Hei,

Minulla on tiiliholvi, joka tulee esille lattiassa.... 😊

Keskeneräinen huone, jossa on näkyvillä tiilistä tehty valvopohja, puupalkkeja ja työvälineitä kuten kauha ja ämpäreitä.

Mihin kantavuuteen voi luottaa muuratuissa holveissa? En tiedä kuinka monta kerrosta tiiltä on käytetty, mutta nykyinen lattiarakenne on ollut holvin päällä ainakin 130 vuotta.

Onko olemassa mitään fiksua tapaa selvittää tiilikerrosten määrä ja siten yrittää selvittää jonkinlaista kantavuutta?

Ajattelen laittaa uuden lattiarakenteen, mutta rakennuskorkeus holvin päällä ei ole enempää kuin 5-6cm. Kysymys onkin oikeastaan, pitäisikö minun yksinkertaisesti antaa uusien palkkien levätä holvin päällä. Minulla ei ole paljon vaihtoehtoja. Liimapuurakenne tulee uusien palkkien päälle.

Thx!
 
Jotta voisi edes alkaa vastata kysymykseesi, tarvitsee jännevälin=seinästä seinään. Tiilen paksuuden sekä nousukorkeuden=eroa holvin korkeimman ja matalimman kohdan välillä. https://goo.gl/images/dXLxyx
 
Kiinnostavaa, joihinkin mittoihin en pääse käsiksi, esimerkiksi tiilen paksuuteen.
 
Näyttää siltä, että osa tiiliä seisoo pystyssä, joten todennäköisesti valvissa on tuplatiilirakenne.

Näin se on myös näyttäytynyt niissä kymmenissä rakennuksissa, joissa olen nähnyt tiiliholveja.
 
Ok, kiitos. Olen kallistumassa siihen, että on melko turvallista, jos 2-3 reglar lepää valovetilla.
 
mikä on kysymys oikeastaan? Etkö usko, että se kantaa uudelle lattiallesi, jos jätät sen sellaiseksi kuin se on vai mitä? Et saa missään nimessä poistaa mitään vanhasta ....
 
Mistä sinä puhut? Mitä en saa poistaa? Vanhat lahonneet reglar poistetaan uusien tieltä. Kuten kirjoitin alun perin, kysymys on siitä, uskallanko yksinkertaisesti jatkaa ja antaa reglarna (uudet reglarna) levätä tiiliholvin päällä, mihin olen kallistumassa, koska se tuntuu vakaalta ja vanhat reglarna ovat olleet siellä 130+ vuotta, mikä puhuu sen puolesta, että se kestää.
 
arvelen, että holvi kestää 30 tonnia... VÄHINTÄÄN!
toisin sanoen, sinun ei tarvitse olla huolissasi, jos et näe, että se on rikki tai muita murtumisen merkkejä

muoto, kuten silta/holvi, on hyvin kokeiltu läpi vuosituhansien
 
  • Tykkään
Anna_H
  • Laddar…
S
ikävä repiä pois nuo bjälkarna
 
Hyvä, kiitos, sitten minun ei tarvitse huolehtia mistään 100 kg:n henkilöpainosta, joka kokoontuu ruokapöydän ympärille... 😊
 
jos revit irti kaikki palkit, ehkä voisit yrittää saada kammio suoraan holvin yläreunan päälle, siis ei sääntöä keskelle vaan 30 cm ulos kummallekin puolelle, jos käytät cc60 (cc600 jos joku haluaa olla tarkka)
silloin saat hieman enemmän materiaalia palkkeihin, jos sinulla oli vain muutama cm keskellä..
 
@SBH, kyllä se sattuu poistamaan vanhoja hienoja asioita, ne tukipalkit jotka eivät ole liian mädäntyneitä, saatan jättää paikoilleen.
 
Voit rakentaa panssarivaunutyöpajan tuohon holviin.. :D
 
😁 ehkä ajattelen uudelleen ja teen traktoritallin sinne sijaan...
 
  • Tykkään
camaro1969
  • Laddar…
Österby sanoi:
Mistä puhut? Mitä en saa poistaa? Vanhat lahonneet reglar saavat väistyä uusien tieltä. Kuten alun perin kirjoitin, kysymys on siitä, uskallanko jatkaa ja antaa reglarien (uusien reglarien) levätä tiiliholvin päällä, mihin olen kallistumassa, koska se tuntuu vakaalta ja vanhat reglar ovat olleet siinä yli 130 vuotta, mikä puhuu sen puolesta, että se kestää..
ja se kuulosti melkein siltä, että aioit poistaa vanhan ja korvata sen uudella vain koska. Jotkut eivät pidä vanhasta ollenkaan, vaan haluavat suoristaa ja tehdä kaiken suoraan ja hienoksi, joten vanha poistetaan mielellään.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.