosteutta sisärakenteessa?
Olen tehnyt muutamia mittauksia, jotka viittaavat siihen, että ilmankosteus tiilirivien välissä on suunnilleen sama 70-85 %. Huomattavasti korkeampi kosteuspitoisuus verrattuna ulkoilmaan ainakin. Tästä syystä ajatus tuuletuksesta.
Terveisin
Voisiko tiilikerrosten välisen kanavan tuuletus ratkaista suurta kosteutta sisärakenteessa?
Olen tehnyt muutamia mittauksia, jotka viittaavat siihen, että ilmankosteus tiilirivien välissä on suunnilleen sama 70-85 %. Huomattavasti korkeampi kosteuspitoisuus verrattuna ulkoilmaan ainakin. Tästä syystä ajatus tuuletuksesta.
Terveisin
Kiitos kommentistasi.Tomture61 sanoi:
Olen lukenut tästä vaikka kuinka paljon, mutta mielestäni noin puolet väittävät, että muovi on pakollinen, ja puolet sanovat, että muovia ei ehdottomasti pidä käyttää. Minun käsitykseni on, että höyrynsulku olisi ollut sopivampi, mutta en voi nähdä, miten tämä rakenne poikkeaa hirveästi nykyaikaisesta tiilijulkisivurakenteesta lukuun ottamatta ilmarakojen tuuletusta. Ja uskon, että nykyaikaisissa rakenteissa useimmat ovat yhtä mieltä siitä, että muovi lämpimällä puolella on "oikein". Tämä talo on vähintään 100 vuotta vanha.
Tomture61
Omatoimirakentaja
· Född i Luleå
· 6 267 viestiä
Tomture61
Omatoimirakentaja
- Född i Luleå
- 6 267 viestiä
Höyrysulun (muovin) käyttäminen kivitalossa, joka on 100 vuotta vanha + lisäeristetty sisältä mineraalivillalla, on täysin väärä tapa toteuttaa energiansäästötoimi. Sulku ei kuulu kyseisen talon ilmastokuoreen, eristyksen tulisi myös sijaita talon ulkopuolella parhaan mukavuuden vuoksi ja hyödyntää tiiliseinän massaa.C calle3487 sanoi:Kiitos kommentistasi.
Olen lukenut tästä paljon, mutta mielestäni noin puolet väittää, että muovi on välttämätöntä, ja puolet väittää, että sitä ei missään nimessä pidä käyttää. Käsitykseni on, että höyryjarru olisi ollut sopivampi, mutta en näe, miten tämä rakenne oikeastaan merkittävästi eroaa modernista rakennelmasta tiilijulkisivulla, lukuun ottamatta tuuletusvälin ilmanvaihtoa. Ja moderneissa rakenteissa uskon, että useimmat ovat samaa mieltä siitä, että muovi lämpimällä puolella on se, mikä on "oikein". Tämä talo on vähintään 100 vuotta vanha.
Klikkaa tästä vastataksesi