Hei,
Olen kiinnostunut 40-luvun tiiliverhoillusta talosta. Kun olin näyttelyssä, en nähnyt reikää tiilien välissä, mikä viittaa siihen, ettei ilmarakoa ole. Olen kuullut ja ymmärtänyt, että vanhat talot tuulettavat itseään, mutta tiili tekee talosta melko tiiviin, eikö niin? Ikkunat on vaihdettu muutama vuosi sitten, mikä tiivistää seinää entisestään. Tämä huolestuttaa minua, tuntuu siltä, että talossa on aikapommi kosteuteen liittyvien ongelmien suhteen ulkoseinissä. Mitä mieltä olette tästä?

T
Onko esitteessä ei ole tietoa siitä, miten se on rakennettu? Voitteko ottaa yhteyttä kuntaan saadaksenne talon piirustukset nähdäksenne, onko siellä ilmarakoa vai ei?
Onko se puurunko vai onko seinässä jotain muuta?

Jos se on toiminut 40-luvulta lähtien, sen pitäisi olla jo ongelma, ajattelen... toisaalta nykyään suihkuttelemme ja pesemme paljon enemmän ja meillä saattaa olla erilainen käsitys ilmanvaihdosta ja lämmityksestä, jotka luovat ja sulkevat enemmän kosteutta kuin silloin kun se rakennettiin...

Mitä tulee vanhojen talojen ilmanvaihtoon, niissä oli usein öljypannu tai takka, joka loi lämpimän piipun, joka veti ilmaa jatkuvasti ja siten myös veti ilmaa venttiileihin tai tiiviisiin oviin ja ikkunoihin.
Nykyään pannun tilalle on voinut tulla lämpöpumppu tai sähköpannu, joka ei lämpennä piippua, ikkunat ja ovet on tiivistetty ja niin edelleen, joten sisäympäristö on täysin erilainen.

50-luvulta peräisin olevassa talossamme oli alun perin öljypannu, joka korvattiin sähkökasetilla, ja olemme nyt asentaneet BVP:n. Käytännössä ei ollut toimivaa ilmanvaihtoa, joten olemme asentaneet poistoilman, ja se muutti sisäilmanlaatua huomattavasti. FTX:ää harkitsimme, mutta totesimme, että sen kustannukset olivat niin suuria, ettei siitä tullut taloudellisesti kannattavaa, kun meillä on maalämpö.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.