Tarvitsen asiantuntemustanne.
Suunnittelen pergolaa, joka alkaa vapaa-ajan asuntomme päädyssä Gotlannissa ja ulottuu 4 metriä ulos.
Jotta näkymää ei häirittäisi, en halua keskelle pylväitä, jänneväli on siis 5 metriä.
Esteettisistä syistä haluan pitää mitat pieninä, joten olen päätynyt siihen, että teräs on sopivin valinta.
Uskon, että HEB120(5m) sopii palkiksi ja VKR70/70/5 pylvääksi, mutta haluaisin laskea sen.
Onko teillä suosituksia (yksinkertaisista) laskentaohjelmista tai kaavoista saadakseni likimääräisen vastauksen siihen, minkä kuorman se kestää? Joku varmasti hyppää ja roikkuu palkissa..
Julkisivusta palkkiin asetan 6-7 45*145. Ei kattoa, vain kangas vedettäväksi tarpeen mukaan.

Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan!

yht.tied. Johan

• Käsin piirretty luonnos pergolasta, joka on kiinnitetty talon seinään. Rakenne ulottuu 4 metriä ulospäin ja 5 metriä sivusuunnassa.
HEB120, joka on 5m pitkä, painaa noin 125kg. Jos siihen lisätään vielä 75 kg painekyllästettyjä lautoja ja lasketaan, että kolme henkilöä, jotka painavat kukin 100 kg, hyppää ja roikkuu samanaikaisesti keskellä palkkia, kaikki tämä yhdessä aiheuttaisi noin 5mm taipuman.

Eli voit nukkua rauhassa.

• Tykkään
Attefallshuset
  • Laddar…
Olen rakentanut parvekkeen samoilla mitoilla, teräspalkin sijasta minulla on kaksi liimattua 45x220 palkkia ja pylväät ovat 90x90. Se kestää myös... miksi kaksi liimattua voi ihmetellä? Se heilui hieman liikaa yhdellä.

• Tykkään
Attefallshuset
  • Laddar…
S
Kuten Gabbe mainitsi, taipumassa ei ole ongelmia. Tein laskelman, ja HEB-palkin momentti- tai leikkauskapasiteetin kanssa ei myöskään pitäisi olla ongelmia (hyödyntämisaste: 20 % ja 1,3 %). Ei ole ongelmia puristuslujuuden kanssa pylväissä (hyödyntämisaste: 0,6 %). Ei myöskään ole ongelmia nurjahdusvaaran suhteen (et ilmoittanut pylväiden korkeutta, mutta laskin varmuuden vuoksi 5 m).

Fasadista ulospäin menevät palkit eivät myöskään aiheuta ongelmia.

Toisin sanoen voit myös merkittävästi pienentää mittoja, mutta oletan, että hieman tukevammat mitat näyttävät paremmilta.

• Tykkään
Attefallshuset
  • Laddar…
Suuret kiitokset siitä, että otitte aikaa vastata! Ja laskea!

Hei, haluaisin tilata HEB120-palkin Tibnorilta, mutta keskustelussa sain tiedon (jälleenmyyjältä), että heidän mielestään riittäisi ilman laskelmia HEA120.
Te, jotka autoitte minua laskemaan, mitä mieltä olette?

Ystävällisin terveisin
Johan

Tapauksessasi HEA120 sopii erinomaisesti.
Se on kevyempi ja halvempi.

• Tykkään
Attefallshuset
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.