Hei,
Aion kunnostaa terassiani. 7,6x4,5m.

Kantavana palkkina: Ajattelin laittaa 7 kpl lecaharkkoja (59*19*9) noin yhden harkon välein (tulee siis noin 7,6m).
Sen päälle laitan 45x90 kantavina palkkeina.
Yhteensä 3 kantavaa palkkia, väli 180cm ja ylitys 45cm (yhteensä 4,5m).

Koolaukset noin cc60 antaa 13 kpl 45x145.

Puutarhat 28x120.

Onko tämä ok? Haluaisin nimittäin mieluiten välttää pilareita. Laitan kenties liikaa lecaharkkoja?
Kuinka minun pitäisi "alusperustaa" lecaharkkojen alla? Nykyinen alusta on pääosin koskematonta maata vuodesta 1976 lähtien.
Ystävällisin terveisin Magnus

Hei,
Vaikuttaa siltä, että nämä kysymykset olivat vähän haastavampia, tai sitten olen ollut hieman epäselvä...

Entä jos kysyn näin: Jos minun pitäisi laittaa lecablock vanhan 30-vuotiaan maaperän päälle, miten minun pitäisi tehdä pohjatyöt, jotta ne pysyvät mahdollisimman paikallaan?
Terveisin Magnus

Mikael_L
Olet täysin oikeassa, että se on hankalaa.

Muutaman vuoden vanha koskematon maa ei yleensä ala liikkua kohtalaisilla kuormituksilla.
Jos poistat orgaanisen pintakerroksen (Se on yleensä pehmeämpää + voi kompostoitua ja painua kasaan), sinulla on melkoisella varmuudella alusta, joka ei juurikaan liiku terassin paineessa. Ole varovainen ja häiritse mahdollisimman vähän koskematonta maata alla, jotta se säilyttää tiiviytensä.
Sitten on routa, riippumatta siitä, kuinka hyvä kantavuus maalla on, se on altis routanousulle.
Osa maasta routii hyvin vähän, toiset maat liikkuvat paljon. Mikä/miten ongelmasi tulee olemaan, jos terassisi nostaa muutaman senttimetrin joka talvi?
Toinen ongelma on, jos maasi ei routi samalla tavalla koko alueella, tällöin terassi taipuu joka talvi.

Uskon, että nämä ovat kysymyksiä, joiden kanssa kaikki terassinrakentajat kamppailevat aloittaessaan, eikä ole olemassa valmiita vastauksia, koska se riippuu aina melko tuntemattomista maaperäolosuhteista.
On toki keinoja saada täysin vakaa ja liikkumaton terassi. Mutta useimmat eivät ole valmiita panostamaan niin paljon, vaan haluavat hyväksyttävän tuloksen mahdollisimman vähällä vaivalla ja kustannuksella.

Onko sinulla lähelläsi joku, jolla voi olettaa olevan samanlainen maaperä, joka on rakentanut terassin ja voi jakaa kokemuksiaan kanssasi?

Viimeksi muokattu:
On olemassa kankaita, joita laitetaan alle estämään kasvillisuuden, kuten ruohon ja rikkaruohojen, kasvua.

Hei ja kiitos vastauksistasi.
Kuulostaa siltä, että voin aloittaa. Koska minulla on kantavapuut, nousee koko terassi luultavasti melko tasaisesti (paino jakautuu) ja koska en käytä terassia talvella, ei 2 cm:n ero pitäisi olla merkittävä. Mutta jos se nousee 7 cm, niin se ei olekaan niin hyvä. Mikä on kohtuullista 2 mailia pohjoiseen Sthlm:stä? Pitäisikö minun laittaa vähän hiekkaa tai soraa lecaharkkojen alle?
Ystävällisin terveisin, Magnus

Mikael_L
BlombergM sanoi:
Mutta jos se nousee 7 cm, niin eihän se ole kovin hyvä. Mikä on kohtuullista 2 km pohjoiseen Sthlm:istä? Pitäisikö minun laittaa hieman hiekkaa tai soraa lecablokkien alle?
Terveisin Magnus
Kuinka paljon se nousee, täytyy kai riippua sekä siitä, kuinka veden kyllästämä maaperä on (soraharjulla ei kai yleensä ole vettä, ja savella on melko paljon sitoutunutta vettä), että kuinka syvä routa on paikalla. Minulla ei ole itse asiassa aavistustakaan siitä, kuinka suuri routaheilahtelu voi olla.

Hieman hiekkaa tai soraa alle ei varmaan tee mitään eroa, ellet täytä routimatonta syvyyttä.

En ole tämän alan asiantuntija, ihan vain tiedoksi. Mutta niin kauan kuin kukaan ei ole eri mieltä, saatan olla oikeassa. ;)

Hei panosta hieman enemmän perustukseen ja valaa pilarit sellaiseen syvyyteen, ettei routa voi nostaa pilareita, voithan eristää maalevyillä, jolloin sinun ei tarvitse kaivaa niin syvälle, hyvä perustus on kaiken A ja O.

Andy78 sanoi:
On olemassa kankaita, joita laitetaan alle estämään kasvillisuuden nousemista, ruoho rikkaruohot jne.
Sitä kutsutaan kuitukankaaksi ;D

Tee se kunnolla, jos aiot käyttää terassia enemmän kuin muutaman vuoden.

Jos pitää LECAs, voi asettaa ne pystyasentoon ja kaivaa hieman maahan, niin saa aika hyvän perustan ainakin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.