Hei, harkitsen portaiden rakentamista. Mutta tilaa on vähän niukasti.
Minulla on 440 cm seinä-seinä. Portaikon aukko lasketaan olevan 260x100 cm.
Ja noin 240 cm korkea. Lasken portaat, joissa on 12 askelmaa, askelsyvyys 26 cm ja askelkorkeus 18,5 cm.
Ja haluan sen olevan suora. Kysymykseni on silloin: riittääkö 90 cm taso ylä- ja alapuolella portaita

Eli 440-260=180 ja sitten 180/2=90 cm

Onko tähän mitään sääntöjä? En halua, että se tuntuu ahtaalta.

• Tykkään
nikasp
  • Laddar…
Åsa Lund
syvyys plus kaksi kertaa korkeus tulee olla noin 63 cm. En ole laskenut puolestasi...

Kaava, josta Åsa Lund mainitsee, porrassääntö, on tärkeä lähtökohta. Jotta voidaan arvioida mahdollisuuksia järjestää hyvät portaat, täytyy myös tietää porraskuilun sijainti suunnitelmassa. Onko 240 cm kerroksen korkeus, eli portaiden kokonaiskorkeus?

Jep, olen jo laskenut portaat portaiden laskimella.
Kuten kirjoitan yllä, askelsyvyys on 26 cm ja korkeus on 18,5 cm. 26+18,5+18,5=63, joten se on täsmälleen mainitsemasi kaavan mukainen. :)

En ihmettele tätä, vaan tilaa portaiden ylä- ja alapuolella, eli lattiaa yläkerrassa heti portaiden edessä ja lattiaa alakerrassa heti portaiden edessä. Tämä alue on siis 90x90 ja kysyn, onko tämä hyvä mitta riittävällä kääntötilalla vai onko olemassa sääntöjä, joita kannattaa noudattaa?

Haluat tehdä suoran portaikon, joka päättyy tasanteelle, joka on kooltaan 90x90 cm. Tästä tasanteesta käännytään sitten vasemmalle tai oikealle? Onko tämä oikein ymmärretty?

• Tykkään
fezz
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Haluat tehdä portaat suorilla askelmilla, jotka päätyvät tasanteelle, jonka koko on 90x90 cm. Tästä tasanteesta tulee sitten kääntyä vasemmalle tai oikealle? Onko se oikein ymmärretty?
Joo, se on oikein ymmärretty! :)

Silloin mielestäni on parempi ratkaisu tehdä portaat, joissa ylemmät askelmat kääntyvät, jotta voi jatkaa suoraan eteenpäin, kun pääsee ylös. L:n muotoiset portaat, mutta ilman jalkaa.

Mikael_L
F fezz sanoi:
Ja noin 240 cm korkea. Lasken portaita, joissa on 12 askelmaa, askelmansyvyys on 26 cm ja askelmankorkeus on 18,5 cm.
Miten olet sitten laskenut?
12 askelmaa, askelmankorkeus 18,2 = 222 cm, tuntuu siltä, että portaat eivät yllä seuraavaan kerrokseen asti.
Ja sitten 12 askelmaa, askelmansyvyys 26 cm = 312 cm, tuntuu siltä, että portaat eivät mahdu portaikon aukkoon, joka sinulla on.

Luulenpa, että sinun pitäisi laskea uudelleen, jotta huomaat tarvitsevasi L-portaat. :)

Huomasin heti, että jokin oli pielessä, sillä nämä portaat olisivat ainakin yhtä helppokulkuiset kuin omani, vaikka sinulla on metrillä lyhyempi portaikon aukko kuin minulla. :cool:

• Tykkään
fezz
  • Laddar…
Åsa Lund
2400/185=13 askelmaa portaissa
13*260=3380 mm pitkä portaat
Jääkö 500 mm kummallekin puolelle?
L- porras ei olekaan huono ehdotus minun mielestäni

Mikael_L Mikael_L sanoi:
Miten olet laskenut?
12 askelmaa, askelkorkeus 18,2 = 222 cm, tuntuu siltä, että portaikko ei yllä seuraavaan kerrokseen.
Ja sitten 12 askelmaa, askelsyvyys 26 cm = 312 cm, tuntuu siltä, että portaikko ei mahdu portaikkoaukkoon.

Luulen, että sinun täytyy laskea uudelleen ja tajuta, että tarvitset L-portaat. :)

Ymmärsin heti, että jokin meni pieleen, sillä tästä portaasta tulisi vähintään yhtä helppokulkuinen kuin omistani, vaikka portaikkoaukkosi on metriä lyhyempi kuin omani. :cool:
No, se riippuu vähän useammasta parametrista kuin tuosta, esim. astinlaudoilla on laskelmassani ylitys 42 mm, joka luo askelsyvyydeksi 26 cm. Tämä tarkoittaa, että portaat voivat olla 260 eikä 312 cm. (Sanoin aiemmin portaikon aukko, mutta sen voin periaatteessa olla 350 cm, jos haluan)

Olen laskenut monia kertoja uudelleen ja olen edelleen varma, että haluan suoran portaikon.
Minulla on lisäksi 2 olemassa olevaa portaita, jotka ovat huomattavasti "epämukavampia", joten sen perusteella laskemani portaat olisivat mukavampia.

Vaihtoehtona voisi olla myös tehdä portaista enemmän kuin nykyiset portaat.
(Joko en koe niitä erityisen epämukaviksi henkilökohtaisesti). Ja näin saada suuremman käännösalueen/tasanteen.

Kysymykseni on edelleen, onko 90x90 hyvä käännösalue. :)

Mikael_L
Sitten tärkeä kysymys on, onko se 240 cm huonekorkeus vai 240 cm kerroksen korkeus. Tämä voi nimittäin tarkoittaa yhtä tai kahta askelmaa lisää.

Mikael_L Mikael_L sanoi:
Sitten tärkeä kysymys on, onko se 240 cm huonekorkeus vai 240 cm kerroksen korkeus. Tämä voi nimittäin tarkoittaa yhtä tai kahta askelmaa lisää.
Kerroksen korkeus, eli 12. askelma tulee yhden askelman alas tasanteelta.

Mikael_L
90x90 on OK kääntöalue.

Hieman riippuen muusta ympärillä olevasta rakenteesta se voi rajoittaa jonkin verran, kuinka suuria tavaroita voi saada ylös/alas portaita pitkin.
Mutta sama pätee myös L-portaaseen.

Sen 90x90-alueen voi ajatella myös lepotasanteena, ja onhan yleistä, että lepotasanteen leveys on sama kuin portaikon leveys tavallisissa pientalojen portaissa.

• Tykkään
fezz
  • Laddar…
Åsa Lund
Horisontaalinen mitta on laskettava askelmaa askelmaan kaavassa. Itse askelma voi olla minkä kokoinen tahansa...
Saan siitä 13 askelmaa (2400/185 korkeudessa)

Mikael_L
Portaikko on ehdottomasti liian lyhyt, jotta siihen voisi saada suoran portaikon, jonka "tavalliset ihmiset" kokevat helposti kuljettavaksi.

Joten joko olet tyytyväinen portaikkoon, joka on sekoitus tikkaita ja portaita, tai siitä tulee L-portaat. :)

• Tykkään
fezz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.