Hei!

Olemme juuri aloittaneet remontoimaan hiljattain hankittua 1800-luvun loppupuolelta/1900-luvun alusta peräisin olevaa taloa ja kohtaamme odotetusti joitain asioita, joista emme ehkä ole suoraan innoissamme. Talo remontoitiin ja laajennettiin 40-luvulla, ja useissa huoneissa on jonkin tyyppisiä levyseiniä. Oletin, että ne olivat treetexiä, mutta lukiessani siitä yleinen käsitys on, että treetex on erittäin huokoista, mitä meidän levymme eivät ole. (Toki, ehkä siihen ei kannata ripustaa taulutelevisiota, mutta peukalon läpi painaminen ei todellakaan onnistu.)

Onko kellään mitään vinkkejä, mitä tämä voisi olla?

Patteri ja seinä, jossa on kulunutta maalia tai lautaa sekä naula. Seinän pinta on osittain vaurioitunut.

Kuvassa on vaalea seinäpaneeli, jossa näkyy kulumaa ja pieni reikä. Alaosassa on osa matosta.

Vanha mainos Treetex-seinälevylle, sisältäen talon piirroksen ja tekstistä kertovat tuotteen erikoisominaisuuksista villaeristämisessä.
Tämä sanomalehtimainos on sopivasti liimattu lattian alle samassa huoneessa, jossa kuvat on otettu. :p Näin käy, kun asuu treetexin kultaisella syntysijalla!

Uteliainen minäkin, pidän silmällä jos saat vastauksia :)

Se on ehkä kova treetex? Tai karkaistu treetex? ;)

Mielenkiintoista muuten. Olen aina nähnyt sen mainitun tretex-nimellä ja luulin, että kirjoitit väärin.

PatrikJo sanoi:
Ehkä se on kovaa treetexiä? Tai kovetettua treetexiä? ;)

Mielenkiintoista muuten. Olen aina nähnyt sen mainittuna tretexinä ja luulin, että kirjoitit sen väärin.
Kyllä, ajatus siitä, että se olisi kovaa tai kovetettua treetexiä, on myös yllättäen tullut mieleeni :D

Kuitenkin näyttää siltä, että "kaikki" ovat uskomattoman yksimielisiä siitä, kuinka huokoista treetexin pitäisi olla, siksi uteliaisuus. Kova ja kovettunut ehkä olivat vain suosittuja täällä tehtaan ympärillä.

Ehdottomasti tretex!

Voit painaa kynnen siihen ja se on sopiva nastojen kiinnittämiseen.

Dsl sanoi:
Ilmeisesti kesinlevyä!

Voit painaa kyntesi siihen, ja se on sopiva nastojen kiinnittämiseen.
Se on ehkä joo, mutta ei kuitenkaan ;) Ei levyyn voi painaa kynsiään, ja jos haluaa laittaa siihen naulan tai nastan, tarvitsee todennäköisesti vasaran. Se on ehkä yksinkertaisesti kova versio :D

Mikael_L
"Tavallinen" treetex on noin senttimetrin paksuinen, ja siihen painetaan nastat erittäin helposti. Treetex on itse asiassa todella erinomainen ilmoitustaulujen tekemiseen, joihin halutaan kiinnittää neuloja ja nastoja.

Sitten on olemassa masoniittia eri muodoissa asteikon toisessa päässä, todella kovaa puristettu. (Kyllä, oikeastaan HDF:ää seuraa MDF, joka on kovimmin puristettu puukuitulevy).

Mutta on varmasti kokeiltu erilaisia rakennuslevyjä, joita on puristettu kaikissa mahdollisissa kovuuksissa treetexin ja masoniitin välillä - luulisin.

Mikä mahtava aikadokumentti, tallenna tuo ilmoituksen kuva!
Nyt ymmärrän, miten he ajattelivat. Talossani, joka on alun perin rakennettu 1939, olen löytänyt sekä huokoista "anslagstavle-treetex" silloin (ullakkohirsien kerroksesta samanaikaisesti tiivistyksen ja eristyksen kutteripurun alla), että "kovaa treetexia", joka on melkein aivan kuten 13 mm:n masonite-levy. Se oli ilmeisesti suosittu noin vuonna 1965, kun kaikki sisäseinien pinnat saivat uudet tapetit ym. Treetex oli yksinkertaisesti ensimmäinen sileä rakennuslevy + joitakin muita "ominaisuuksia" kuten "ohuteristys"...ym...
Hauska anekdootti on, että kun olin pieni (1970-luvulla), menin rakennusliikkeeseen ja halusin treetex-levyn, sillä olin lukenut vanhasta kirjasta mallijunaradoista, että sitä voisi käyttää vuorten ja vastaavien rakentamiseen, helppo muotoilla "luonnollisiin" muotoihin, maalata päälle jne... Silloin heillä ei ollut aavistustakaan, mistä puhuin, ja he ehdottivat kipsilevyä...

Löysin tämän artikkelin Treetexistä Modossa:
https://www.holmen.com/globalassets...-years/mo-och-domsjo-ab---1700-talet-1988.pdf
Treetexiä tuotettiin ilmeisesti vuosien -29 ja -69 välillä.

Viimeksi muokattu:
Kiitos paljon kaikista vastauksista, bygga hus on luultavasti ystävällisin foorumi, jonka olen koskaan nähnyt! Vaikka se ei olekaan tärkeä kysymys, on todella hauskaa, että ihmiset osallistuvat :)

Karlmb: Hieno aikajana, jonka löysit. Voin lisätä, että vanha treetexfabriken purettiin -06 tai -07 uuden voimalaitoksen tieltä, nuorena kapinallisena hiippailtiin mielellään tuon suljetun tehtaan alueella ja tutkailtiin kirkkaiden kesäöiden aikana :o

Hanke mallintaa maisema kipsilevyltä kuulosti paljon vaikeammalta kuin huokoiselta kuitulevyltä...

• Tykkään
Wooe
  • Laddar…
Haha, taidan tulla vanhaksi... :thumbup:

Tavallinen Treetex eli 12-13 mm paksu

• Tykkään
Sun Zachrisson
  • Laddar…
treetex on vain tuotemerkki. Pehmeät/huokoiset puukuitulevyt ovat niille tavaramerkki, mutta koska niitä ei käytetä samalla tavalla nykyään, tarjonta on rajoitettua. Niitä käytetään kuitenkin yleisesti Etelä-Euroopassa ja Puolassa, missä suurin osa levyistä valmistetaan nykyään. On olemassa monia eri tiheyksiä, eli "kovuuksia".

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.