Voit edullisesti käyttää tähän puuruuvia. Esim. 4x50mm tai vastaava.
 
OSB:ällä ei tarvitse käyttää tulppia, ainakaan jos kierteet sijoitetaan OSB:hen. Osta tavallisia 6mm puuruuvia ja kierrä OSB:hen muuten.
 
Teen kuten sanotte ja käytän träskruv.

kiitos paljon!
 
Jos kipsi on 13mm, osbn 11mm. Kuinka pitkä ruuvin tulisi olla?
 
Raka Raka sanoi:
Jos kipsi on 13mm, osbn 11mm. Kuinka pitkä ruuvin pitäisi olla?
Sopiva. ;)

Noin 40mm ulkoneva kiinnikkeestä ja tarkistettu niin, että kierre on siellä missä OSB on. Eli ettei ole sileää osaa siellä missä se voi kiinnittyä. Esimerkiksi jotkut täyskierteiset 6x40-50 voin kuvitella olevan sopivia.

Ne kestävät noin 20-25kg/ruuvi, kun ne ovat kiinnitettynä OSB:iin.
 
Ruuvin pitäisi mennä vain OSB-levyn läpi, ei enempää. OSB-levyn taakse ulottuva osa ei lisää lujuutta, joten se on täysin tarpeeton. Joten esimerkissäsi olisin valinnut ruuvin, joka on noin 30 mm plus sen paksuus, mitä haluat kiinnittää.

Vain jotta se olisi selvä, puuruuvin kantavuus OSB+kipsissä on lähemmäs 300 kg, eikä 20-25 kg, kuten yllä mainitaan. Se on niin vahva, että se vaikuttaa epäuskottavalta. :)
 
J
Janus82 Janus82 sanoi:
Ruuvin pitäisi juuri sopivasti mennä OSB-levyn läpi eikä enempää. OSB-levyn takana oleva ulkonema ei lisää kantavuutta, joten se on täysin turha. Joten esimerkissäsi valitsisin ruuvin, joka on noin 30mm plus se, mitä haluat kiinnittää.

Vain selventääkseni, puuruuvin kantavuus OSB+kipsissä on lähempänä 300 kg eikä 20-25, kuten täällä yllä mainitaan. Se on niin vahva, että se vaikuttaa kohtuuttomalta. :)
Ehkä te molemmat olette oikeassa, riippuen siitä, tarkoittaako kuormitusta pystysuunnassa vai vaakasuunnassa? Eli että se voi kantaa 300:n kuorman alaspäin ja että 20 kilon kuorma muodostaa momentin, joka vastaa 300:a!?
 
Ei, toinen on täysin väärässä ja toinen on oikeassa.

 
  • Tykkään
Dr4co ja 1 muu
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS sanoi:
Ei, toinen on täysin väärässä ja toinen on oikeassa.

[bild]
Ei siinä olet aivan oikeassa. Ellei aio ripustaa sorkkarautaa suoraan seinälle. Silloin ehkä 20 riittäisi:D
 
  • Tykkään
ULC ja 1 muu
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sanoi:
Ei, toinen on täysin väärässä ja toinen on oikeassa.

[bild]
Kiinnostavia arvoja he ovat saaneet selville.

Esse ilmoittaa esim. 50 kg vetolujuutta 5x60, joka on kiinnitetty C14 puuhun.

Nyt tosin Essve on kokenut ongelmia poikki menneiden ruuvien kanssa, mutta täytyy olettaa, että heidän tietonsa koskevat terveitä ruuveja.

Taulukossa esitetään ESSVE-ruuvien mitat ja kantokyky eri puulajeille, CE-merkintä ja muut tekniset tiedot. Kuvassa näkyy myös ruuvin piirros ja valokuva.
 
R Robert-san01 sanoi:
Mielenkiintoisia arvoja, jotka he ovat saaneet.

Esse ilmoittaa esim. 50kg vetoa 5x60:ssa, joka on kiinnitetty C14-puuhun.

Tosin Essvellä on ollut ongelmia ruuvien kanssa, jotka ovat katkenneet, mutta voidaan olettaa, että heidän tietonsa koskevat ehjää ruuvia.

[kuva]
Kyllä, mutta ota huomioon, että vetokokeet on voitu suorittaa hieman eri tavoilla. SP on ruuvannut metallilaatikon seinään ja täyttänyt sen romulla, kunnes se putoaa alas (vapaasti kuvattuna) ja Essve on todennäköisesti tehnyt varsinaiset vetokokeet yksittäiselle ruuville. Toisessa tapauksessa järjestelmä on ruuvi ja kaappi, toisessa tapauksessa testattava järjestelmä on ruuvi. Arvaan vain, mutta mittausmenetelmä voisi selittää eron. SP:n testi on relevantti siinä mielessä, että se usein muistuttaa sitä, mitä haluamme tehdä ruuveilla, käytännön kuormitustilanne on merkityksellinen.
 
Essven tiedot ovatkin enimmäis "sallittu kuorma". He ovat tietysti sisällyttäneet turvallisuusmarginaalin näihin tietoihin. Onhan loppujen lopuksi todella suuri ero rasituksissa, jos kuormaa lisätään varovasti kuten SP on tehnyt testeissään, tai jos melko varomattomasti pudotetaan raskas maalipurkki tai työkalupakki hyllylle.
 
Mikael_L
Kun sitä kutsutaan "sallittu kuorma", siinä pitäisi olla sisäänrakennettu turvamarginaali, luulen. Ja se on todennäköisesti melko suuri, vähintään kaksinkertainen. Joissakin yhteyksissä käytetään turvamarginaaleja 8-kertaisesti tai jopa enemmän.

En minäkään lastaisi niin, että vetovoima olisi tarkalleen 169 kg (SP:n testin mukaan) ja sitten nukkuisi rauhassa. :)
 
Mikael_L Mikael_L sanoi:
Kyllä, kun sitä kutsutaan "sallituksi kuormaksi", siihen pitäisi mielestäni sisältyä turvamarginaali.
Ja se on todennäköisesti melko suuri myös, vähintään kaksinkertainen.
Joissakin yhteyksissä turvamarginaalit ovat 8-kertaisia tai jopa enemmän.

En minäkään lastaisi niin, että vetolujuus olisi tarkalleen 169 kg (SP-testin mukaan) ja sitten nukkuisin hyvin. :)
Todellakaan ei. Ajattele, jos hyttynen tarvitsee pysähtyä ja levätä siipiensä hetken. Sitten hylly on mennyttä. :p
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.