Syksyllä 2017 ja alkukesällä 2018 laitoin terassilautaa ja voin todeta, että lämpimän ja kuivan kesän jälkeen on seuraavaa:
1. Monet laudat ovat käpristyneet kunnolla
2. Ne liikkuvat ylös ja alas, kun kävelen lattialla, koska reunat nousevat ylös (reunat kantavat suurimman osan painosta syystä 1)

Terassilauta on Byggmaxilta 28x145 ja ruuvattu ruostumattomalla ruuvilla (A2). Laudat olivat hyvin märkinä kyllästyksestä, kun ne asennettiin, ja nestettä puristui ulos melkein jokaisessa ruuvissa. Laitoimme "kauniin puolen ylöspäin", eli ei hymyilevää tai surullista naamaa. Useimmissa laudoissa oli ruma puoli, joten vaihtoehtoja ei ollut paljoa.

Hieman lisätietoa:
Tein mallin, minne asettaisin ruuvin, ja se sattui olemaan 28 mm kummastakin reunasta - huomaan, että talon toisella puolella, missä ammattimies laittoi terassin, se on hieman vähemmän, vaihtelee suunnilleen 18-22 mm.

Kysymykset:
* Miten asetatte ruuvin? Lähemmäksi reunoja kuin minä tein?
* Onko olemassa hyvää tapaa estää terassilautaa liikkumasta - toimisiko esimerkiksi hionta niin, että siitä tulisi tasainen (ilman kohoavia reunoja)?
* Olisiko auttanut ruuvien asettaminen lähemmäksi reunoja vai olisivatko laudat käpristyneet joka tapauksessa ja vetäneet ruuvin pois (tai ruuvi kaivautunut laudan läpi ehkä)?

P
Vaikeaa se tuo. Ruuvit lähempänä reunoja lisäävät halkeamien tai ruuvien katkeamisen riskiä. En usko, että auttaisi hioa lankkua alas. Onko kenelläkään foorumilla kokemusta tästä? Niin leveä lankku olisi ehkä soveltunut paremmin 34 tai 45mm paksuudella.

Oletko ostanut huonon ruuvin, niin ne ovat voineet mennä poikki talven aikana. Näin minulla on takapuolella.

Nyfniken Nyfniken sanoi:
Jos olet ostanut huonoja ruuveja, ne voivat olla katkenneet talven aikana. Niin on minulla takapihalla.
Se on HECO 4.2x55 Rostfri A2, en usko, että ne ovat kovin huonoja. Tiedän, että on eroa ruostumattomien ja vain korroosiosuojattujen välillä, mutta ruosteiset ruuvinpäälliset ovat niin... rumia, käsityöläiset käyttivät ”guldskruv”, mutta ne ovat ruosteisia 3-4 vuoden jälkeen. Asun länsirannikolla muutaman kilometrin päässä merestä, ja täällä puhaltaa joskus melko paljon suolaa, joten ruostumaton tuntuu oikealta...

Todella kylminä talvina olen kuullut yksittäisiä ”pistoolinlaukauksia” terassilta, oletan, että ne ovat katkenneita ruuveja.

P Prosit sanoi:
Todella kylminä talvina olen kuullut välillä ”pistoolin laukauksia” puuterassilta, oletan että ne ovat katkenneita ruuveja.
Luulen, että se voi olla myös laudoituksen välistä vapautuva jää. Minun etupuolella paukkuu koko ajan talvella, enkä ole koskaan nähnyt siellä rikkinäistä ruuvia.

• Tykkään
Prosit
  • Laddar…
Ajatus - nämä ruuvausjärjestelmät, joissa ruuvataan reunoista välttäen näkyviä ruuvinkantoja, voisivatko ne auttaa minua? Esimerkiksi https://www.heco.se/deckingtool

Tämä on tietenkin hankala ratkaisu, kun ruuvataan tällaisia ruuveja sen jälkeen, kun on ensin kiinnitetty terassi normaalisti, ja on epävarmaa, saanko painettua alas kaareutuneen terassilaudan, mutta ehkä voisin pitää sen kiinni, jotta se ei liikkuisi reunoilla, ja sitten hioa muutama mm, jotta siitä tulisi tasainen?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.