Olemme aloitusvaiheessa laajentamassa taloamme 30 neliöllä, perustana maanvarainen laatta. Tähän mennessä saatu tarjous on 200 mm eristeellä laatan sisällä. Minulla on pari kysymystä, joihin toivon saavani apua ennen projektin aloittamista. Suunnitelmana on, että rakennusyritys viimeistelee katon ja pystyttää runkoseinät, ja sen jälkeen jatkan itse loput työt.

Kysymys 1: Riittääkö 45 + 145 + 45 nykyvaatimusten mukaiseksi seinäksi? Onko tälle rakenteelle laskettu U-arvot? Olen saanut tietoa, että seinän U-arvo pitäisi olla 0.18, katon 0.13 ja lattian 0.13. Riittääkö tämä seinä ja kuinka paljon eristettä tarvitaan maanvaraiseen laattaan U-arvon 0.13 saavuttamiseksi?

Kysymys 2: Miten käsitellään muovi, joka pitää sijoittaa 145 ja sisemmän 45 välisen säännön väliin? Pitäisikö sen päättyä betonilaatan kohdalla vai kiinnittää jollakin tavalla? Tuleeko 145:n alle jokin kapillaarikatko, kun seinä pystytetään?

Kysymys 3:
Tuleeko kattoon muovi vai pitäisikö käyttää turvaverkkoa??

Kysymys 4:
Onko paras vaihtoehto pyytää heitä asettamaan reunaelementit nykyistä laattaa vasten, vai voisiko tehdä kuten jotkut muut ja käyttää pelkkää sokkelipaperia vanhan laatan reunaa vasten? He mainitsivat tästä viime keskustelussamme. (Onhan se heille toki halvempaa).

Ei kukaan, jolla on aavistusta?? En usko!!

1)
Katso www.isover.se, heillä on rakennusehdotuksia laskettujen U-arvojen kanssa.
2)
Yksi tapa on vetää se alas alustaan ja sitten puristaa muovi syyllitiivistyksen ja sisäpuolisen 45 asteen säännön väliin. Silloin saat tiiviin.
3)
Turvaverkko... Mutta minulla ei ole siitä kovin paljon tietoa...
-Jos tarkoitat katolla eikä sisäkaton yläpuolella (kattotuolien alla)...
4)
(Ei mielipiteitä)

Oki kiitos tästä.
Turvaverkon oli tarkoitus olla kattotuolien alla. Tarkoitatko, että se asetetaan KATON päälle??

Aaahaa... Luulen, että puhumme hieman eri asioista...

Voit usein laittaa turvallisuusverkko-tyyppisen folion kattotuolien päälle ja jättää pois tavallisen raakapontin. Tämä verkko toimii silloin ulkokaton vedeneristyksenä. Varmista, että ostat diffuusioavointa verkkoa, jolloin voit unohtaa ilmanvaihtoraon ulkokattorakenteessa! - Yksinkertaisempaa ja kosteusturvallisempaa kuin perinteinen "kylmä ullakko"!!!
- Varmista kuitenkin, että kattorakenne pysyy vakaana, jos jätät raakapontin pois. Tässä kattotuolisuunnittelija voi auttaa!

Kattotuolien alla (sisäkatto) tulee olla toiminnallisesti ilmaa & diffuusiotiivis (muovi), en tiedä vaaditaanko turvallisuusverkkoa?
-Tietääkö joku?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.