Aion asentaa kipsilevyn teräsprofiileihin kellarissa. Olen pitänyt muovikalvon teipattuna lattiaan 2 kuukautta ilman merkkejä kondenssista, joten oletan, ettei siellä ole kovin paljon kosteutta. Ulkopuolella on platonmatto. Mutta haluan silti tuuletuksen seinän taakse. Kuinka tämä tehdään teräsprofiileilla? Asennetaanko kipsilevy, porataanko reiät koko paketin läpi ja asennetaanko tuulettuvat katto-/lattialistat? Ulkoseinässä on myös tuuletusaukko, jota ajattelin kipsilevyn avulla peittää. Ajattelin tehdä läpiviennin kipsilevyyn, mutta valita putken mitaksi sellaisen, joka ei täytä sokkelin aukkoa kokonaan. Siten saadaan ilmanottoa ulkoseinän ja kipsilevyn väliseen tilaan. Lattialle asetetaan sininen platon + ei liian kallis parketti.

...ja Platonin asennusohjeiden mukaan on tärkeää tiivistää lattian ja seinien väliset kulmat. Tämä tarkoittaa, että en voi tuulettaa tilaa kipsilevyn takana lattialistojen kautta. Koska kyseessä on vain yksi seinä, ehkä voi jättää muutaman senttimetrin ulkoseinän ja teräskiskojen väliin ja järjestää tuuletuksen seinän sivuilta smyygilistalla. Liitäntä muihin olemassa oleviin seiniin ei kuitenkaan tule olemaan 100% tiivis, sillä ne ovat hyvin karkeasti rapattuja. Ehkä en saa palkintoa tyylikkäimmästä ratkaisusta, mutta toisaalta kyseessä on kellari.

Oletko edistynyt tämän kanssa? Olen samassa tilanteessa, mutta en oikein ymmärrä, kuinka saisin ilman kulkemaan tuuletetun sokkelin läpi osb/gyprok/eristeen, jotta ilma pääsisi ilmaraon kautta kellarin seinän ja eristeen väliin.
Utelias, kuinka etenit.

Nyt säilytin olemassa olevat seinät kolmella sivulla ja kipsasin vain yhden seinän, joka oli pirun ruma. Koska kipsi/tukikiskot liittyvät melko epätasaiseen seinään, syntyi automaattisesti ilmarako seinän sivuille, lattiasta kattoon. Ajattelin ensin viimeistellä jokaisen sivun peitelistalla, mutta tapetoinnin jälkeen siihen (minä) ei kiinnitä huomiota. Ainoa ongelma on, että ilmarakoa on hieman liikaa, joten ajoittain lattia tuntuu hieman kylmältä. Osa ongelmaa johtuu siitä, että lämmitys hoidetaan vanhalla patterilla, joka on asennettu hieman ylös seinälle, sisäseinässä. Se ei siis estä kylmän ilman virtausta ollenkaan. Mietin jotakin patterituuletinta, joka painaisi lämpöä alaspäin ja loisi kiertoa. Olen käyttänyt huonetta puoli vuotta ja olen erittäin tyytyväinen, ei kellarinhajua missään. OSB kellarissa kuulostaa hieman riskialttiilta mielestäni.
Liitän pienen kuvan, niin näet, miltä se näyttää.

• Sisätila, jossa on vastikään tapetoitu seinä ja puulattia; lattialla näkyy remonttitarvikkeita ja katosta roikkuu johtoja.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.