K
Olen parhaillaan laittamassa kipsilevyjä kattoon. Mietin, voisiko laittaa kerroksen huokoista levyä ennen kipsilevyä harvarimalla, jotta äänen siirtyminen vähenisi.

Ajatuksena on, että huokoinen levy toimisi ääniä vaimentavasti ja joustavasti, niin että askeläänet kuuluisivat vähemmän.

Mitä mieltä olette?

Olen oppinut lukemalla muita ketjuja, että kaksinkertainen kipsilevy ei vähennä askelääniä merkittävässä määrin. Tietenkin palkisto äänieristetään palkkien väliin, jotka ovat cc30-mittojen mukaan.

L
Ei tee suurtakaan eroa, eristys vaimentaa välipohjassa, mutta osa äänestä kulkee palkkien kautta,
vaikeaa poistaa kaikki äänet.

K
Kaikki ääni ei tietenkään tule katoamaan.. Sanotaan kuitenkin, että alakaton jousitettu ripustus on ainoa, joka auttaa askelääniä vastaan.

Joustavien metallikannattimien ostaminen ei kuitenkaan ole ajankohtaista. Tarkoitatteko, että lisääntynyt paino kaksinkertaisen kipsin kautta olisi silti suositeltava?

K Kallebo sanoi:
Sanotaan kuitenkin, että joustava alakaton ripustaminen on ainoa, joka auttaa askeläänien kanssa.
Tämä on yhteneväinen sen kanssa, mitä olen oppinut.
Eräässä vanhassa käsikirjassani löydän seuraavan kuvauksen menetelmästä askeläänieristyksen parantamiseksi olemassa olevassa puupalkeessa: Aseta ensin ohut eristysmatto palkiston alapuolelle ja asenna sitten kipsilevyt uuteen rimaan, joka kiinnitetään maton läpi. Eli eristysmatto korvaa huokoisen laudan.

L
Miksi sinun pitäisi olla kaksoiskipsi, en ole nähnyt sellaista taloissa joissa olen ollut, eikö se ole hieman liioittelua, saumojen suhteen ne ovat koolauksen päällä eivätkä eroa, paitsi lyhyellä sivulla, sopivasti silloin rakentaa koolauksen väliin, jotta siitä tulee jäykkä myös siellä.

K
Nyt olenkin jo asentanut koolaukset, mutta ajattelin kiinnittää rimoja levystä koolauksiin, joiden läpi ruuvaan kipsilevyn 40 mm ruuveilla.

Jos olisin ajatellut tätä viikkoa aiemmin, olisi ollut kätevää asentaa levy ensin.

K Kallebo sanoi:
Nythän olen jo asentanut läkt, mutta ajattelin, että kiinnitän lautojen kaistaleet läktin päälle, joihin ruuvaan kipsilevyn 40 mm ruuveilla.
Pitää ehdottomasti olla parempi kuin ruuvata kipsilevy suoraan!

• Tykkään
Kallebo
  • Laddar…
K
L Liteavvarje sanoi:
Miksi pitäisi olla kaksoiskipsi, en ole nähnyt sellaista taloissa, joissa olen ollut, eikö se ole vähän liioittelua, raostaen koskien niin ne ovat kantolaudoilla eivätkä liiku, paitsi lyhyellä puolella, sopivaa silloin rakentaa kantolautojen väliin niin että se on tukeva myös siellä
Meillä on korkeat katot ja ajattelemme, että joku senttimetri ei vaikuta. Kaksinkertaisilla levyillä voimme siirtää saumoja niin, ettei tarvitse ajatella niitä tehdä erityisen tukeviksi.

Lisäksi palonkestävyys kasvaa, mikä tuntuu hyvältä tuntemattoman tulevaisuuden varalta...

K
Mitkä ovat mielestänne kaksinkertaisten kipsilevyjen haitat, paitsi paino, kustannukset ja vähemmän kattokorkeus?

K Kallebo sanoi:
Mitä haittoja näette kaksinkertaisissa kipsilevyissä painon, kustannusten ja pienemmän huonekorkeuden lisäksi?
Ei mitään!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.