4 552 lukukertaa ·
2 vastausta
5k lukukertaa
2 vastausta
Terveydelle haitallista MDF-levyn käyttö?
Olen rakentanut ja asentanut sängynpäädyn makuuhuoneeseen. Materiaali, jonka valitsin, oli MDF. Nyt tunnen voimakkaan tuoksun makuuhuoneessa, mikä sai minut etsimään tietoa tästä (todella tyhmää rakentaa ensin ja etsiä sitten).
Löysin vanhemman keskusteluketjun tästä foorumilta, mutta en ollut täysin tyytyväinen ketjun vastauksiin.
Onko joku, joka voi auttaa minua päättämään, pitäisikö minun heittää rakennelma pois nyt? Ehkä maalata käsittelemättömät osat. Vai pitäisikö ottaa rauhallisesti ja kauniisti jatkaa nukkumista pääty seinän takana?
Löysin vanhemman keskusteluketjun tästä foorumilta, mutta en ollut täysin tyytyväinen ketjun vastauksiin.
Onko joku, joka voi auttaa minua päättämään, pitäisikö minun heittää rakennelma pois nyt? Ehkä maalata käsittelemättömät osat. Vai pitäisikö ottaa rauhallisesti ja kauniisti jatkaa nukkumista pääty seinän takana?
Lyhyt versio:
Käytä maskia käsiteltäessä materiaalia. Tuuleta ulos niin paljon rakennuspölyä kuin mahdollista. Ja älä huolehdi siitä enempää.
Pitkä versio:
Kyllä, MDF on vaarallista terveydelle. Tarkemmin sanottuna MDF:ssä oleva formaldehydi. Mutta, kuten kaikessa muussakin elämässä, se riippuu altistumistasoista.
Euroopassa myytävällä MDF:llä on rajoituksia siitä, kuinka paljon formaldehydiä saa vapautua, ja useimmat valmistajat ovat huomattavasti näiden rajoitusten alapuolella.
Kun aloitin rakentamaan MDF-vaatekaappiani, googlasin hieman ja löysin tutkimuksen, jossa arvioitiin, että jos formaldehydipäästöt olisivat korkeammat kuin sallittu ja jos kyseessä olisi suhteellisen suuri määrä materiaalia ja jos oleilisi kyseisessä huoneessa jatkuvasti kaksi vuotta (päästöt ovat pahimmat alussa), eli 24 tuntia vuorokaudessa 730 päivää, noin 0,01 % ihmisistä saisi syövän.
Sen opin tästä, että jos päästöt ovat laillisia ja jos menee ulos huoneesta välillä, on olemassa pahempia asioita, joista huolehtia. Rakensin MDF-vaatekaappini.
Huom! Formaldehydiä on melkein kaikessa rakennusmateriaalissa. Vähän enemmän kaikessa, missä on liimaa, kuten MDF ja lastulevy, mutta myös puhtaassa puussa ja syömässäsi ruoassa. Joten täysin formaldehyditöntä et koskaan saa kotiisi, miten tahansa teet.
Minä en ainakaan ole huolissani MDF:n terveysriskeistä. Olisiko MDF ensimmäistä, mitä söisin zombi-apokalypsissa? Ei. Nukunko hyvin MDF:tä huoneessa? Kyllä.
Se, mistä sinun pitäisi olla huolissasi, on pöly, joka syntyy käsittelyn aikana. Se ärsyttää hengitysteitä melkoisesti ja on terveydelle vaarallista. Siksi hengityssuoja on mielestäni välttämätön.
Jos etsit englanniksi, saatavilla on jonkin verran tietoa, mutta on vaikea löytää tietoa, joka sopisi todellisiin tilanteisiin. Sen sijaan löytyy runsaasti mielipiteitä (kuten minun tekstini!) molemmilta puolilta sekä hieman sensaatiomaista journalismia roskalehdistä, kuten aftonbladet.
Käytä maskia käsiteltäessä materiaalia. Tuuleta ulos niin paljon rakennuspölyä kuin mahdollista. Ja älä huolehdi siitä enempää.
Pitkä versio:
Kyllä, MDF on vaarallista terveydelle. Tarkemmin sanottuna MDF:ssä oleva formaldehydi. Mutta, kuten kaikessa muussakin elämässä, se riippuu altistumistasoista.
Euroopassa myytävällä MDF:llä on rajoituksia siitä, kuinka paljon formaldehydiä saa vapautua, ja useimmat valmistajat ovat huomattavasti näiden rajoitusten alapuolella.
Kun aloitin rakentamaan MDF-vaatekaappiani, googlasin hieman ja löysin tutkimuksen, jossa arvioitiin, että jos formaldehydipäästöt olisivat korkeammat kuin sallittu ja jos kyseessä olisi suhteellisen suuri määrä materiaalia ja jos oleilisi kyseisessä huoneessa jatkuvasti kaksi vuotta (päästöt ovat pahimmat alussa), eli 24 tuntia vuorokaudessa 730 päivää, noin 0,01 % ihmisistä saisi syövän.
Sen opin tästä, että jos päästöt ovat laillisia ja jos menee ulos huoneesta välillä, on olemassa pahempia asioita, joista huolehtia. Rakensin MDF-vaatekaappini.
Huom! Formaldehydiä on melkein kaikessa rakennusmateriaalissa. Vähän enemmän kaikessa, missä on liimaa, kuten MDF ja lastulevy, mutta myös puhtaassa puussa ja syömässäsi ruoassa. Joten täysin formaldehyditöntä et koskaan saa kotiisi, miten tahansa teet.
Minä en ainakaan ole huolissani MDF:n terveysriskeistä. Olisiko MDF ensimmäistä, mitä söisin zombi-apokalypsissa? Ei. Nukunko hyvin MDF:tä huoneessa? Kyllä.
Se, mistä sinun pitäisi olla huolissasi, on pöly, joka syntyy käsittelyn aikana. Se ärsyttää hengitysteitä melkoisesti ja on terveydelle vaarallista. Siksi hengityssuoja on mielestäni välttämätön.
Jos etsit englanniksi, saatavilla on jonkin verran tietoa, mutta on vaikea löytää tietoa, joka sopisi todellisiin tilanteisiin. Sen sijaan löytyy runsaasti mielipiteitä (kuten minun tekstini!) molemmilta puolilta sekä hieman sensaatiomaista journalismia roskalehdistä, kuten aftonbladet.
Kiitos vastauksesta. Haju, joka tunkeutui esiin, herätti huolestuneisuuden tunteen. Mielestäni siitä oli vähän niukasti tietoa terveysnäkökulmasta. Ajattelen kuitenkin maalata kaikki reunat toivoen pääseväni eroon hajusta.
T Trunk sanoi:Lyhyt versio:
Käytä maskia materiaalin käsittelyssä. Tuuleta niin paljon rakennuspölyä kuin mahdollista. Äläkä murehdi siitä enempää.
Pitkä versio:
Kyllä, mdf on vaarallista terveydelle. Tarkemmin sanottuna mdf:ssä oleva formaldehydi. Mutta, kuten kaikessa muussakin elämässä, kyse on siitä, mille tasoille altistut.
Euroopassa myytävälle mdf:lle on tiettyjä rajoituksia, kuinka paljon formaldehydiä saa vapautua, ja useimmat valmistajat ovat kaukana näistä lukemista.
Kun aloin rakentaa mdf-vaatekaappiani, googlasin hieman ja löysin tutkimuksen, joka arvioi, että jos formaldehydipäästöt olisivat korkeampia kuin sallittu ja jos kyseessä olisi suhteellisen suuri määrä materiaalia ja jos oleskelisit siinä huoneessa jatkuvasti kaksi vuotta (päästöt ovat pahimmillaan alussa), eli 24 tuntia vuorokaudessa 730 päivän ajan, noin 0,01 % ihmisistä saisi syövän.
Mitä otin siitä mukaani oli, että jos sinulla olisi lailliset päästötasot ja jos poistuisit huoneesta välillä, olisi huolestuttavampia asioita. Rakensin vaatekaappini mdf:stä.
Huom! Formaldehydiä on käytännössä kaikessa rakennusmateriaalissa. Hieman enemmän kaikessa, jossa on liimaa, kuten mdf:ssä ja lastulevyssä, mutta myös puhtaassa puussa ja syömässäsi ruoassa. Joten täysin formaldehydittömäksi et saa kotiasi, teitpä mitä tahansa.
Minä en ole ainakaan huolissaan mdf:n terveysriskeistä. Olisiko mdf ensimmäinen asia, jonka söisin zombi-apokalypsissa? Ei. Nukahdan hyvin vähän mdf:ää huoneessa? Kyllä.
Mitä sinun pitäisi olla huolissasi, on kuitenkin pöly, joka syntyy käsittelyssä. Se ärsyttää hengitysteitä todella paljon ja on terveydelle vaarallista. Maski on välttämätön minun mielestäni.
Jos etsit tietoa englanniksi, on saatavilla jonkin verran tietoa, mutta on vaikea löytää tietoa, joka vastaa todellisia skenaarioita. Kuitenkin löydät monia mielipiteitä (kuten tämä minun viestini!) molemmilta puolilta sekä hieman sensaatiomaista journalismia roskalehdistä kuten aftonbladet.
Klikkaa tästä vastataksesi