19 551 lukukertaa ·
8 vastausta
20k lukukertaa
8 vastausta
Teräspalkin taipuma
Aion asentaa ja kuormittaa teräspalkin, joka on 6 m pitkä ja vapaasti tuettu molemmista päistä kahdella staattisella kuormalla 2 m päästä toisesta tuesta ja 2 m päästä toisesta tuesta, siis symmetrisesti suhteessa tukiin. Kuormitus on vaihtoehto 1: noin 22 kN jokaisessa kuormituspisteessä, vaihtoehto 2: noin 15 kN jokaisessa kuormituspisteessä.
Voin hyväksyä taipuman, joka on noin 30 mm.
Minkä kokoisen teräspalkin minun pitäisi valita ja olisin kiitollinen, jos joku voisi antaa minulle kaavan, jolla helposti lasketaan taipuma ilman huomioimista kiertymistä ja leikkausta, vain pituus, staattinen kuorma ja teräsprofessorit.
Liimapuupalkki ei ole ajankohtainen.
ljungdahl@comhem.se
Voin hyväksyä taipuman, joka on noin 30 mm.
Minkä kokoisen teräspalkin minun pitäisi valita ja olisin kiitollinen, jos joku voisi antaa minulle kaavan, jolla helposti lasketaan taipuma ilman huomioimista kiertymistä ja leikkausta, vain pituus, staattinen kuorma ja teräsprofessorit.
Liimapuupalkki ei ole ajankohtainen.
ljungdahl@comhem.se
Katso tätä sivua, niin se saattaa auttaa sinua.
http://www.aps.anl.gov/APS_Engineering_Support_Division/Mechanical_Operations_and_Maintenance/Calculators/ElasticBeam2.html
http://www.aps.anl.gov/APS_Engineering_Support_Division/Mechanical_Operations_and_Maintenance/Calculators/ElasticBeam2.html
Hei,
Okei, silloin on vain kyseessä oleva korkeampi kuormitus. Koska olen ilmoittanut suurimman hyväksyttävän taipuman, katson, että minulla on turvallisuuskerroin tässä, en usko koskaan, että korkeampi kuormitus voisi tulla ajankohtaiseksi.
Okei, silloin on vain kyseessä oleva korkeampi kuormitus. Koska olen ilmoittanut suurimman hyväksyttävän taipuman, katson, että minulla on turvallisuuskerroin tässä, en usko koskaan, että korkeampi kuormitus voisi tulla ajankohtaiseksi.
Se riippuu siitä, millaisen kuormituksen (jännityksen) tämä taipuma aiheuttaa. Jos olet lähellä tämän kuormituksen myötörajaa, sinulla ei ole ollenkaan varmuuskertoimia. Nostureiden normeissa sanotaan, että maksimitaipuman tulee olla vähemmän kuin 1/1000 jännevälistä suoran siltapalkin kohdalla nosturille. Sinun tapauksessasi se on 6 mm, joten tästä näkökulmasta sinulla on 5 kertaa enemmän taipumaa kuin nosturille sallittu. Jos palkissa on ylöspäin kaartuma, maksimitaipuma on 1/500 jännevälistä. Lattialla, jossa on suurempi jänneväli (> 4 m), on annettu 1/600, mikä antaa sinun tapauksessa 10 mm.
Eurokoodin mukaiseen mitoitukseen liittyvän yleiskatsauksen voit katsoa alla olevasta sivusta:
http://www.kstr.lth.se/fileadmin/kstr/pdf_files/externkursEK/Eurocode-kurs-2010-10-04__Kompatibilitetslaege__01.pdf
Eurokoodin mukaiseen mitoitukseen liittyvän yleiskatsauksen voit katsoa alla olevasta sivusta:
http://www.kstr.lth.se/fileadmin/kstr/pdf_files/externkursEK/Eurocode-kurs-2010-10-04__Kompatibilitetslaege__01.pdf
Turvakerrointa lasketaan murtorajaan, ei myötörajaan...hecke sanoi:Se riippuu siitä, minkä kuormituksen (jännitteen) se aiheuttaa tälle taipumalle. Jos olet lähellä myötörajaa tämän kuormituksen kanssa, sinulla ei ole lainkaan turvakerrointa.
Normien mukaan nostureille pätee, että maksimitaivutus saa olla pienempi kuin 1/1000 jännevälistä suoraan nosturipalkkiin. Tapauksessasi se on 6 mm, joten tästä näkökulmasta sinulla on 5 kertaa enemmän taipumaa kuin nosturille sallittu. Jos palkissa on ylöspäin oleva kaarevuus, maksimitaivutus on 1/500 jännevälistä. Isommille jänneväleille (>4m) lattioille ilmoitetaan 1/600, mikä tapauksessasi antaa 10 mm.
Yleiskatsauksen Eurokoodin mukaisesta mitoituksesta saat tarkastella alla olevaa sivua:
[linkki]
Antamasi edellytykset johtavat siihen, että palkin tulee olla vähintään 26772487 mm^4 olevalla jäykkyydellä. Lähin palkki, joka ylittää tämän, on HE200A. Tällä palkilla saat muodonmuutoksen 25,4 mm ja jännityksen 113 MPa. Palkin paino on 262 kg. Tällöin palkki lepää 100 mm tuen varassa kummassakin päässä ja vapaa pituus on 6000 mm. Kuorma sijaitsee 200 mm keskilinjan pituisella matkalla, jolla cc on 2000 ulkoiseen vapaaseen päähän.
On olemassa monia erilaisia turvallisuuskertoimen määritelmiä, mutta yksinkertaisissa lineaarielastisissa laskelmissa ei ole harvinaista käyttää myötörajaa sallittuna kuormituksena ja että turvallisuuskerroin perustuu siihen. Katso ns:n määritelmä alla olevassa kuvassa. Syynä on, että pysyvä muodonmuutos ei useinkaan ole sallitussa tilassa rakenteelle.
Toisissa yhteyksissä, kun eri syistä on käytettävä materiaalia äärimmilleen rakenteessaan, voidaan esimerkiksi tehdä todennäköisyyspohjainen riskinarviointi ensisijaisesti LCF:n tai TMF:n aiheuttamaa halkeaman alkamista vastaan tietylle määrälle kuormitussyklejä sekä halkeaman etenemisen laskenta lineaarisella murtumismekaniikalla, kunnes kriittinen halkeaman pituus syntyy. Silloin ilmoitetaan rikkoutumisen todennäköisyys tietyn määrän sykliä jälkeen yksinkertaisen turvallisuuskertoimen sijaan. Tämä on kuitenkin vähän ylimääräistä tässä yhteydessä ja vaatii erilaista tietotasoa kuin mitä voi välittää tällaisessa foorumissa. Koska ei ole täyttä hallintaa laskelmiinsa, kuormiin tai materiaalitietoihin, suosittelen, että mitoitetaan tietyllä turvallisuuskertoimella myötörajaa vastaan ennemmin kuin rikkoutumista vastaan.
Toisissa yhteyksissä, kun eri syistä on käytettävä materiaalia äärimmilleen rakenteessaan, voidaan esimerkiksi tehdä todennäköisyyspohjainen riskinarviointi ensisijaisesti LCF:n tai TMF:n aiheuttamaa halkeaman alkamista vastaan tietylle määrälle kuormitussyklejä sekä halkeaman etenemisen laskenta lineaarisella murtumismekaniikalla, kunnes kriittinen halkeaman pituus syntyy. Silloin ilmoitetaan rikkoutumisen todennäköisyys tietyn määrän sykliä jälkeen yksinkertaisen turvallisuuskertoimen sijaan. Tämä on kuitenkin vähän ylimääräistä tässä yhteydessä ja vaatii erilaista tietotasoa kuin mitä voi välittää tällaisessa foorumissa. Koska ei ole täyttä hallintaa laskelmiinsa, kuormiin tai materiaalitietoihin, suosittelen, että mitoitetaan tietyllä turvallisuuskertoimella myötörajaa vastaan ennemmin kuin rikkoutumista vastaan.
Klikkaa tästä vastataksesi