Hei,

Miten asbestia voi tunnistaa? Minulla on muutamia kuvia aloitetusta remontista ja katsomalla kuvia pitäisi pystyä näkemään, onko mahdollista asbestia?

Kuinka pitkään se pysyy asunnossa? Jos avaisin kaikki ikkunat 2 päiväksi, puhaltaisiko se pois, kun sitten siivoaa perusteellisesti märällä mopilla ja kostea pyyhkii kaikkialta?
 
  • Kuva betoniseinästä, jossa on näkyvä putkiaukko ja mahdollisia merkkejä asbestista seinärakenteissa.
  • Vanhan rakennuksen kulma, jossa näkyy mahdollinen asbestipinnoite ja halkeamia seinässä. Käsiteltävän pinnan kunto näkyvissä.
Magnus E K
Suorakaiteen muotoinen putki on selvästi eterniitti (asbestisementti). Muista epävarma.
 
wildeside
Imuroi ensin hyväksytyllä imurilla, jossa on oikea suodatin.
Voit vuokrata.
 
Magnus E K Magnus E K sanoi:
Se suorakulmainen putki on selvästi eterniittiä (asbestisementtiä). Epävarma muusta.
Mitä voi tehdä? En aio purkaa sitä, vaan ainoastaan pidentää ilmanvaihtoa uudella putkella. Onko tämä vaarallista? Pitäisikö se puhdistaa?

Miten asbesti poistetaan?
 
wildeside
Niin kauan kuin et hajota sitä niin, että siitä tulee asbestipölyä, se ei ole vaarallista.
 
wildeside wildeside sanoi:
Niin kauan kuin et revi sitä niin, että asbesti muuttuu pölyksi, ei ole vaaraa.
Ei, en aio repiä sitä. Uusi katto rakennetaan lisäksi, ja downlightit asennetaan siellä, joten se tulee "katon" päälle.

Aion suorittaa suursiivouksen märällä mopilla ja pyyhkiä kostealla koko asunnon. Tuuletus, auttaako se asbestin kanssa? Mietin, jos sitä on vapautunut vähän keittiökaappien purkamisen yhteydessä.
 
Putki on vaaraton niin kauan kuin et poraa/sahaa sitä, maalaa vapaavalintaisella värillä sitomaan pinta, liitä uusi putki ja ole iloinen.
 
wildeside
Tuulettaminen ei auta, en ole ainakaan onnistunut tuulettamaan pölypalloja pois kotona tai työpaikalla.:D
 
Magnus E K
Tuulettaminen ei tosiaan auta pinttyneeseen pölyyn (eli ei korvaa kosteapyyhkimistä), mutta jos ilmassa on asbestikuituja juuri nyt, niiden pitoisuus alenee nopeammin, jos ilmanvaihto lisääntyy. Joten avaa parvekkeen ovi selälleen ja poistu asunnosta hetkeksi, jos epäilet tätä. (Sama koskee, jos sattumalta rikkoo sytytetyn kvicksilverlampa (energiansäästölamppu), mikä on tapahtunut minulle kömpelyydessäni kahdesti.)
 
Kiitollinen kaikista vastauksista. Se on hantverkarna, jotka hoitavat asunnon remontin, minä en ole siellä erityisen paljon. Siivous suoritetaan, kun remontti on valmis, avataan kaikki ikkunat ja todella pestään koko asunto. Pitäisi olla rauhallista sen jälkeen?
 
Kyllä, ennen kaikkea he eivät ole tehneet mitään vahinkoa eterniittiputkelle.
 
Kiitos kaikista vastauksista. Olen, kuten sanottu, todella huolissani asbestista ja vastaavista, enkä ole aiemmin kokenut vanhoja rakennuksia.

Jos esimerkiksi WC:ssä oli asbestia laattasaumassa tai liimassa muovimaton alla, onko tämäkin rauhallista sen jälkeen, kun he ovat heittäneet kaiken roskan pois, jos pyyhitään kaikki kostealla?
 
Jos niitä ei ole purettu, sinun ei tarvitse pyyhkiä kostealla. Asbestikuituja vapautuu, kun materiaali rikkoutuu. Esim. jos sahaa tai poraa materiaalissa.
 
Sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin siivota normaalisti tavallisten syiden vuoksi. Niin kauan kuin ne eivät kosketa rumpua, vapautuu ainoastaan sitä, mitä ilmassa on täysin luonnollisesti. Asbesti on kuitenkin luonnontuote. Ei ole keksitty mitään sellaista, mitä ei muutenkin olisi olemassa.
 
S Stefan1972 sanoi:
Sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin siivota normaalisti tavallisista syistä. Niin kauan kuin he eivät koske rumpuun, vapautuu enempää kuin mitä ilmassa luontaisesti on. Asbesti on kuitenkin luonnontuote. Ei mitään, mitä on keksitty eikä muuten ole olemassa.
Lyijy, elohopea ja arseeni ovat muita "luonnontuotteita". Ne eivät kuitenkaan ole terveellisiä siksi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.