Hei,
Suunnitteilla olevan "ylimääräisten hyllyjen asentaminen" -projektin vuoksi olen alkanut pelätä sähköjohtojen poraamista seinään. Vaikka ostaisin sinisen Bosch-mittarin 1000 kruunulla (GMS 120), se mittaa sähköä vain 5 cm syvyyteen seinään, ja olin ajatellut porata 6, 7 cm, jotta voisin käyttää kunnon ruuveja "slaggbetong"-seinässä vuodelta 1910. Lisäksi ihmiset täältä foorumilta sanovat, ettei mittareihin voi aina luottaa, koska ne mittaavat hieman miten sattuu.

Joten mitä riskeeraan, jos kuitenkin satun poraamaan aktiiviseen sähköjohtoon? Voiko se aiheuttaa oikosulkuja ja johtaa tulipaloon tai johonkin muuhun vaaralliseen vuokratalossamme?

(Minun on vaikea uskoa, että kyseisissä seinissä olisi vesijohtoja, joten vesivahingon riski on luultavasti pieni.)

Jos poraat sähköjohtoon, on erittäin todennäköistä, että tulee oikosulku ja sulake menee. Sitten sinulla on suuri työ korvata rikkoutunut kaapeli. On myös henkilövahinkojen riski sähköiskun kautta, jos käy huonosti. Brandista on luultavasti vähemmän riskiä, mutta on erittäin epäsuotuisaa porata sähköjohtoon. Usein on logiikkaa siinä, miten putket on vedetty seinään, mikä on mahdollista ymmärtää. Erityisesti, jos sinulla on mittauslaite. Harvoin putket kulkevat keskellä seinää, missä ei ole esimerkiksi pistorasioita.

Olin kerran päiväkodissa selvittämässä vikaa, eikä eräässä toimistossa saanut valoja sammumaan!
Pitkän vianetsinnän jälkeen, löytämättä ongelmaa, kysyin henkilökunnalta, milloin vika oli ilmennyt. He vastasivat, että se oli tapahtunut kesän jälkeen, kun ammattilaiset olivat asentaneet uuden hyllyjärjestelmän.
Tarkastelin sitten heidän kiinnityksiään ja huomasin epäilyttävän kohdan, ja totta tosiaan, he olivat onnistuneet osumaan molempiin johtimiin, jotka menivät katkaisijaan, ja oikosuljettaneet ne, mikä johti siihen, että valot olivat aina päällä (pienempi ongelma tässä yhteydessä).
Vakavampi asia oli, että koko metallinen hyllyjärjestelmä, joka oli kiinnitetty pöydän yläpuolelle, oli jännitteellinen...
Joten kyllä, se voi mennä pahasti pieleen!
Ilmeisesti kunnan omat sähköasentajat olivat olleet siellä, mutta eivät löytäneet vikaa vaan vain lähteneet... :-(
Terveisin/Jonas

Se on tosin aina tylsää, jos sattuu poraamaan johdon. Se aiheuttaa melkoista hämminkiä ja kustannuksia sen korjaamiseksi. JOS sattuisit poraamaan sähköjohdon, on olemassa riski, että pora johtaa sähköä. Mutta useimmiten kone on eristetty siitä kohdasta, mistä pidät kiinni, joten riski saada sähköisku on melko pieni, mutta mahdollinen.

Tulipalo ei ole riski seinässä, joka on valmistettu palamattomasta materiaalista. Ei ole riskiä, että vahinko voisi aiheuttaa vaarallista lämmönkehitystä muualla kuin juuri siinä kohdassa, jossa vahingoitit johtoa, ja siinä seinä oli kuonamateriaalista.

Eräs kaveri kohtasi itse asiassa tulipalon puuseinässä poratessaan. Sähköt katosivat, ja porareiästä alkoi nousta savua. Hän veti puutarhaletkun ja ruiskutti reikään. Myöhemmin, kun hän avasi seinän korjatakseen vahingon, johdon ympärillä oli alue, joka oli hiiltynyt.

Jos olisin ollut minä, olisin varmasti soittanut palokunnan, JA sammuttaisin samanaikaisesti itse kykyjeni mukaan.

Pierre705 sanoi:
"slaggbetong"-väggen från 1910.
Tällaisissa seinissä siitä ajasta ei todennäköisesti ole sähköjohtoja.

anaitis sanoi:
Tällaisissa sen ajan seinissä ei luultavasti ole sähköjohtoja.
Se ei liene yleisesti luotettava neuvo? En tiedä miten sähköasennukset tehtiin silloin ja toivottavasti alkuperäisestä ei ole paljon jäljellä, mutta onhan hyvin todennäköistä, että se on täydennetty myöhemmin.

Pidän kyseenalaisena, että seinässä vuodelta 1910 olisi upotettuja johdotuksia, mutta ota se syötteenä todennäköisyyteen riskianalyysissäsi ;) Jos kyseessä olisi valettu kaapeli, kyseessä on todennäköisesti hieman suurempi johto, pääjohto. Se voisi olla hyvässä kunnossa, kun se on ollut suojattuna seinässä.

Riski, että kaappaan ketjun. Oliko siihen aikaan vain pinnallisia asennuksia? Olen nähnyt upotettuja johtoja jopa taloissa, jotka oli rakennettu ilman sähköä, joten täytyi olla yleistä, että putkia jyrsittiin olemassa oleviin seiniin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.