É
Olen laajennusprojektissa ja pohdin hieman milloin rakennetaan väliseinät? Niissä piirustuksissa, joita olen nähnyt träguiden-sivustolla ja muissa paikoissa, näyttää siltä, että väliseinät rakennetaan suoraan runkoon. Toisin sanoen ennen alalattiaa, kattoa sekä ennen ulkoseinien asennus- ja pintakerrosta. https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/

Mutta remonttien yhteydessä näyttää siltä, että väliseinä vain isketään pystyyn suoraan kaikkien pintojen päälle. Tämä onkin hieman hankalaa tehdä toisin remontoinnissa, mutta mikä on tämän haitta? Miksi en voi tehdä koko rakennuksen juoksubetonia, kipsikattoa, ulkoseinien pintakerrosta ja sitten aloittaa väliseinien kanssa? Silloin välttäisi kaikki katkonaisuudet kaikissa nurkissa. Sitten asentaisi vain parketin erikseen jokaiseen huoneeseen (joka tarvitsee hieman liikkumavaraa).

Olen remontoimassa taloa, jossa kaikki neljä ulkoseinää on rakennettu, lattia asennettu ja levyt asennettu seinille ennen kuin kaikki väliseinät on pystytetty. Kirjoilen tämän menettelyn vuoksi nyt, kun pitäisi vaihtaa lattia joissakin huoneissa. Purkaa enemmän kuin on tarpeen tai käyttää monitoimisahaa lattialastulevyyn, minkä jälkeen on pakko asentaa uusia lattian tukipuita parkettilattian asentamiseksi. Yäk! Ainoa selitys on, että talomalli on sellainen, että se voidaan suunnitella erilaisilla huonejaoilla. Olen rakentanut lisäosia itse, enkä koskaan ajattelisi rakentaa tällä tavalla. Tämä vaikeuttaa myös kaapelointia jne.

É
Okei, mutta minun menetelmälläni se ei olisi ollut mikään ongelma? Parketti asennettiin erikseen joka huoneeseen, kirjoitin. Vaihdat kai vain pintamateriaalin etkä lastulevyä?

Sähköasennusta ajattelin myös. Mutta entä jos asentaa vain lattialaudat ja katon ennen kuin rakennetaan sisäseiniä?

Yksi haitta on, että minulla on uritettuja lattialevyjä lattialämmitystä varten. Silloin ehkä haluaa laittaa nämä huoneittain... Jäljellä on sitten vain katto, joka pitäisi laittaa ensin :)

Eli minun pitäisi siis tehdä sisäseinien runko valmiiksi ennen kuin aloitan mitään pintatöitä? Ja sitten sahata kuin hullu joka huoneessa... Sahata paljon lattialevyjä, sahata rimapaneeli, sahata kattopaneeleja, sahata osb+kipsilevyjä.

Tämä koskee 80-luvun mökkiä. Vaihdan vanhan lastulevyn täysipuiseen lattiaan. Joten se, joka rakensi, ei tarvitse istua siellä kiroamassa idiotismia...:D

Jos sisäseinät asennetaan ennen kuin muita materiaalieristeitä on laitettu, on siitä muutamia etuja. Erityisesti sähköasentajat ja putkimiehet voivat valmistella kaikki asennukset. Putket, sähköjohdot ja rasioita ei ole ainoastaan ulkoseinissä, vaan myös sisäseinissä, katossa ja lattiassa. Tehokkainta on, jos sähköasentajat ja putkimiehet voivat tehdä mahdollisimman paljon yhdellä kertaa. Muuten rakennusta on koko ajan mukautettava niin, että muut käsityöläiset voivat tehdä jotain pientä silloin tällöin.

É
Ok, omalla kohdallani tapaus putkimies/sähköasentaja ei ole ongelma, mutta ymmärrän ajatuksesi.

Mutta mielestäni tavallisessa tapauksessa lattialastulevyt voisi ainakin asentaa ensin? Mutta ei minun tapauksessani, koska aion laittaa uritetut lattialämmitykselle.

Jos kattolevyjä ei voi asentaa ensin, ei ole myöskään järkeä asentaa välilistat, luulisin, koska ne menisivät sitten väärin.

Fulkemisten
Entä jos saat vesivuodon? Alkaa sataa kaatamalla kun olet lomalla, tai sinä tai joku muu hankkii 1000 litran akvaarion, joka rikkoutuu itsekseen kun kaikki ovat töissä ja koulussa? Mitä tahansa voi tapahtua, jolloin haluaisi pystyä vaihtamaan sekä kattokipsilevyt että lattiaspänelevyt, avata, kuivata ja poistaa läpimärkä eristys. Tai jotain muuta, mitä ei tule ajatelleeksi.

Runko on runko. Myös sisäseinät, jos mahdollista, ylellisyyttä olla asettamatta niitä minkään muun kuin palkkien päälle.

É
Fulkemisten Fulkemisten sanoi:
Entä jos saat vesivahingon? Alkaa sataa rankasti, kun olet lomalla, tai joku tai sinä hankitte 1000 litran akvaarion, joka rikkoutuu itsestään, kun kaikki ovat töissä tai koulussa? Mitä tahansa voi tapahtua, jolloin haluaa esimerkiksi vaihtaa sekä kattogipsiä että lattiaspania, avata, kuivata ja poistaa märkä eristys. Tai jotain muuta, mitä ei osaa kuvitella.

Runko on runko. Myös väliseinät, jos mahdollista, luksusta välttyä asettamasta näitä muun kuin tukipuiden päälle.
Joo, kuulostaa järkevältä, mitä sanot. Parempi jakaa pintarakenteet erikseen jokaiseen huoneeseen.

Mutta en ymmärtänyt viimeistä lausettasi, tarkoitatko, että luksus = huono tässä tapauksessa?

Fulkemisten
Ei. Ylellisyys voida välttää väliseinien asentamista esimerkiksi alustan päälle, kuten joskus on pakko tehdä remonttien yhteydessä.

• Tykkään
ÉlPon
  • Laddar…
É
Tulin miettimään tätä nyt kun suunnittelen.

Voiko/pitäisikö ainakin laittaa höyrysulku+ristikko kattoon ennen ei-kantavia sisäseiniä? Jotta voisin heti nyt talvella eristää katon ja laittaa vähän peruslämpöä päälle. Ja sitten ristikko toimisi tukena ylhäällä sisäseinille, sen sijaan että laittaisin 1,5m ”kortlingeja” kattoon.

É
É ÉlPon sanoi:
Tulin miettineeksi, kun suunnittelen.

Voiko/pitääkö höyrynsulku+harvalauta asentaa kattoon ennen ei-kantavia sisäseiniä? Jotta voisin heti nyt talvella eristää katon ja laittaa vähän peruslämpöä päälle. Ja niin harvalauta toimii tukena yläosan sisäseinille, sen sijaan että laittaisi 1,5m ”kortlingar” kattoon.
Onnistuin löytämään tämän ketjun, joka vahvistaa ajattelutapani. Ensin harvalauta ja sitten seinä. Ja 1-2 ylimääräistä harvalautaa, kun seinä menee ristikkäin harvalautojen kanssa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.