Hei!

Olen remontoinut taloa, joka on rakennettu 1940. Nykyään siinä on pystypaneeli, joka on kiinnitetty rapattuun rappaukseen, ja hiukan eristettä rappauksen ja paneelin välissä. Rapattujen rappauksen takana on pystysuorat puuorret ja sisäpuolella tretex ja tapetti.

Suunnitelmana on vaihtaa vaakapaneeliin, lisäeristää julkisivulevylle (ruoteet eristeen ulkopuolella ilmaraoksi tietysti) ja tuulensuojapaperi rapatun rappauksen päälle. Sitten sisäpuolella, missä pystysuorat orret ovat, asennan ikääntymistä kestävän folion, vaakasuorat orret sähkövedolle ja sen jälkeen OSB- ja kipsilevyn.

Olenko oikeilla jäljillä?

Yksi kirvesmies sanoi, että voisin laittaa tuulensuojapaperin sisäpuolelle sen ikääntymistä kestävän folion sijasta? Mitä mieltä olette siitä? Plussat ja miinukset?

Kuinka paksun lisäeristeen olisitte laittaneet ulkoseinään?

Onko länsirannikon levy parempi kuin julkisivulevy? Plussat ja miinukset?

Kiitos etukäteen!

ystävällisin terveisin, Thomas
Seinä, jossa on pystysuora puuverhoilu, ikkunan vieressä. Valo luo varjoja puupaneeleihin. Punainen puuverhous, jossa näkyy eriste ja tukipuu raon kautta. Punainen talon ulkoseinä, jossa on numero 12, tikkaat ikkunaan, ja porakone. Paneeleita on poistettu rakennuksen isoloinnista.
 
T A T A sanoi:
Hei!

Olen parhaillaan kunnostamassa taloa, joka on rakennettu vuonna 1940. Nykyään siinä on pystysuuntainen paneeli, jossa on säännöt kiinnitetty rapattuun rappaukseen ja hieman eristystä rappauksen ja paneelin välissä. Rapattujen rappausten takana tulee pystysuuntaisia puurunkoja ja sisäpuolella kolmiokuitulevy ja tapetti.

Suunnitelmana on vaihtaa vaakasuuntaiseen paneeliin, lisäeristää julkisivulevy (rima eristyksen päällä toimimassa tuuletusrako, tietysti) ja laittaa tuulensuoja rapattuun rappaukseen. Sitten sisäpuolella, missä pystysuuntaiset säännöt sijaitsevat, laitan ikääntymistä kestävän kalvon, vaakasuuntaisen säännön sähköasennuksia varten ja sen jälkeen OSB- ja kipsilevyn.

Olenko mielestänne oikeassa suunnitelmassa?

Yksi kirvesmies sanoi, että voisin laittaa tuulensuojan sisäpuolelle ikääntymistä kestävän kalvon sijaan? Mitä mieltä olette siitä? Edut ja haitat?

Kuinka paksu lisäeristys olisitte laittaneet ulkoseinälle?

Onko parempi valita länsirannikon levy kuin julkisivulevy? Edut ja haitat?

Kiitos etukäteen!

terveisin Thomas
[kuva] [kuva] [kuva]
Mitä eristystä sinulla on seinissä? Purua, mineraalivillaa, kolmiokuitulevyjä?

Muovi ei täytä hyvää tehtävää, ellei se mene päällekkäin mahdollisen diffuusioesteen kanssa kattorakenteessa ja siten luo täysin tiivistä kuorta, vaihtoehtona on silloin höyryjarru. Yksi nyrkkisääntö on, että ulkopuolen kalvon tulisi olla 5x läpäisevämpi kuin sisäpuolen kalvo.

On myös otettava huomioon, missä kastepiste uudessa seinässä sijaitsee, jolloin sääntönä on, että diffuusioesto/höyryjarru saa sijaita enintään 1/3 seinärakenteesta varmistaakseen, ettei mahdollisesti kosteus tiivisty muovin sisäpuolelle, mutta ongelmia voi silti ilmetä, jos nykyinen eristemateriaali ulkoseinässä on huonosti eristävä suhteessa uuteen. Lisäksi on olemassa fasadskiva-järjestelmiä, joissa levyt itsessään ovat tiiviitä ja oikein asennettuna luovat tuulenpitävän kuoren, jossa ulkopuolta ei tarvitse peittää kalvolla.
 
  • Tykkään
T A
  • Laddar…
P Pumabjörnen sanoi:
Mitä eristystä sinulla on seinissä? Purua, mineraalivillaa, treetex-levyjä?
Tänään treetex on suoraan puuseinällä. Mutta kysymys on, pitäisikö puuseinän sisäpuolella olla höyryjarru/ikääntymiskestävä kalvo vai tuulipaperi (sama kuin ulkopuolella)??
 
T A T A sanoi:
Tänään on tree-tex suoraan puuseinällä. Mutta kysymys on, pitäisikö olla höyryjarru/ikääntymistä kestävä kalvo tai tuulensuojapaperi (sama kuin ulkopuolella) puuseinän sisäpuolella??
Mitä sinulla on katossa ullakkoa vastaan? Jos sinulla ei ole muovia siellä, en asentaisi muovia seinille.

Jos ei voida varmistaa, että siitä tulee täysin tiivis, muovi pitäisi imo jättää pois. Erityisesti puurakenteessa, koska muovi tiiviytensä vuoksi luo suuremman kosteuspaineen sinne, missä muovia ei ole. Höyryjarru luo paljon anteeksiantavamman rakenteen, jos ei voida taata riittävää tiiviyttä.
 
  • Tykkään
T A
  • Laddar…
Katon yläpuolella on tänään tree-tex ja sitten puukatto ja irrallinen solumuovi ullakolla, jotka poistetaan ja tilalle laitetaan irtovillaa. Ajatuksena on, että kattoon laitetaan myös höyrynsulku/ikäkestävä kalvo.

Puhallamme nimittäin koko talon, sekä ulko- että sisäpuolelta! Ainoa mikä jää jäljelle on juuri puuseinä ja rapattu rappaus ulkopuolella. Katon ajattelin laittaa niin, että puukatto, kalvo, kaapelinvetokisko ja sitten kipsikatto. Onko siinä jotain pielessä?
 
T A T A sanoi:
Katon rajassa on nykyään tree-tex ja sitten puukatto ja löysä solumuovi ullakolla, joka poistetaan ja laitetaan puhallusvilla sen sijaan. Ajatuksenani on laittaa myös höyrynsulku/ikäkestävä kalvo kattoon.

Me puhallamme koko talon, sekä ulko- että sisäpuolelta! Ainoa mikä jää jäljelle on puuseinä ja rapattu rappaus ulkopuolella. Katossa ajattelen, että puinen katto, kalvo, sähköasennuksen kannatin ja sitten kipsikatto. Onko tämä väärin??



Jännittävää, minä toteutin 2 vuotta sitten samanlaisen kokonaisremontin talossamme, joka on rakennettu -43, klassinen omakotitalo. Minun tapauksessani purin kaiken ja säilytin vain kattoristikot ja aluskatteen sekä avasin ulkoseinärungon aina ulkovuorauksen taustaan asti (on lisättävä, että meidän tapauksessamme oli lisäeristys lännenskenrolla ja uusi ulkovuoraus jo tehty -76 laajennuksen yhteydessä).

Katossa suosittelisin muuttuvaa höyrynsulkua ja selluloosaa eristeeksi, sillä suurin höyryäminen tapahtuu ylöspäin ja selluloosa eristää paremmin ja pystyy ottamaan kosteutta tietyssä määrin, mikä suojaa puutaloja paremmin.

Vinkkinä voisi olla käyttää selluloosaa eristeenä myös asennusvyöhykkeellä, sillä markkinoilla olevat tuotteet ylittävät nykyään mineraalivillan noin 4-kertaisella eristysarvollaan joidenkin valmistajien mukaan. On kuitenkin varottava, kuten yllä mainittiin, mihin kohtaan asettuu mahdollinen kastepiste.

Ja ei, en työskentele yhdellekään selluloosaeristeen valmistajalle, mutta olen täysin myyty konseptille, että pitäisi rakentaa kuten 40-luvulla, eikä sekoittaa mukaan muovia, mineraalivillaa, solumuovia jne. vanhemmissa puutaloissa.
 
  • Tykkään
T A
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.