Kuinka parhaiten tukea talon yläpohjaa? Jotkut saattavat tunnistaa tämän talon, koska olen aiemmin saanut hyviä neuvoja siitä, kuinka ripustaa sisäkaton palkit asuintilan puolelle.

Talo koostuu kahdesta yhdistetyistä rakennusosasta, joista pienempi on vuodelta 1930 ja isompi osa rakennettu 1975. Ongelma on, että vanhemman rakennuksen yläpohja on notkahtanut arviolta noin 10 cm alas katonharjan keskeltä. Olen asettanut kaksi nuolta näyttämään sen.

Piirros kahdesta talosta, jossa vasemman talon katolla savupiippu ja nuolet, jotka osoittavat kattoon kohdistuvaa painetta.

Vanhemman rakennusosan katon rakenne on täysin avoin, eikä siellä ole tukipilareita tai tukipuita. Sisäkatto on täysin eristetty ja päällystetty paneelilla siten, ettei palkkeja näy, vaan paneelin kiinnityskohdat. Alla oleva piirros näyttää, miltä ullakkotila näyttää. Vanhan osan ullakkoa käytetään varastona, se on helposti käytettävissä, ja se on kuiva eikä siellä näy mitään vuoto- tai kosteusvaurioita. En tiedä, milloin ullakko eristettiin ja vuorattiin purkupaneelilla, mutta jokin saa minut uskomaan, että se tapahtui 60-luvun alussa, koska olemme löytäneet vanhoja aikakauslehtiä siltä ajalta puruista. En myöskään tiedä, onko alussa ollut toinen rakenne kattoruoteille ja ovatko mahdolliset tukipilarit vain leikattu pois helpottamaan kulkua siellä ylhäällä.
Lisätyssä osassa on kattotuolit tukipilareineen, eikä sitä osaa ole eristetty katosta. Sitä ullakkoa ei käytetä, ja sinne mennään vain tarkistamaan yläpohja.

Kahden toisiinsa liittyvän rakennuksen vinon kattoprofiilin piirustus, jossa sivuprofiili esittää erikokoisia yhdistettyjä taloja.
Todennäköisesti vuoden 1975 jälkeen silloiset omistajat huomasivat yläpohjan notkahtaneen ja sijoittivat 4"4 palkit tukemaan ullakon lattian ja harjan väliin kummallekin puolelle savupiippua, suunnilleen nuolten kohdille. Tämä saattoi tapahtua myös aiemmin, mutta en tiedä. En ole voinut selvittää, onko siellä pitkittäistä harjapalkkia vai tukeeko mahdollinen sellainen savupiippua. Kuten näette, ei ole tukea, jossa lisätyn osan harja liittyy vanhan rakennuksen kattoon, mutta en tiedä, mikä kuormitus on siinä kohdassa. Todennäköisesti ei merkityksetön kuitenkaan.
Koko lisätty osa ja kaikki siihen aikaan tehty voidaan kutsua harrastekouluksi, jossa otettiin, mitä oli, eikä mikään näytä olevan laskettu dimensioiden suhteen, kun otetaan huomioon, kuinka monta hämmästyttävää yllätystä olemme tähän mennessä saaneet remontissa. Luotisuoruus ja vaakataso ovat lisäksi kaksi käsitettä, jotka olivat täysin tuntemattomia.

On kaksi asiaa, jotka haluan tehdä: Ensiksi tukea yläpohjaa vakavammin, jotta se vakautetaan, ja niin että olen varma, että ongelma on korjattu oikein. Kun se on tehty, uudelleenkattoa yläpohjan ja korjaa loput notkahdukset laudoituksessa.

Kysymykseni on, minne minun pitäisi tukea yläpohjaa? Kattoristikkoon tolpan kanssa kuten nyt, vai pitäisikö minun asettaa sisempi harjapalkki kummallekin puolelle savupiippua ja tukea sitä, tai kiinnittää poikittainen palkki sopivalla korkeudella kattotuolissa ja tukea se "T"-muotoiseksi?
Pitäisikö minun yrittää nostaa yläpohjaa tunkkien avulla, vai pitäisikö minun vain varmistaa se sellaiseksi kuin se on? En halua vahingoittaa mitään, ja on mahdollista, että vanha rakenne, kun se on asettunut paikoilleen, ei halua liikkua enää.
Voin pitää samat tukipilarit, jos joku voi vakuuttaa minut siitä, että se on vakava oikea toimenpide.
 
On mentävä tarkemmalle tasolle sekä selvittääkseen, mistä ongelmat johtuvat, että mitä sopivia toimenpiteitä olisi. Kehyspalkistossa on normaalisti lipputankoja ja tukijalkoja, mutta se voi toimia ilman niitä, jos harjanteet ovat riittävän vahvat ja ullakon lattian palkit voivat toimia lipputankoina. Lumivyöhyke, kattokaltevuus ja mitoitus ovat tärkeitä tietoja, jotta voidaan edetä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.