4 259 lukukertaa ·
10 vastausta
4k lukukertaa
10 vastausta
teräspalkki, joka ei rakenna korkeutta
Aion purkaa osan seinää kotona ja tarvitsen siihen teräspalkin tueksi. Jänneväli on 3 metriä ja palkille tulee nojaamaan 3 kattotuolia. Kun olen katsonut liimapuutaulukoita, olen päätynyt siihen, että tarvitsisin liimapuupalkin, joka on 66x315. Löysin sitten toisesta taulukosta, että liimapuupalkki sillä mitalla vastaa UNP 160 teräspalkkia.
Nyt haluaisin apua löytääkseni palkin, joka ei ole niin korkea, mutta joka vastaa UNP160:ta. Olen katsellut HEB- ja HEA-palkkeja, mutta en ole varma, mikä mitta vastaa.
Nyt haluaisin apua löytääkseni palkin, joka ei ole niin korkea, mutta joka vastaa UNP160:ta. Olen katsellut HEB- ja HEA-palkkeja, mutta en ole varma, mikä mitta vastaa.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Yksi idea: Riippuen siitä, missä sydänseinä on sijoitettu talossa ja kattotuolien jännevälistä, voi mahdollisesti katkaista kattotuolit ja asettaa teräspalkin "poikkipalkin sisään". Silloin se on täysin piilossa, ja palkki voi olla saman korkuinen kuin kattotuolin alaosa.
Minulla on näin rakennetussa uudessa talossani, joka on 7,7 metrin levyinen ja teräspalkki on 5 metrin pituinen.
Ehkä vaikea järjestää olemassa olevaan taloon tosin.
Minulla on näin rakennetussa uudessa talossani, joka on 7,7 metrin levyinen ja teräspalkki on 5 metrin pituinen.
Ehkä vaikea järjestää olemassa olevaan taloon tosin.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Tai laittaa palkki hanbjälken päälle ja "ripustaa" se, mikä olisi pitänyt olla palkin päällä.
Protte
Protte
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Protte, Jeppeknaster och mr.oprototypen sanoi:
Onko teillä laskettu tämän kestävyyttä?
Ei ole kyse vain siitä, että yläpohja ei saa olla notkollaan.
Välipohjan (= ullakon lattia) tulee olla tarpeeksi kantava ja tukeva.
Onko se sitä?
Kuten sanottu, onko tämä laskettu suunnittelijan toimesta?
Hei,KnockOnWood sanoi:
en ole antanut ohjaajan laskea, mutta olen perustanut laskemani tämän pdf:n sivulle 6 http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/PDF Limträ/Produktinformation Limträ.pdf
joten sen mukaan minulla pitäisi olla liimapuupalkki 66x315
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
En tiedä, miksi olisin tehnyt lujuuslaskelman, olen vain ehdottanut "lasketun" palkin siirtämistä.KnockOnWood sanoi:
Ulkokattoa tukevat pääasiassa kattotuolit, jotka joko lepäävät ulkoseinillä tai ovat mukana kantavassa seinässä. Palkki korvaa mahdollisen kantavan seinän.
Palkki tuetaan pilareilla, jotka konstruktioni mukaan ovat hieman pidempiä (ja hieman tukevampia pituudesta johtuvan riskiä varten).
On myös laskettava, riittääkö 66 mm:n leveys, koska riskinä on, että palkki taipuu sivusuunnassa, mutta jänneväli ei ole sillä tavalla suuri.
Ilman vastuuta, Protte
Tietenkin minulla on suunnittelija (WSP), joka laskee lujuuden, koska jänneväli on aivan liian pitkä, jotta voisin itse tehdä järkevän arvion. Aluksi harkitsin terästä, mutta koska haluan tehdä mahdollisimman paljon työtä itse, haluan mieluummin käyttää liimapuuta. Lisäksi minulla on betonilattia, jossa pilarit tulevat sijaitsemaan suoraan murskattujen seinien yläpuolella alemmassa kerroksessa.
Lisäksi on niin, että nykyään meillä on taipumus yliarvioida mitoitusta kaikessa vain saadaksemme sekä kaksinkertaiset henkselihousut että vyöt. Minulla oli juuri kaksi puuseppää, jotka rakensivat uuden kantavan väliseinän ja avasivat uusia suuria ikkuna-aukkoja olemassa olevaan seinääni. He tuskin uskoivat silmiään nähtyään seinien rakenteen.
Sisäpuolelta ulos:
21mm pystysuorat pontatut laudat
70 mm pystysuuntaiset koolaukset cc 1500!!
70mm vaakasuorat koolaukset cc 55 pystysuuntaisten välissä.
15mm Tretex-levy
Rimat
Julkisivu
Ei minkäänlaista palkkia 1500 mm leveiden ikkunoiden yläpuolella...
Tämä uskomattoman heikko rakenne on siis ilman ongelmia tukenut taloa viimeiset 55 vuotta ja olisi varmasti tukenut sitä vielä 55 vuotta lisää, ellei minun olisi pitänyt muuttaa pohjaratkaisua täysin. Tämä saa ymmärtämään, kuinka uskomattomasti ylidimensionoimme nykyään 195 ja 220-regel-koolauksilla runkoa...
Lisäksi on niin, että nykyään meillä on taipumus yliarvioida mitoitusta kaikessa vain saadaksemme sekä kaksinkertaiset henkselihousut että vyöt. Minulla oli juuri kaksi puuseppää, jotka rakensivat uuden kantavan väliseinän ja avasivat uusia suuria ikkuna-aukkoja olemassa olevaan seinääni. He tuskin uskoivat silmiään nähtyään seinien rakenteen.
Sisäpuolelta ulos:
21mm pystysuorat pontatut laudat
70 mm pystysuuntaiset koolaukset cc 1500!!
70mm vaakasuorat koolaukset cc 55 pystysuuntaisten välissä.
15mm Tretex-levy
Rimat
Julkisivu
Ei minkäänlaista palkkia 1500 mm leveiden ikkunoiden yläpuolella...
Tämä uskomattoman heikko rakenne on siis ilman ongelmia tukenut taloa viimeiset 55 vuotta ja olisi varmasti tukenut sitä vielä 55 vuotta lisää, ellei minun olisi pitänyt muuttaa pohjaratkaisua täysin. Tämä saa ymmärtämään, kuinka uskomattomasti ylidimensionoimme nykyään 195 ja 220-regel-koolauksilla runkoa...
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi