Ulkokulmissa gyprocille suositellaan yleensä metallisia kulmasuojia. Mutta ne vaativat, että levyissä on viisteet kummallakin puolella kulmaa.

Mitä suositellaan, jos ei ole sellaista viistettä, esim. missä ulkokulmat ovat lähekkäin tai halutaan kääntää viistepuoli toiseen saumaan?

Mikael_L
Edelleenkin nurkkarauta, jos haluat iskunkestävän ja kestävän kipsikulman. Täytyy vain tasoittaa paljon enemmän, ajattele laajatasoitusta.

Joskus jälkiasennettu suoja voi olla vaihtoehto, esimerkiksi L-muotoinen lista puusta, metallista tai muovista. Mutta joskus se ei kuitenkaan sovi haluttuun tyyliin ja lopulliseen ulkonäköön.

• Tykkään
Uldis ja 1 muu
  • Laddar…
Liittyen kysymykseen toisenlaisista kulmista kuin 90 astetta. Pitäisi tasoittaa kulma noin 135 astetta tai jotain sellaista. Levyjen väli on noin 1,5 senttimetriä. Kummallakaan puolella ei ole viistotusta. Onko kellään vinkkejä?

Myös lasikuitunauhoja on saatavilla 90 asteen kulmassa. Ostin värikaupasta, luulen että se oli Colorama...
Olen kuitenkin käyttänyt metalliversioita, vedä pakkelilla noin 20 cm leveällä pakkelilla, niin se toimii hyvin, vaikka viistettä ei olekaan. Voin suositella Bilteman rullattavaa pakkelia tällaisiin harjoituksiin, se on erittäin ohut ja helppo saada hyvä. Älä kuitenkaan yritä rullata sitä, se on täysin arvoton!

Mitä tulee 135 asteen kulmiin, korjaisin ne niin hyvin kuin pystyn kipsilaastilla ja laittaisin sitten lasikuituvahvistuksen ja pakkelin sen päälle. Jos olet taitava laastin kanssa, voit käyttää pelkästään kipsilaastia...

Terveisin,
Anders

Kun viimeksi remontoin, käytin kulmasuojia Europrofililta (HS 29 EA) http://www.europrofil.se/index.php?page=hs
Helppo asentaa, ei vaadi uria ja helppo tasoittaa.
Myydään muun muassa Byggmaxissa.

ToRy; Saatavilla myös 135 kulmille

Mikael_L
Minusta tuntuu, että on olemassa taitettava kulmasuoja, joka siis sopii mihin tahansa kulmaan.
Että se yksinkertaisesti on suora pelti noin 8 cm leveä, jossa on jonkinlainen heikennys, joka tekee siitä helppoa taittaa ja että se on suora taittamisen jälkeen.

On olemassa paperinauha, jossa on kaksi metallilistaa, jotka sopivat tähän hyvin. Näyttää tavalliselta paperinauhalta, mutta taittuu sopivaan kulmaan.

• Tykkään
cecar33
  • Laddar…
Googlasin nopeasti eilen, mutta en löytänyt mitään Byggmaxista. Löysin joitakin muita tuotteita, mm. teipin, jossa on vahvistusta metallilangalla, mutta en löytänyt jälleenmyyjää. Kävin Beijerissa ja Bauhausissa, mutta heillä ei ollut mitään. Oikeastaan haluaisin pyöristetyn kulman, mutta ehkä minun täytyy tyytyä terävään kulmaan, ja silloin Mikael L:n tai Stefan N:n vinkit ovat lähellä. Jahti jatkuu silti! :thumbup:

Nyt europrofil-linkki toimi myös, se ei toiminut eilen. Täytyy tarkistaa se!

Terveisin,
ToRy

Tarkoitan tätä.
Joustava kulmalista ProRoc-tuotemerkiltä, esiteltynä pakkauksessa, käytettäväksi sisä- tai ulkokulmiin.

• Tykkään
Hugo626 ja 1 muu
  • Laddar…
jtl sanoi:
[linkki]
Mutta rakennustarvikkeet näyttävät olevan vain 90 asteen kulmassa. Minun täytyy vain soittaa ja tarkistaa.....

Mikael_L sanoi:
Voisiko tämä olla jotain?
[linkki]
Kätevä! Valitettavasti näyttää siltä, että erikoistyökalut vaaditaan. Minulla on vain yksi kulma korjattavana.... :thumbup:

Googlen, linkkien ja kyselyjen jälkeen voin todeta, että ei ole ihan helppoa löytää kauppaa, joka myy tarvitsemaani. Ei minkään yllä olevan linkin kautta löytänyt jälleenmyyjää, joka myisi mitään kulmasuojaa, joka ei ole 90 asteen kulmassa. (Ei teidän vika! Olen kiitollinen linkeistä!!! :)) Kävin kysymässä Beijerissä, Bauhausissa, Byggmaxissa ja parissa muussa. Lopulta kysyin tapetti- ja maalikaupasta Sävedalenissa ja heillä oli jotain samantapaista kuin mitä Stefan N linkittää yllä, mutta toisen valmistajan tuote. Midiflex taisi olla nimi, ja se pitäisi liimata paikoilleen. Valitettavasti heillä oli vain suuria rullia ammattilaisliikkeessä, mutta he olivat niin ystävällisiä, että löysivät näyterullan ja leikkasivat siitä sopivan pituuden minun ainoalle kulmalleni. :thumbup:

En ole vielä asentanut sitä, mutta raportti tulee!

Luulen muuten, että se voisi myös toimia Pibbenillä, koska se on melko ohut eikä todennäköisesti aiheuta yhtä paljon rakennetta kuin teräsprofiili.

• Tykkään
Uldis
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.