2 044 lukukertaa ·
9 vastausta
2k lukukertaa
9 vastausta
Teräspalkki vanhassa hirsitalossa - Kaaristuminen ja mitoitus.
Hei,
Minulla on iso päänvaiva, joka pitää minut hereillä öisin ja haluaisin kuulla teidän pohdintojanne siitä.
Olen saanut apua käsityöläisiltä, jotka ovat purkaneet kantavan hirsiseinän ”saaristotalossamme”. Hirsiseinän sijaan käsityöläiset ovat nyt asentaneet IPE140-tyyppisen teräspalkin. Jänneväli on 3830mm. Katso kuvat palkista ja sen asettelusta alla.
Kun saavuin taloon työn jälkeen, huomasin heti, että palkki ei ollut täysin suora. Vesivaaka otettiin esiin ja näin muutaman millimetrin raon (n. 5mm) kummassakin päässä 180cm pitkässä vaakassa.
Käsityöläisen mukaan taipuminen voi johtua siitä, että palkkia on painettu ylös suurella voimalla. Mutta on sanottava, että haluamme jatkossa remontoida kylpyhuoneet, jotka ovat yläkerran toisessa puoliskossa ja asentaa laattalattiat, vesikiertoisen lattialämmityksen, uusia kalusteita ja mahdollisesti kylpyamme. On siis tärkeää, että lattia on tukevasti kiinni.
Saatuani neuvoteltua sekä käsityöläisten että toimittajien kanssa monet ovat todenneet, että palkki tuntuu tarpeettoman ohuelta ja kyseenalaistaneet, miksei valittu vahvempaa palkkia. Olen kuullut, että Pituus/360 tai Pituus/300 ovat rajaarvoja, joita käytetään laskemaan hyväksyttävän taipuman rajat. Tämä on suunnilleen se, missä olemme nyt, ilman että talo on täynnä huonekaluja, uutta kylpyhuonetta, ihmisiä jne.
Mitä ajattelette, teillä jotka olette kokeneet tällaisia muutoksia, mitä olisitte tehneet? Eikö ole outoa, että käsityöläiset eivät valinneet vahvempaa palkkia samankorkuisena? Jos olen ymmärtänyt oikein, HEB140 on lähes kolme kertaa niin vahva ja HEM120 (140 korkea) lähes neljä kertaa niin vahva kuin valittu IPE (Taivutusvastus = 77,3 vs. 216 vs. 288)?
Kiitollinen sekä avusta että iloisista toivotuksista!
Minulla on iso päänvaiva, joka pitää minut hereillä öisin ja haluaisin kuulla teidän pohdintojanne siitä.
Olen saanut apua käsityöläisiltä, jotka ovat purkaneet kantavan hirsiseinän ”saaristotalossamme”. Hirsiseinän sijaan käsityöläiset ovat nyt asentaneet IPE140-tyyppisen teräspalkin. Jänneväli on 3830mm. Katso kuvat palkista ja sen asettelusta alla.
Kun saavuin taloon työn jälkeen, huomasin heti, että palkki ei ollut täysin suora. Vesivaaka otettiin esiin ja näin muutaman millimetrin raon (n. 5mm) kummassakin päässä 180cm pitkässä vaakassa.
Käsityöläisen mukaan taipuminen voi johtua siitä, että palkkia on painettu ylös suurella voimalla. Mutta on sanottava, että haluamme jatkossa remontoida kylpyhuoneet, jotka ovat yläkerran toisessa puoliskossa ja asentaa laattalattiat, vesikiertoisen lattialämmityksen, uusia kalusteita ja mahdollisesti kylpyamme. On siis tärkeää, että lattia on tukevasti kiinni.
Saatuani neuvoteltua sekä käsityöläisten että toimittajien kanssa monet ovat todenneet, että palkki tuntuu tarpeettoman ohuelta ja kyseenalaistaneet, miksei valittu vahvempaa palkkia. Olen kuullut, että Pituus/360 tai Pituus/300 ovat rajaarvoja, joita käytetään laskemaan hyväksyttävän taipuman rajat. Tämä on suunnilleen se, missä olemme nyt, ilman että talo on täynnä huonekaluja, uutta kylpyhuonetta, ihmisiä jne.
Mitä ajattelette, teillä jotka olette kokeneet tällaisia muutoksia, mitä olisitte tehneet? Eikö ole outoa, että käsityöläiset eivät valinneet vahvempaa palkkia samankorkuisena? Jos olen ymmärtänyt oikein, HEB140 on lähes kolme kertaa niin vahva ja HEM120 (140 korkea) lähes neljä kertaa niin vahva kuin valittu IPE (Taivutusvastus = 77,3 vs. 216 vs. 288)?
Kiitollinen sekä avusta että iloisista toivotuksista!
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Elektroniikkahullu
· 514 viestiä
Ei mielipidettä palkin mitoituksesta, mutta mielestäni järjestely tiiliseinäsi päällä ei näytä sopivalta. Kaksi sääntöä voi toki olla tarpeeksi pinta-alaa vaikka mielestäni ne ovat rajalla, mutta että niiden pitäisi jakaa voima alaspäin käytännössä tiilen päätyyn ei tunnu optimaaliselta. Mahdollisesti eivät ole vielä valmiita siellä ja nyt on liian myöhäistä jättää alin hirsi ehjäksi vielä muutama desimetri.
Jotta palkki kantaa kuormaa, tarvitaan muodonmuutos. Muodonmuutos syntyy osittain omasta painosta, joka on pysyvä, ja ihmisten aiheuttamasta kuormasta, joka on vaihteleva. On mahdollista laskea muodonmuutos kullekin kuormalle ja pysyvän kuorman muodonmuutoksen osalta kiiloja voidaan käyttää, jotta ylempi lattia pysyy vaakasuorana. Mutta palkki tulee taipumaan.
Noista rakentajista sinun pitäisi hankkiutua eroon. Ei saa asentaa kantavia rakenteita uunin muurin päälle tuolla tavalla. Se voi myös aiheuttaa ongelmia ulkoseinän vakauden kanssa.
Ilmeinen kyvyttömyys.
Ilmeinen kyvyttömyys.
Kiitos kaikesta sitoutumisesta ja hyvistä näkökulmista. Näyttää siltä, että useimmilla teistä on ensisijaisesti näkemyksiä teräspalkin asennuksesta. Olen nähnyt tämän pienempänä ongelmana, koska tiili on osa savupiippua, joka menee koko matkan kellariin asti, ja koska sääntö toisella puolella on niin hyvin kiinnitetty ulkoseinään. Mutta luonnollisesti varmistan, että tämä tehdään paremmin.
Onko täällä foorumilla joku, jolla on ehdotuksia siitä, miten tämä pitäisi tehdä paremmin, jotta voimme tuntea itsemme todella turvallisiksi? Myös yhteystiedot tai lähteet, mistä voi saada vastauksia siihen, miten se pitäisi tehdä, olisivat arvostettuja!
/Marcus
Onko täällä foorumilla joku, jolla on ehdotuksia siitä, miten tämä pitäisi tehdä paremmin, jotta voimme tuntea itsemme todella turvallisiksi? Myös yhteystiedot tai lähteet, mistä voi saada vastauksia siihen, miten se pitäisi tehdä, olisivat arvostettuja!
/Marcus
Kiitos hemlagad! Onko sinulla ajatuksia tai vinkkejä kuinka tämä pitäisi tehdä? Kaikki apu tulevissa keskusteluissa siitä, miten tämä pitäisi korjata, olisi kullanarvoista.H heimlaga sanoi:
Parasta on rakentaa uusi hirsi seinään, mutta voi olla mahdollista laittaa liimapalkki, joka on upotettu ulkoseinään ja kannatellaan vapaasti seisovalla tolppalla seinän vieressä. Ulkoseinä on tällöin jäykistettävä seuraajien avulla, eli 6x6 tai 5x5 tuuman parruilla, jotka seisovat yksi sisäpuolella ja toinen ulkopuolella, yhdistettynä karkeilla pultteilla, jotka menevät suoraan läpi ja kulkevat pitkulaisissa rei'issä seuraajissa, jotta hirsi voi asettua eikä jää kiinni.
Klikkaa tästä vastataksesi