Hej,
Ska hjälpa en kompis som bor i nyprod att hänga upp en TV på en vägg framför ett schackt.

Väggen är 205cm bred och TV'n har en full bredd på 123 cm, så det finns inte jättemycket buffert att skjuta åt sidorna. Upphängningen är en anordning som går att "dra ut" från väggen. Det enda sättet att få det att passa in är på den regel jag hittat som är i mitten, dock går den ganska rakt ovanför elluttag.

Se bifogad bild för ritning av hur väggen är förstärkt.

Samtidigt har jag följande korrespondens att gå på:

Bakom denna vägg är ett schakt, dvs inget badrum. Väggen är 70 mm och mer än så ska ni inte behöva borra för att fästa upp en TV som jag antar ska vara i mitten av väggen. Tumregel är att man inte borrar ovanför ett eluttag eller lampknapp, då kommer man inte komma åt elen. Bild nedan talar om hur väggen är förstärkt

Problemet är att i mitten av väggen finns 3 olika uttag, så tumregeln måste ju brytas ifall den ska upp i mitten av väggen.

Det är byggt med plåtreglar och väggen är förstärkt med plywood mellan plåtreglarna. Plywooden är satt där en TV förväntas monteras, dvs i mitten av väggen. Därmed är en vägghängd tv bänk inte att rekommendera.

Hon säger att den alltså endast har plywood i mitten, medan ritningen verkar säga att hela väggen är så förstärkt?

Vidare har jag sökt med regelmätare, och fått lite olika bredd på både cc och mellanrum. Jag har fått 5, 6 och 7 cm på reglerna ungefär.

Frågor till er som kan detta:

1) Är det "vanligt" eller "ok" att reglerna sitter med andra mellanrum än 45cm/60 cm på en sådan kort vägg? Eller mäter jag möjligen fel?

2) Hur ska jag tolka denna ritning gällande plywood, regler osv?

3) Om det endast är plywood i mitten, är det där TV'n ska upp, eller ska jag skita i det pga. det finns elluttag längst ner i mitten? Vad spelar plywooden emellan plåtreglerna för roll?

4) Vad är bästa sätt att fästa anordningen i en sådan vägg när man vill montera i plåtregel? Borra hål, sedan självborrande plåtskruv? Eller skruv direkt? Eller kanske någon annan skruv?

Tack på förhand!

• Ritning av en förstärkt schaktvägg med specifikationer för regelavstånd, plywood och gipslager. Anger väggen som 70 mm tjock med klassningskrav.
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Warleod
  • Laddar…
Se on vahvistettu vanerilla takana vain ruuvaa suoraan sisään.

• Tykkään
Mithras
  • Laddar…
A Andy78 sanoi:
Se on vahvistettu vanerilla, vain ruuvaa suoraan siihen.
Poraa suoraan mihin tahansa? Eli ei tarvitse miettiä, osuma metalliprofiiliin?

Minkä ruuvin silloin käytetään?

Jos siellä on plywoodia takana, niin voit vain ruuvata sen läpi kipsistä puuruuvilla.
Voit porata pienemmän 2-3 mm reiän kunnes menet läpi ja testata paksuuden klemmarilla, johon taivutat pienen 90 asteen koukun.
Työnnä se sisään ja vedä sitten ulos, kunnes se tarttuu viimeiseen levyyn, siinä on sinulla seinän paksuus.
Ensimmäiset 13 mm ovat kipsiä, vaneri on todennäköisesti vähintään yhtä paksu, joten ota puuruuvia, joka on vähintään 5 mm pidempi kuin seinä, mukaan lukien television kiinnitys.

• Tykkään
Mithras
  • Laddar…
A Andy78 sanoi:
Jos siellä on vaneri takana, niin voit vain ruuvata siihen kipsilevyn läpi puuruuvilla.
Voit porata ensin pienemmän 2-3 mm reiän ja testata paksuutta paperiliittimellä, johon taivutat pienen koukun 90 asteen kulmassa.
Työnnä se sisään ja vedä sitten ulos, kunnes se tarttuu viimeiseen levyyn, siinä on seinän paksuus.
Ensimmäiset 13 mm on kipsiä, vaneri on varmasti vähintään yhtä paksua, joten ota puuruuvi, joka on vähintään 5 mm pidempi kuin seinä, mukaan lukien TV:n kiinnike.
Fantastinen hyvä vastaus, kiitän!

Varmistaakseni tässä;

Tämä siis pitää 42-46 tuuman LED-television pienellä varrella, joka ulottuu ulospäin?

Käytä 6mm puuruuvia ja esiporaa 3mm jos haluat.

• Tykkään
Mithras
  • Laddar…
Näet mitä tulee ulos, jos kokeilet/ennakkoporata reiän, ensin kipsiä sitten lastulevyä ennen kuin olet läpi.

• Tykkään
Mithras
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.