71 551 lukukertaa ·
105 vastausta
72k lukukertaa
105 vastausta
TV OSB:llä
Olen ostanut uuden TV:n ja aion ripustaa sen seinälle. Tein virheen asettaessani tukipuun seinään liian alas. Otin mitat tavallisesta seinäkiinnikkeestä, mutta ostin sellaisen, joka oli enemmän mukautettu tälle TV:lle (roikkuu vaijerissa kuin taulu), kysymys kuuluu, kestääkö OSB-levy 16 kg TV:n vain kahdella kiinnityspisteellä?
Mielestäni teette tästä tarpeettoman hankalaa.
Käytä oikeaa puuruuvia, mahdollisimman karkeaa, niin asia on selvä. Käytän yleensä Essve-puuruuvia sisäasennuksissa. Jos minun täytyy ripustaa vielä suurempia asioita, käytän yleensä http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid82.pdf sopivassa koossa.
Kipsiankkurien käyttö, kun seinässä on puulevy, vaikuttaa minusta hyvin oudolta.
Käytä oikeaa puuruuvia, mahdollisimman karkeaa, niin asia on selvä. Käytän yleensä Essve-puuruuvia sisäasennuksissa. Jos minun täytyy ripustaa vielä suurempia asioita, käytän yleensä http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid82.pdf sopivassa koossa.
Kipsiankkurien käyttö, kun seinässä on puulevy, vaikuttaa minusta hyvin oudolta.
N on varmasti oikeassa, mutta siitä tulee varsin paljon psykologiaa mukaan, kun neuvoo jonkun ripustamaan 55" TV:n, joka maksaa 20 000 kr. Mikä minun täytyy muuten itse tehdä pian. Tästä tulee varmasti läpimenevä kierretanko! 16 mm. Kaksi kpl. Vähintään.
Tai kuten lukiollani opettaja selitti lujuusopissa: Joskus täytyy käyttää paljon vahvempaa ruuvia kuin mitä oikeasti tarvittaisiin, muuten se näyttää täysin hullulta.
Viisas hän oli.
Tai kuten lukiollani opettaja selitti lujuusopissa: Joskus täytyy käyttää paljon vahvempaa ruuvia kuin mitä oikeasti tarvittaisiin, muuten se näyttää täysin hullulta.
Viisas hän oli.
Täsmälleen d^_^bMikael_L sanoi:
Gipsankareta EI käytetä, kun OSB on takana. Riittää mainiosti puuruuvi, kiinnikkeessä on yleensä 4 ruuvia, siihen voi ripustaa todella monia kiloja.
@mycke_nu, ei ole mitään syytä käyttää enempää kuin tarvitaan, siitä tulee paljon kalliimpaa ja monimutkaisempaa. Sanoi opettajani, se on viisasta
Psykologia, kyllä. Luulen, että riskinäsi on päätyä makuuhuoneeseen, jossa patjat ovat seinillä pian. Kierteinen tanko....mycke_nu sanoi:N on varmasti oikeassa, mutta siitä tulee melko paljon psykologiaa, kun pitää neuvoa jotakuta ripustamaan 55" TV, joka maksaa 20 000 kr. Minun pitää tehdä se pian itsekin. Tänne tulee varmasti jatkuvaa kierteistä tankoa! 16 mm. Kaksi kpl. Vähintään.
Tai kuten lujitusopin opettajani lukiossa selitti: Joskus täytyy ottaa paljon vahvempi ruuvi kuin mitä oikeasti tarvitaan, muuten se näyttää täysin hullulta.
Viisas hän oli.
Jos on epävarma, vastaavatko teoriat todellisuutta, on vain yksi asia tehtävissä:
Käytännön kuormituskokeet.
Ota nyt 2 tai vaikka 4 oikeaa 6mm puuruuvia. Kiinnitä seinätuki ja kiipeä sitten sen päälle ja ota kuva ennen kuin putoat alas.
Minun TV:ni painaa 30 kg ja on ollut kiinni kahdella ruuvilla useita vuosia OSB:ssä. En näe mitään merkkejä siitä, että se haluaisi pudota maahan.