Jag har försökt att hitta bra info om hur man ska gå till väga för att täta en betongaltan utan att blivit klokare. Så nu tänkte jag att jag provar här och ser vad ni kan hjälpa mig med!
Huset är byggt 1964, men jag tror att tätskiktet på altanen är omgjort, kanske på 80-talet. Det ser ut on en macka betong och sen nåt gummimembran(som är hårt idag och sprucket) och sen sand på som nåt ytskikt. (Avskyr sanden, den fastnat i fötterna och kommer in)
Nu vill jag göra om och göra rätt. Jag vill sänka nivån några cm, känns lite olustigt att ha den i samma nivå som dörrarna, täta så ingen fukt kommer in( under halva altanen förråd, andra halvan matkällare med ingen innifrån).
Har någon gjort ett liknande projekt? Vad ska man tänka på? Vilket tätmembran ska man använda? Läste om nån asfalt? Sen vilket ytskikt? Plattor, gjuta med typ cement? Osv osv
Voit poistaa kaiken vanhan ja tiivistää ensin suuremmat halkeamat betonissa.
Sen jälkeen voit joko levittää uuden maton (kuten tervahuopa) tai jonkin vedeneristeen, kuten Kiilto A+X tai Protan G. Sen päälle tarvitaan sitten jokin "suoja", betonilaatat hiekkaan, jos käytät huopaa, tai vedeneristeen kanssa voit laittaa puuritilät tai klinkkeriä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.