Hei
Aion rakentaa ulkopöydän neliöputkesta, joka hitsataan rungoksi, ja sitten pöytälevyksi ajattelen käyttää jonkinlaista terassijalopuuta, kuten tiikkiä, jota löytyy Bauhausilta.

Kysymykseen
Jos pöytä on 3 m pitkä ja jaloissa vain päissä, mitä mittoja suosittelette neliöputken osalta?

Voiko hitsaamalla jatkaa vai täytyykö löytää pitkiä profiileja?

Kiitos

Tee yksinkertainen luonnos, jotta näkee suunnilleen, miten olet ajatellut koko jutun...

Jos haluat saada tuntumaa materiaaliin, voit mennä Biltema:an ja testata, kuinka paljon 2 metriä pitkä putki joustaa. Uskon, että heillä on jopa 40x40x1,5...

• Tykkään
Jonas Blom
  • Laddar…
Olen rakentanut samanlaisen ratkaisun, ruokapöydän, jonka pinta-ala on 1,2x3m. Levy oli mittatilaustyönä tehty 40mm laminaattilevy IKEA:sta ja jalusta oli KKR 40x40x3. Jälkikäteen katsottuna olisin valinnut vahvemmat KKR-putket, esim. 40x40x5. Vaihtoehtoisesti kaksi riviä 40x40x3. Vaikka levy asennettiin täysin tasaisesti (pöytä ylösalaisin) ja levy sekä liimattiin että ruuvattiin teräskehykseen (materiaaliyhteistyön lisäämiseksi), pöytälevy taipuu alas noin 5mm keskeltä.

On erinomaisesti mahdollista liittää tällaisia putkiprofiileja hitsaamalla. Kuitenkin voi olla vaikea saada liitetty putki täysin suoraksi ilman oikaisua ja lisäksi voi olla vaikea saada pintaa täydelliseksi (näkymätön sauma) hitsauksen ja hionnan jälkeen.

• Tykkään
Jonas Blom
  • Laddar…
G Gabbe1 sanoi:
Jag har byggt en liknande lösning, ett matbord med ytan 1.2x3m. Skivan var en måttbeställd 40mm laminatskiva från IKEA och underredet var KKR 40x40x3. Såhär i efterhand så hade jag valt starkare KKR-rör, tex 40x40x5. Alternativt dubbla rader med 40x40x3. Trots att skivan monterades liggande helt plant (bordet vänt uppochner) och trots att skivan både limmades och skruvades mot stålramen (för att få extra samverkan mellan materialen) så böjer bordsskivan ner ca 5mm mitt på.
G Gabbe1 sanoi:
Jag har byggt en liknande lösning, ett matbord med ytan 1.2x3m. Skivan var en måttbeställd 40mm laminatskiva från IKEA och underredet var KKR 40x40x3. Såhär i efterhand så hade jag valt starkare KKR-rör, tex 40x40x5. Alternativt dubbla rader med 40x40x3. Trots att skivan monterades liggande helt plant (bordet vänt uppochner) och trots att skivan både limmades och skruvades mot stålramen (för att få extra samverkan mellan materialen) så böjer bordsskivan ner ca 5mm mitt på.

Det går utmärkt att skarva dylika rörprofiler genom svetsning. Dock kan det vara svårt att få ett skarvat rör helt rakt utan att behöva rikta det och dessutom kan det vara svårt att få ytan perfekt (osynlig skarv) efter svetsning och slipning.

Det går utmärkt att skarva dylika rörprofiler genom svetsning. Dock kan det vara svårt att få ett skarvat rör helt rakt utan att behöva rikta det och dessutom kan det vara svårt att få ytan perfekt (osynlig skarv) efter svetsning och slipning.
ok, tack, värdefull info.
Jag var beredd att gå klenare men med din erfarenhet så ska jag nog tänka om.
Ev lägger jag 3 längsgående med ”stål kottlingar” emellan då min skiva kommer bestå av plank.

kommer jag skarva så skulle man kunna gå om lott om man lägger dubbel rader.

vad gjorde du benen av?
Jag funderar på en fyrkant

• Tykkään
M95
  • Laddar…
Jalat tein KKR 50x50:stä. Esteettisesti se näytti paremmalta, kun jalat olivat hieman paksummat kuin kehys.
Kehyksen voi myös rakentaa esim. 60x40:stä, siitä tulee paljon vahvempi. En halunnut kehystä paksummaksi kuin 40mm pöydän alle, koska pelkäsin sen häiritsevän, mutta uskon, että se pelko on aiheeton. Monissa tehdasvalmisteisissa pöydissä on yleensä kunnollinen, korkea reuna kehän alla.

• Tykkään
Jonas Blom
  • Laddar…
G Gabbe1 sanoi:
Jalat tein KKR 50x50:stä. Esteettisesti se näytti paremmalta, kun jalat olivat hieman paksummat kuin runko. Rungon voi myös rakentaa esim. 60x40, siitä tulee paljon vahvempi. En halunnut paksumpaa kuin 40mm pöydän alle, koska pelkäsin, että se häiritsee, mutta luulen, että se pelko on aiheeton. Monet tehtaalla rakennetut pöydät tapaavat olla reilusti korkean reunan/saran alapuolella ympäriinsä.
hienoa kiitos Itse haluan visuaalisesti kevyen rakenteen. Mitä mieltä olet 30x30 nelikulmaisista jaloista, ts. poikittain pohjassa ja runko ylhäällä, sivulta katsottuna nelikulmio. Sitten 60x40 yläosaksi?

Voi kyllä tulla hyvä. Ainoa riski, jonka näen liian heikoilla jaloilla, on se, että pöytälevy voi tuntua heiluvan sivusuunnassa, vaikka kaikki neljä jalkaa seisovat tukevasti alustaa vasten.

• Tykkään
Jonas Blom ja 1 muu
  • Laddar…
G Gabbe1 sanoi:
Voi kyllä tulla hyvä. Ainoa riski, jonka näen liian heikoissa jaloissa, on, että pöytälevy koetaan horjuvaksi sivusuunnassa, vaikka kaikki neljä jalkaa seisovat tukevasti alustalla.
Totta, kiitos inputista ja viisaista sanoista.
Jonas

• Tykkään
Gabbe1
  • Laddar…
J Jonas Blom sanoi:
tyylikästä kiitos
Itse haluan visuaalisesti siistin rakenteen.
Mitä mieltä olet 30x30 jaloista nelikulmaisena, siis poikittainen alaosassa ja kehä ylhäällä, sivusta katsottuna neliö.
Sitten 60x40 yläkehälle?
Kuten sanoin, jos piirrät mielikuvasi, on helpompi antaa hyviä neuvoja...

Uskon, että 30x30 kolmen metrin jänteellä näyttää heikolta, ennemmin kuin siistiltä... Jos sinulla on mahdollisuus piirtää esim. Sketchupilla, on helppo saada käsitys siitä, miltä mitat näyttävät...

Dan_Johansson Dan_Johansson sanoi:
Kuten sanottu, jos piirräthän suunnitelmasi niin on helpompi antaa hyviä neuvoja..

Mielestäni 30x30 kolmen metrin jänneväillä tulee näyttämään heikolta, ennemmin kuin sirolta... Jos sinulla on mahdollisuus piirtää esim. Sketchup:issä, on helppo saada käsitys miten mitat tulevat näyttämään....
J Jonas Blom sanoi:
Totta, kiitos panoksesta ja viisaita sanoja.
Jonas
ok, kiitos
Yritän saada aikaiseksi luonnoksen, palaan asiaan

Dan_Johansson Dan_Johansson sanoi:
Kuten sanottu, jos piirrät miten olet ajatellut, on helpompi antaa hyviä neuvoja..

Luulen, että 30x30 kolmen metrin jännevälinä tulee näyttämään heikolta, ennemmin kuin herkältä... Jos sinulla on mahdollisuus piirtää esim. Sketchupissa, on helppoa saada tunne siitä, miltä mitat näyttävät....
tyyliin näin.

• Suorakulmaisen pöydän runko, yksinkertainen linjapiirros, joka näyttää rakenteen ilman kansilevyä.
  • Puinen penkki metallisella rungolla, yksinkertainen ja moderni muotoilu.
F
J Jonas Blom sanoi:
typ så här.
voisitko harkita pienen hitsatun jousen laittamista kiinni jalkoihin, niin se auttaisi paljon.

mutta on erittäin helppoa laskea sekä taipuma että jännitys (tässä tapauksessa taipuma on mitoittava tekijä), jos ei oteta huomioon levyn profiilia korottavia ominaisuuksia. Itse profiili suorassa vakioprofiilissa, jossa on kaksi tukea, on käytännössä standardi elementaaritapauksena. On myös melko helppoa syöttää se cad-ohjelmaan, jossa on yksinkertainen laskentamoduuli.

• Tykkään
Jonas Blom
  • Laddar…
F fsn sanoi:
voit kuvitella pienen hitsatun jousen, joka työntyy jalkoja kohti, se auttaa paljon.

mutta on erittäin helppoa laskea sekä taipuma että jännitys (tässä tapauksessa siitä tulee mitoittava tekijä) jos jättää levyn profiilin korottavat ominaisuudet huomiotta. Itse profiili suoralle standardiprofiilille kahdella tuella on käytännössä standardi elementaari. On myös melko helppoa laittaa se cad-ohjelmaan, jossa on yksinkertaisempi laskentamoduuli.
kiitos, se on totta, pitäisi olla melko yksinkertaista, jos tietää, miten tehdä, laskelmat eivät ole vahvuuteni, mutta aion yrittää. Valitettavasti minulla ei ole mitään cad-ohjelmaa.

jos jatkan ja huomaan, että siitä tulee liian hutera, hitsaan yksinkertaisesti lisää profiileja alapuolelle. Samoin jousi, jos se on tarpeen.

kiitos inputista

F
J Jonas Blom sanoi:
kiitos, se on totta, tämän pitäisi olla melko helppoa, jos tietää kuinka tehdä se, laskeminen ei ole vahvuuteni, mutta aion yrittää. Valitettavasti minulla ei ole mitään cad-ohjelmaa.

jos jatkan ja huomaan, että siitä tulee liian heikko, minun täytyy vain hitsata lisää profiileja alapuolelle. Samoin jousen kanssa, jos tarpeen.

kiitos inputista
jos haluat, voit lähettää minulle mitat, jotka haluat testata. Tarvitsen pituuden, mitan sekä kuormituksen tyypin ja koon, jotta voin tehdä yksinkertaisen profiilitarkastuksen, jos haluat. Kuormitus on jakautunut ja kattavuuden koko tai jos haluat pistekuorman keskelle. Se on 15 minuutin työ.

• Tykkään
Jonas Blom
  • Laddar…
F fsn sanoi:
jos haluat, voit lähettää mitan, jonka haluat testata. Tarvitsen pituuden, mitan sekä kuorman tyypin ja koon, niin voin laittaa sen erittäin yksinkertaiseen profiilin tarkistukseen, jos haluat. Kuorma on jakautunut ja laajennuksen koko tai jos haluat keskelle pistekuorman. Se vie 15 minuuttia.
kiitos tarjouksesta.
Luulen, että minulla on suunnitelma, joten kaikki on hyvin, jos päätän muuttaa mieltä ja tarvitsen apua, otan yhteyttä kysymyksellä.
Kaikkea hyvää

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.