Sitten on aika uudelle projektille. 100 m² terassi ulkona, joka peitetään 60x60 klinkkerillä. Alusta on raudoitettu kevytsorabetoni palkkimuodossa (samankaltainen pinta kuin lecablokilla). Liitän kuvan

Onko teillä kokemusta/vinkkejä ulkotiloihin sopivasta kiinnityslaastista? Kyseessä on aika iso pinta-ala, joten otan mielelläni vastaan ehdotuksia, jotka eivät ole aivan kalleimmasta päästä :)

Toinen näkökulma on, että alusta imee paljon kosteutta, joten onko olemassa kiinnitysaineita, jotka sopivat tämän tyyppiselle materiaalille?

• Rakennustyömaa ulkona, jossa on armeerattu kevytsoran teräsrakenne, laastilaatta vieressä ja vatupassi pohjalla.
Aiotko asentaa klinkkeriä terassin päälle? Eli Gösta sen puulaudoille? Näyttää siltä kuvassa.

J Johan456 sanoi:
Aiotko laittaa klinkkeriä parvekkeen päälle? Siis Gösta sen puulevyjen päälle? Näyttää siltä kuvassa.
Kuvassa ei ole puulevyjä? Se on, kuten sanottu, kevytsora betonirakenne.

Koska se ei ehkä ole aivan tavallinen rakennelma, soittaisin jollekin suuremmista toimittajista ja keskustelisin heidän teknisen tukensa kanssa.
Sinulla on toisaalta suuren muodon laatat, ulkona ja kevytbetonialusta...

Et ehkä saa vastauksia, joita haluat, mutta et todellakaan halua alkaa räjäyttää laattoja, koska ne ovat irronneet.

nino nino sanoi:
Koska kyseessä ei ole ehkä aivan tavanomainen rakenne, soittaisin jollekin suuremmista toimittajista ja juttelisin heidän teknisen tukensa kanssa.
Sinulla on toisaalta suurikokoisia laattoja, ulkona ja kevytbetonialusta...

Et ehkä saa niitä vastauksia, joita haluat, mutta et varmasti halua alkaa piikata laattoja pois siksi, että ne ovat irronneet.
Kiitos vastauksesta. Olen onnistunut löytämään hyviä juttuja Schönoxilta, luulen!

Kerro. Minulla on ollut klinkkeri betoniterassilla 10 vuotta, mutta ne alkavat nyt irrota ja kosteus tihkuu läpi. Firma laittoi ensin vedeneristyksen (jonkinlainen duka, sininen) ja sitten klinkkerit kiinnityslaastilla ja saumalla. Reunalla vesi on päässyt alle, mikä lopulta irrotti laatat. Muistan, että kyseessä oli myös Schönox-tuote. Firma kammoi kiinnityslaastin vasten pientä kaltevuutta. Luulen, että vettä on tullut myös saumojen läpi (jotka eivät koskaan ole vesitiiviitä) ja kerääntynyt klinkkereiden alle. Mietin, olisiko parempi olla kammoimatta laastia ollenkaan tyhjien tilojen estämiseksi. On sanottava, että se on eteläpuolella, jossa on erittäin korkeat lämpötilat kesällä. Nyt on riski, että minun täytyy tehdä kaikki uudestaan. Kerro mielelläsi, mitä ajattelet.

T Thomas_Blekinge sanoi:
Kerro. Minulla on ollut klinkkeriä betoniterassilla 10 vuotta, mutta ne alkavat nyt irrota ja kosteus tihkuu läpi. Yhtiö oli ensin asettanut vesieristeen (jonkinlainen kangas, sininen) ja sitten klinkkerin kiinnityslaastilla ja saumalla. Reunassa vesi on tunkeutunut alle saaden lopulta laattojen irtoamaan. Muistelen, että se oli myös Schönox-tuote. Yhtiö kampasi kiinnityslaastin suorassa kulmassa pienen kaltevuuden kanssa. Luulen, että vettä on tullut myös saumojen läpi (jotka eivät koskaan ole vedenpitäviä) ja se on kerääntynyt klinkkerin alle. Mietin, olisiko parempi olla kampanlaamatta kiinnityslaastia ollenkaan välttääkseen tyhjää tilaa. On sanottava, että se on eteläsuunnassa, jossa on erittäin korkeat lämpötilat kesällä. On olemassa riski, että minun täytyy tehdä kaikki uudelleen. Kerro mielelläsi, miten ajattelet.
Aion käyttää Schönox TTS8 -kiinnityslaastia

Rakenteen osalta olen tehnyt paljon tutkimusta eri tavoista juuri estääkseni kuvaamasi ongelman, joka on yleinen (lähes väistämätön) klinkkerillä ulkona Ruotsissa. En käytä vesieristystä, koska rakenne päästää veden läpi, jos kaataa vettä, se valuu suoraan läpi. Jäätymisvaurioiden välttämiseksi laatat liimataan kaksinkertaisesti. Aion lisäksi käyttää epoksisaumaa yrittääkseni estää veden tunkeutumista saumojen läpi. Parin vuoden kuluttua tämä sauma todennäköisesti myös päästää läpi, mutta uskon, että kevytbetonipohja ottaa kosteuden sijasta, että kiinnityslaastin/laatan ja pohjan väliin kertyisi vettä. Muuten koko terassilla on kaltevuus 1 cm/metri.

Olen harkinnut jonkinlaista vesieristystä, mutta en usko siihen ulkona, sillä tavallinen veden pintajännitys vesieristyksen ja kiinnityslaastin välillä pitäisi olla tarpeeksi irrottamaan laatan jäätymisen aikana? Oma teoria, mutta kuulisin mielelläni, mitä muut ajattelevat?

Tiedän, että schönoxilla on jokin Balterra-järjestelmä ulkotilojen vedeneristykseen, joka hengittää, mutta se on budjettini ulkopuolella.

G goosen sanoi:
Kuvassa ei ole puulankkuja? Se on kuten sanottu kevytsoraharkkorakenne
Luulin, että olit laittanut jotain terassilaudoille. Mutta sitten jätän keskustelun.

Laitoin ensin vedeneristyksen, ardex tricomilla 8+9 (muutama varaus, jos muistan väärin) sitten laatat Ardex X78:lla, 60x60cm
Siitä on varmaan pian 10 vuotta, yleensä kysyn häneltä jolle laitoin ne, jos ne yhä toimivat ja toistaiseksi ne ovat tehneet niin.
Nyt se oli betonilla ja mahdollisesti lämpimässä huoneessa alla, mutta ei lattialämmitystä. Aika varma, että saumattiin Ardex sauma-aineella, tavallinen ei epoksi.

Mutta kuten sanottu, olisin soittanut schönoxin asiakaspalveluun ja puhunut ensin vähän.

nino nino sanoi:
Laitoin ensin vedeneristeen, ardex tricom 8+9:llä (vähän varauksella, kun muistan väärin) sitten laatat Ardex X78:lla, 60x60cm
Siitä on jo melkein 10 vuotta, ja kysyn häneltä, jolle sen tein, toimiiko se vielä edelleen ja tähän asti se on tehnyt sen.
Nyt se oli betonilla ja mahdollisesti lämmin huone alla, mutta ei lattialämmitystä. Olen melko varma, että saumattiin Ardex sauma-aineella, tavallisella, ei epoksilla.

Mutta kuten sanottu, olisin soittanut schönoxin tukeen ja jutellut vähän ensin.
Okei, kiitos tiedosta. Olen jutellut schönoxin kanssa ja he sanovat, että kiinnitysaine toimii hyvin tarkoitukseen. Näetkö jotain negatiivista siinä, ettei ole vedeneristettä, vaan käytössä on alusta, joka päästää mahdollisen kosteuden läpi?

• Tykkään
nino
  • Laddar…
nino nino sanoi:
Laitoin ensin vedeneristeen, ardex tricom 8+9 kanssa (pieni varaus, jos muistan väärin) sitten laatat Ardex X78:lla, 60x60cm
Siitä on varmaan pian 10 vuotta, yleensä kysyn, jonka puolesta tein, että toimiiko se edelleen ja tähän mennessä se on toiminut.
Nyt se oli betonilla ja mahdollisesti lämmin huone alapuolella, mutta ei lattialämmitystä. Melko varma, että saumattiin Ardex saumalaastilla, tavallisella, ei epoksilla.

Mutta kuten sanottu, olisin ensin soittanut schönox-tukeen ja keskustellut vähän
Mielestäni kannattaa laittaa laatat 60 x 60,20 mm paksu ja se on jaloilla. Vaikeaa kiinnittää -5 yöllä, +4 päivällä

T Thomas_Blekinge sanoi:
Kerro. Minulla on ollut klinkkeriä betoniterassilla 10 vuotta, mutta ne alkavat nyt irrota, ja kosteus tihkuu läpi. Firma oli ensin laittanut vedeneristyksen (jotain kankaantyyppistä, sinistä) ja sitten klinkkerit laastilla ja saumauksella. Reunoille on päässyt vettä, joka on lopulta saanut laatat irtoamaan. Muistaakseni se oli myös Schönoxin tuote. Firma harjasi laastin poikittain kevyttä kallistusta vastaan. Luulen, että vettä on päässyt myös saumojen kautta (jotka eivät koskaan ole täysin vedenpitäviä) ja se on kertynyt klinkkerien alle. Mietin, onko parempi jättää harjaamatta laasti ollenkaan, jotta voitaisiin estää tyhjät tilat. Mainittakoon, että sijainti on etelään päin ja kesällä lämpötilat nousevat äärimmäisen korkeiksi.
Nyt on riski, että joudun tekemään kaiken uudestaan.
Kerro mielelläsi, miten ajattelet.
Hei, klinkkerin asettaminen jaloille on hyvä idea, voi nostaa huoltoa varten.

T Thomas_Blekinge sanoi:
Kerro. Minulla on ollut klinkkeriä betoniterassilla 10 vuotta, mutta ne alkavat irtoamaan nyt, ja kosteus tihkuu läpi. Firma oli ensin laittanut vesieristyksen (jokin sininen kalvo) ja sitten klinkkerin kiinnitteen ja sauman kanssa. Reunasta on päässyt vettä alle, mikä lopulta sai laatat irtoamaan. Muistelen, että se oli myös Schönox-tuote. Firma levitti kiinnitysainetta poikittain pienen kaltevuuden kohdalla. Luulen, että vettä on myös päässyt saumojen (jotka eivät koskaan ole vedenpitäviä) kautta ja on kerääntynyt klinkkerien alle. Mietin, olisiko parempi olla levittämättä kiinnitysainetta ollenkaan väleihin estääkseen tyhjiöt. On sanottava, että se on etelään päin oleva paikka, jossa on äärimmäisen korkeita lämpötiloja kesällä.
On nyt riski, että minun täytyy tehdä kaikki uudestaan.
Kerro mielelläsi, mitä ajattelet.
Olen oppinut, että ulkona tai esimerkiksi autotallilaatalla asennettaessa on tärkeää levittää kiinnityslaasti myös laattaan. Pelkkä kiinnityslaasti lattian pinnalla ei riitä.

• Tykkään
mickeparkinson ja 1 muu
  • Laddar…
P pennybridge sanoi:
Olen oppinut, että ulkona ja esimerkiksi autotallilevyllä asennettaessa tulisi käyttää laastia myös levyn päällä. Ei riitä, että laastia on vain lattian pinnalla.
joskus ei riitä edes se.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.