Y
Kun kaikki ovat niin itsepintaisesti jankanneet tästä maagisesta kaksoiskipsistä, olen luullut, että on olemassa valmis 26 mm levy, mutta nyt aavistan, että ihmiset laittavat kaksi 13 mm levyä vastakkain.

Liimaatteko sitten näiden kerrosten väliin?

Onko kyseessä tavallinen sääntöseinä tai massiiviseinä, niin levyt kiinnitetään siirretyillä saumoilla. Kipsiä voi liimata kiviseiniin tai muihin seiniin, joihin ei voi ruuvata.

Y
miten leikkaatte kipsiä, onko pakko olla joku hieno(kallis) kone saadakseen siistejä leikkuuja vai onko olemassa helppoja tapoja?

Kipsilevyt katkaistaan kipsiveitsellä ja viivaimella/suorakulmalla/laudalla vetämällä viilto kartongin läpi toiselle puolelle, mikä toimii murtoviitteenä. Sitten napsautetaan levy käsin katkesemaan viillon kohdalta. Tämän jälkeen leikataan kartonki toiselta puolelta alapuolelta, kun levy on murtunut. Jos halutaan erityisen siisti reuna, käytetään kipsiviilaa tai kipsihöylää reunan tasaamiseen. Vaikeissa viilloissa tai viilloissa eri kulmissa sahataan vanhalla sahalla tai kipsisahalla. Usein täytyy veistää hieman, jotta se sopii vanhalla veitsellä.

W
Katselin jotain rakennusohjelmaa jokin aika sitten, silloin oli tullut jokin uusi työkalu kipsilevyjen leikkaamiseen, joka puuseppien mukaan toimi loistavasti. En muista miltä se näytti, mutta sillä sai hyviä leikkauksia ja pystyi käytännössä leikkaamaan ja ohjaamaan työkalua haluamallaan tavalla levyn yli, näytti hieman siltä kuin sahaaminen kuviosahalla ja kiemurteli vanerilevyssä.

Y
kuinka tarkkaa on saada täydellisiä linjoja, vai tasoitetaanko kolot ennen seuraavaa kerrosta?

Ei paklata kerrosten väliin, mutta jos istuvuus on täysin epäonnistunut, niin pitää tehdä uudelleen ja oikein, pakeli väliin toimii kyllä, mutta en ole koskaan nähnyt sitä, hieman amatöörimäistä jos minulta kysytään.

Mikael_L
hugodog sanoi:
Katsoin jotain rakennusohjelmaa jokin aika sitten, siellä oli tullut jotain uutta työkalua kipsilevyjen leikkaamiseen, joka rakentajien mukaan toimi loistavasti.
En muista miltä se näytti, mutta siitä tuli hyviä leikkeitä, ja työkalua pystyi käytännössä leikkaamaan ja ohjaamaan miten tahansa levyä pitkin, näytti vähän siltä kuin olisi sahannut mutta kuviosaha ja mutkitteli vanerilevyssä
Blade Runner on työkalun nimi.

W
Stefan N sanoi:
Blade Runner heter det verktyget.
ok, toimiiko se hyvin?

Minulla on Blade Runner ja pidän sitä todella hyvänä.

Riittää vain piirtää mihin levy pitää leikata ja seurata linjaa Blade Runnerilla niin pahvi leikataan molemmilta puolilta suoraan.

Tavallinen Talmeter on erinomainen työkalu kipsitöihin. Toki on olemassa tarkoitukseen suunniteltuja erikoistyökaluja, mutta Talmetern on kuitenkin taskussa.

Saako muuten kysyä Yrrolilta, mihin hän on ajatellut käyttää kaksoiskipsiä? Minulla on kaksoiskipsiä vain lattiassa enkä näe mitään maagista sen käytössä muissa paikoissa?

Minun täytyy lisätä, että vaikka pidän siitä, Blade Runner kuuluu "tarpeeton" työkaluluokkaan. Ja liian kallis lisäksi.

Joten, ennen kuin olen samaa mieltä MathiasS:n kanssa, on aivan yhtä hyvä käyttää veistä ja talmetriä, jotka sinulla jo on.

it-snubben sanoi:
Minulla on Blade Runner ja mielestäni se on huippuhyvä.

Riittää, että piirtää mihin levyä pitää leikata ja sitten seuraa linjaa Blade Runnerilla niin pahvi leikataan molemmilta puolilta suoraan.
Terve.

Minulla on gyproc "vanha" leikkuri ja mielestäni esittelyvideolla se näytti käyvän melkein liian helposti. Joten minulla on muutama kysymys.

Voiko sitä käyttää koko ajan, vai onko kipsipöly ongelma?

Mikä sen hinta on? En löytänyt mitään hintoja.

B
näin minä ajattelen
kipsiveitsi on paras. blade-runner on niille, jotka eivät kipsaa kovin usein.
koska blade-runnerillä on ongelma kipsin kanssa, jätä veitsi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.