Hei.

Ajattelin rakentaa työkaluvajan kaikille puutarhatyökaluille, jotka ovat tällä hetkellä levällään. Se kiinnitetään autotallin seinään, 10 cm maanpinnan yläpuolelle. Vaja tulee ulkonevan katon alle. Koska talo ja autotalli ovat lähellä toisiaan, ei sateella ole pääsyä sisälle ylhäältä eikä sivulta.

Suunnitelmana oli rakentaa runko käsittelemättömästä puusta ja seinät vanerista. Olen miettinyt painekyllästetyn puun käyttöä, mutta haluaisin pitää painon ja kustannukset alhaisina. Lisäksi haluan sen olevan mahdollisimman tiivis.
Ajattelin maalata vajan julkisivuvärillä ja, luettuani täältä, myös lakata 2-komponenttisella PU-lakalla.

Vajaan olen ajatellut laittaa haravia, lapioita, lantoja, trimmerin, pensassakset ym.

Olen googlaillut, mutta en valitettavasti ole tullut viisaammaksi. Kokeilen täällä, koska tiedän, että teillä on tietoa asioista.

Toimisiko, jos käyttäisi vaneria, jonka maalaa ja lakkaa?
Tekisikö eroa, jos käyttäisi öljykyllästettyä vaneria tai vastaavaa?
Onko merkitystä, jos runko on painekyllästettyä puuta, kun seinät ovat vaneria?
Ajattelin käyttää PL600:aa ja silikonia, jotta vajasta tulisi mahdollisimman tiivis. Onko tämä välttämätöntä vai riittääkö tavallinen puuliima?
Pitäisikö miettiä jotain erityistä valittaessa maalia (öljymaali?), vai onko falunpunainen ruma mutta toimiva?
Onko pontti parempi vaihtoehto kuin vaneri?
Onko parempi, jos käytän painekyllästettyä puuta kaikkeen?

(Yksi lisäkysymys: Alkuperäinen suunnitelmani oli rakentaa vaja, johon voisin sijoittaa kaiken, mikä liittyy puutarhaan (paitsi ruohonleikkuri). Tämä sisältää myös ruohonsiemenet ja muut kuivatavarat. Kuinka paljon työtä olisi rakentaa vaja, jossa tällaiset kuivatavarat voivat olla ympäri vuoden?)
 

Paras vastaus

Hyppää vanerin yli ja rakenna tavallisista paneeliponttilankuista. Painekyllästettyä puutavaraa et tarvitse mihinkään, joten käytä tavallista.

Lakka ja silikoni kuulostavat vain hullulta. Jos haluat tiiviin varaston, rakenna se tuulitiiviystuotteilla ja eristeillä. Lakkaa et tarvitse, jos käytät tavallista maalattua puutavaraa.

Käytä samaa maalia kuin talossasi, jos sinulla on Falu, niin käytä sitä. Näin siitä tulee yhtenäinen.
Kuivatavarat sopivat mainiosti säilytykseen, mutta jos haluat plussan puolelle, tarvitset lämmityksen, muuten ne voivat silti olla siellä.
 
B _boriz sanoi:
Tämä sisältää myös ruoho siemenet ja muut kuivat aineet.
Hieman epäselvää, mitä tarkoitat kuivatuotteilla, mutta esimerkiksi ruoho siemenet ja lannoitus voit säilyttää missä tahansa lämmittämättömässä vajassa, kunhan se on suhteellisen kuiva.
 
nikasp
Oletko varma siitä ruohon siementen suhteen? Minulla oli ruohonsiementen pussi katetussa muovilaatikossa terassilla viime talven yli täällä Tukholmassa. Ne eivät itäneet nyt kesällä, vaikka oli aurinkoa, maata ja vettä runsaasti.

Alfredo Alfredo sanoi:
Hieman epäselvää, mitä kuivatavaroita tarkoitat, mutta esimerkiksi ruohonsiemeniä ja lannoitetta voit säilyttää missä tahansa lämmittämättömässä vajassa, kunhan se on jokseenkin kuiva.
 
Ruohojen siemenet yleensä vaurioituvat kylmässä lämpötilassa.
 
Boden tulee leijua 10 cm maan yläpuolella, onko se oikein ymmärretty? Onko se avoin alhaalta?
Miksi haluat eristää sen? Harava kestää kai vähän pakkasta.
Rakentaisin sen samasta materiaalista ja väristä kuin julkisivu muuten.
Kalusteiksi suosittelen pistorasiaa (ruohonleikkurin ym. lataamiseen) ja oluttölkkitelineitä.
 
En tiedä mikä on "virallisesti" voimassa ruohon siemenille, mutta käytin siemeniä noin kaksi kuukautta sitten, jotka ovat olleet kylmävarastossa talven yli, eli pakastettuna, ja ne kasvavat kovaa vauhtia.
 
nikasp
Omani olivat uusina ostetut viime kaudelta, mutta nyt ei tullut lainkaan ruohoa, joten en aio ottaa riskiä ja säilyttää niitä ulkona toista kertaa.

Alfredo Alfredo sanoi:
En tiedä mikä on "virallinen" ohje ruohojen siementen suhteen, mutta käytin siemeniä noin kaksi kuukautta sitten, jotka olivat talvehtineet kylmävarastossa, eli syväjäässä, ja ne kasvavat hurjasti.
 
Anteeksi. Unohdin tämän ketjun. Jäin isyysvapaalle ja minulla on ollut muuta ajateltavaa. (Note to self: Slå på notiser).

Kiitos paljon kaikista vastauksista.

holmberg87 holmberg87 sanoi:
Hyppää vanerin yli ja rakenna tavallisesta ponttilaudasta. Painettua puuta et tarvitse mihinkään, joten käytä tavallista.

Kuivatuotteita voi hyvin säilyttää, mutta jos haluat plussan puolella olevia lämpötiloja, tarvitset jonkinlaista lämmitystä, muuten ne voivat olla siellä silti
Kiitos paljon vastauksesta. Olin alkanut suunnitella vaja, jonka kaikki seinät olisivat vanerista, mutta katto painekyllästetystä laudasta. Myös jokainen kulma olisi päällystetty laudalla. En ajatellut niin pitkälle, että puu liikkuu ja rakoja syntyy.

Ponttilauta kuulostaa ehdottomasti paremmalta idealta. Jonka sitten verhoilee tuulipaperilla.

En myöskään ajatellut, että kuivatuotteita voi säilyttää ilmatiiviissä ämpäreissä.

Yksi kysymys kuitenkin on, kestävätkö asiat kuten bensiinikäyttöinen moottorisaha, sähkökäyttöinen pensasleikkuri/ruohotrimmeri pakkasia koko talven? Ne voisivat yhtä hyvin olla autotallissa, mutta olisi hienoa vapauttaa vähän tilaa.
 
Ne asiat, jotka luettelit, selviävät erinomaisesti kylmäsäilytyksessä. Asiat, joihin kannattaa kiinnittää huomiota, ovat sellaiset, jotka sisältävät vettä. Esim. högtryckstvätt.

Vaneri toimii hyvin, mutta esteettisesti se tuntuu surkealta. Rakenna samalla tavalla kuin julkisivusi muutoinkin. Jos et aio eristää tilaa, ei ole syytä yrittää tehdä siitä ilmatiivistä. Kosteaksi se kuitenkin tulee (ellei tilaa eristetä ja lämmitetä). Ei myöskään ole syytä käyttää kyllästettyä puutavaraa kuvaamissasi olosuhteissa.
 
L
Falu rödfärg on todella hyvä. Minulla on itse sellaisia levyjä maalattu rödfärg:llä, ja voin luvata, että se kestää. Kokeile tätä ratkaisua. On sekä edullinen että tyylikäs, jos asennat päätylistat, jotka maalaat eri värillä.
 
V vectrex sanoi:
Ne asiat, jotka luettelit, säilyvät erinomaisesti kylmävarastoinnissa. Asiat, joihin on syytä kiinnittää huomiota, ovat ne, jotka sisältävät vettä. Esim. korkeapainepesuri.
Ei ole mitään ongelmaa. Minulla on "kesämökki", jossa on useita rakennuksia, jotka ovat olleet kymmeniä vuosia kylmillään, eli jäätyneinä talvisin. Siellä säilytetään moottorisahoja, ruohonleikkureita, moottoripyöräisiä kaksipyöräisiä, kodinelektroniikkaa, keittiökoneita, pesukone, sähkötyökaluja ja kaikkea muuta, mitä normaalisti on maalla kodissa. Toimii erinomaisesti.

Tärkeää on kuitenkin varmistaa, että vedenlämmittimet, wc-istuin, vesijohdot, pesukone, korkeapainepesuri ja muut veteen liittyvät asiat, jotka voivat jäätyä, on tyhjennetty. Syksyllä laitan korkeapainepesuriin muutaman desilitran väkevää pesunestettä, ja se on toiminut ongelmitta. Voin kuitenkin kuvitella, että astianpesukone voi olla erittäin hankala tyhjentää kokonaan, mutta minulla ei ole sellaista maalla, joten käytännön kokemusta siitä ei ole.
 
Aion myös rakentaa varastovajan. Olen katsonut valmiita esimerkiksi Jula:sta, mutta olen saanut vaikutelman, että ne ovat liian heikkoja ja ohuilla mitoilla. Joten aion rakentaa sellaisen irtomateriaalista, mutta en halua liioitella mittojen ja laadun suhteen. Koko tulee olemaan noin 2 metriä leveä ja 1 metri syvä, ja katon korkeus alle 180 cm. Jossain olen lukenut, että alle 180 cm oleviin rakenteisiin ei tarvita rakennuslupaa. Kysymys on nyt: Voinko käyttää raakaponttia ulkoverhouspaneelina? Se on huomattavasti halvempaa kuin BYGGmaxin myymä vuorilaudoitus ja yksivaiheinen paneeli. Eli runko ylös, ja sitten päällystä nämä vaakatasossa raakapontilla.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.