Oikeastaan minun pitäisi vain antaa kahden kuvani puhua puolestaan. Juuri nyt vain nauran, mutta ehkä pitäisi itkeä... :wow:
En ole puuseppä, maanrakentaja tai valaja tai... Olen vain täysin tavallinen ruotsalainen, joka ei voi olla pohtimatta, onko tämä todella tehty oikein millään tavalla. Itse en nimittäin osaa viitata tähän oikein. Ehkä tukipilari on oikein sijoitettu yläosasta. Mutta muutoin, herrajumala.... :banghead:
Mietintäni:
Onko ammattiylpeyttä, kun jättää senttimetrin mittaisen tikun pilariin?
Miksi ei odoteta pilarin kiinnittämistä, kun tiedetään, että se pitää valaa uudelleen oikeaan asentoon?
Miksi ei pidetä pidempää etäisyyttä valun ja pilarin alareunan välillä? Sadevesi pääsee varmaan viilentämään puun alaosasta, kun se osuu valuun?
Oikeastaan minun pitäisi vain antaa kahden kuvani puhua puolestaan. Juuri nyt vain nauran, mutta ehkä pitäisi itkeä... :wow:
En ole puuseppä, maanrakentaja tai valaja tai... Olen vain tavallinen svensson, joka ei voi lakata miettimästä, onko tämä todella tehty oikein millään tavalla. Itse en nimittäin osaa. Mahdollisesti tukipylväs on oikeassa paikassa ylhäällä. Mutta muu, hyvä luoja.... :banghead:
Mietelmäni:
Onko mitään ammattiylpeyttä, kun jättää muutaman senttimetrin pitkän tikun pylvääseen?
Miksi ei odota ruuvata pylvästä, kun tietää, että se on valettava uudelleen ja oikein?
Miksi ei varmista pidempää etäisyyttä valuun ja pylvään alareunaan? Sadevesi varmaan imeytyy puuhun alhaalta, kun se osuu valuun?
Voiko tehdä enemmän virheitä?
[kuva][kuva]
1. Ei... Jos eteen tulisi tikku, niin voisi yrittää liimata se takaisin, jos se ei onnistu, valitettavasti pylväs on vaihdettava. Käsityöläinen otti varmaan riskin, ettei kukaan huomaa sitä.
2. Onhan ihan ok kiinnittää pylväs ja tähdätä, jotta saadaan viitearvo, mihin pilari on kaivettava. Vaihtoehto on ripustaa luoti löytääksesi keskikohdan. Joka tapauksessa ne ovat epäonnistuneet pilarin keskittämisessä.
3. Haluaisin väittää, että etäisyys on aivan kunnossa.
Se ei näytä kovin siistiltä, mutta toiminnallisesti se on ihan ok.
Näyttää siltä, että aiot rakentaa jonkinlaisen tasanteen oven ulkopuolelle, joten arvaan, että sekä pilari että hakkelustolppa eivät enää näy? Jos aiot asettaa laatat pilareiden tasolle, tekisin täysin eri tavalla tolpan kiinnityksen kanssa, käyttäisin toista kiinnikettä.
Miltä sen pitäisi näyttää, kun se on valmis?
Pylvään tulisi olla verhoiltu jollain ulkovuorilaudalla saadakseen hieman suuremmat mittasuhteet, jotka harmonisoivat oikealla näkyvän nurkkalaudan kanssa, ja olisin myös maalannut sen samansävyiseksi. Se näyttää mielestäni hieman "keppimäiseltä".
Ja kuten aiemmin kirjoitettiin, tarvitaan myös askelma ja tila oven ulkopuolelle, joka tulee peittämään perustus ja pylvään alaosan.
Pylväs näyttää vinolta, mutta se on toivottavasti näköharha, joka johtuu siitä, miten kuva on otettu.
Näyttää siltä, että tolppa seuraa paneelia aika hyvin. Kohdasta kolme en oikein osaa sanoa mitään, halusitko 10cm? Sittenhän kaikki peittyy portaalla, kuten joku sanoi.
Näyttää siltä, että tolppa seuraa paneelia aika hyvin. Kolmannesta kohdasta en mielestäni voi sanoa mitään, mitä halusit, 10cm?
Sittenhän kaiken peittää portaat, kuten joku sanoi.
Luulen, että olemme löytäneet snickaren
Mutta muuten olen samaa mieltä Stefanin kanssa. Vaurio peittyy terassilla, etäisyys näyttää riittävältä ja uskon (toivon), että pilari maalataan/päällystetään.
Toki sillä ei ehkä ole suurempaa merkitystä, jos sen peittää portaat. Mutta se näyttää ihan hullun vino!!! Meillä on talossamme katos, jonka kaikki neljä pylvästä valettiin yhdessä perustuksen kanssa. Ne sijoittuivat täysin oikein (okei, meillä oli erittäin tunnollinen kaveri vastuussa perustuksesta). Joten en ymmärrä, miten se voi mennä niin vinoon, jos käytettävissä on vatupassi ja mittanauha?
Voin arvata, miten tyvi on joutunut vinoon. Puuseppä on lähtenyt liikkeelle etäisyydestä, johon tolpan pitäisi tulla seinästä - arvaammeko 1,4 m tai jotain sellaista, se etäisyys, johon tolppa on asennettu yläreunassa. Sitten hän on mitannut saman 1,4 m alareunassa - mutta unohtanut, että paneeli ulottuu useita cm levystä (näkyy selvästi kuvassa).
Mutta se voi myös olla tarkoituksella, juuri kuten MathiasS sanoo.
Ihanaa, että täällä on paljon ymmärtäjiä... emmehän tiedä mitään siitä, miltä piirustukset näyttävät tai miltä sen pitäisi näyttää, kun se on valmis...
Joo...mutta tietääkö hän/he vai me, miltä lopputuloksen pitäisi näyttää kaikkien yksityiskohtien osalta...ehkä pylvään tai pohjalaatan mitään ei näy ja toimivuuden kannalta se pysyy kyllä...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.