Hei

Olen maksanut talotoimittajalle 34.000:- saadakseni OSB-levyn kaikkien kipsilevyjen taakse.

Ilman ilmoitusta he ovat vaihtaneet OSB:n lastulevyksi, mikä vaikuttaa olevan huonompi levy.

Onko syytä valittaa?

Jos teillä oli sopimus, sinulla pitäisi tietysti olla OSB. Mielestäni.

Joo.. Olen käynyt läpi kaikki paperit, eikä missään mainita mitään lastulevyä öht

Ongelma on varmaan se, että kaikki on jo asennettu, myös kipsi...

Ovatko lastulevyt edelleen esillä vai ovatko he ehtineet kiinnittää kipsilevyt vielä? Kuinka huomasit vilpin? Ilmoittivatko he sinulle vaihtamisesta vai oliko sattumaa, että näit sen?

Jos vertaa esimerkiksi Byggmaxin hintoja, ero lastulevyn ja OSB:n välillä on 17%. Joten on kohtuullista vaatia vähintään 17% (6000) alennusta. Mutta koska sinä olet saanut huonomman toiminnallisuuden, sinun pitäisi saada myös jonkinlainen korvaus siitä. Alennus 10-12000 on kohtuullinen lähtökohta.

_kiM__ sanoi:
Hej

Olen maksanut talovalmistajalle 34.000:- saadakseni OSB: tä kaikkien kipsilevyjen taakse.

Ilman ilmoitusta he ovat vaihtaneet OSB: n lastulevyihin, mikä vaikuttaa olevan huonompi levy.

Olisiko syytä valittaa?
Lastulevy on ainakin halvempaa, ei kestä aivan samoja voimia ruuveissa ja sisältää enemmän formaldehydiä kuin OSB. Kestävyysnäkökulmasta Statens Provningsanstaltsin mukaan 12 mm lastulevy+jipsi kestää 258 kg "roikkuva paino" ja 124 kg "vetopaino" per ruuvi, kun taas 11 mm OSB levyn takana kestää 266 kg ja 169 kg per ruuvi. Ei siis valtavia eroja, ja lastulevy kestää myös paljon rasitusta. Hinnallisesti OSB on noin kaksinkertainen verrattuna lastulevyyn. Jos papereissasi lukee OSB, mutta olet saanut lastulevyä, vaatisin ainakin hinnanalennusta, koska he ovat valinneet huomattavasti halvemman materiaalin. Mitä tulee taulujen, hyllyjen ja muiden ripustamiseen, en usko, että tulet huomaamaan mitään eroa.

• Tykkään
Suhagg
  • Laddar…
Mikael_L
Toiminnallisesti luulen, että voit tyytyä lastulevyyn.
Olisin tehnyt niin.

Mutta he ovat valinneet halvemman ja hieman huonomman materiaalin kuin mitä sovittiin, joten sinun pitäisi tarjota heille vaihto tai esimerkiksi puolittaa lisäkustannukset. Jotain 10-17 tuhannen välillä, mielestäni se on sen arvoista. Aloita 17 tuhannesta neuvottelujen lähtökohtana.

Ole iloinen ja ystävällinen, ja huomauta, että teillä on vain pieni ongelma ratkaistavana. Yksi ratkaisu on "tee uudelleen, tee oikein", ja toinen on hyvittää sinua, vaikka olisitkin mieluummin nähnyt vaihdon. ;)

Mikael_L
_kiM__ sanoi:
Jo.. Olen käynyt läpi kaikki paperit, eikä missään mainita mitään lastulevystä lainkaan
Onko eritelty OSB jossain tilauksessa?

Olen ollut rakennustyömaalla useita kertoja, mutta en ole koskaan miettinyt, että kyseessä oli lastulevy eikä OSB ennen kuin pari päivää sitten, kun kirvesmiehet alkoivat taas asennustyöt sähkötöiden valmistuttua.

Koko ajan on ollut kaksi pinoa levyjä talossa, mutta tarkalleen mitä ne olivat, en ollut aiemmin tarkistanut, vaan oletin vain, että se on tilattu levy, joka tulee kipsilevyn taakse.

Tunnen itseni hieman kömpelöksi nyt, kun olen huomannut tämän, kun kaikki on valmista, mutta tässä projektissa on paljon pidettävä mielessä...

Kaikissa asiakirjoissa lukee "OSB kipsin takana".

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.