Olen juuri asentanut minipuhdistamon ja siihen tarvitaan vähän pumppuja ja muuta. Nämä täytyy sijoittaa laitoksen lähelle. Koska laitos on minulle liian kaukana itse talosta, ei tavaroita voi pitää sisällä. Joten minun täytyy rakentaa pieni tekniikkakaappi laitoksen lähelle. Sinne tulee kaksi pumppua ohjaimineen + 10 litran astia saostuskemikaalia. Sisään tulee kaksi 50mm suojaputkea, joissa kummassakin on sähkökaapeli. Toinen menee laitokseen, toinen on tarkoitettu sähköpaimenelle. Ja sieltä lähtee vielä yksi 50mm putki letkulle laitokseen.
Miten tämä olisi viisainta rakentaa? Ajatuksenani on valaa pieni betonilaatta... Haha. Mutta seinät? Runko? Katto? Haluaisin pitää kaapin pienenä ja siistinä. Onko ideoita?
Maanalainen sementointi on minun ehdotukseni, mielestäni tekniikkakaapit, sähkökaapit, kuitukaapit jne. voivat olla aika rumia enkä haluaisi mitään sellaista näkyviin puutarhaan, jos se on mahdollista välttää.
Ei, mitään maahan haudattua ei tule.
Kaappi tulee seisomaan aitauksen reunalla + meillä on edessä paljon pensaita. Joten se katoaa massaan.
Asumme rinteen päällä, jossa virtaa paljon vettä, joten se olisi joka tapauksessa vaatinut jonkin verran korotusta, jotta pintavesi ei olisi valunut sisään.
Ajattelin pientä valettua laattaa, 28x70 harvaa runkoa ja ulkopuolelle tunturipaneelia.
Juuri siksi, että vie niin vähän sisätilavuutta kuin mahdollista ja ei olisi niin paljon rakoja kuin mahdollista.
Tunturipaneeli, koska tuntuu, että peitepaneelista olisi tullut kömpelö.
Ja sitten bitumikatto. Luulen, että pelti olisi pitänyt ääntä sateella.
Se on kestävä ja hyvä valettu laatan kanssa, ajattelen.
Vaikka et eristäisikään kaappia, ehdotan, että asennat pienen lämmityselementin (noin 30W tai vastaava).
On yksinkertaisia malleja, joissa on myös termostaattiohjaus, ja hintalappu on vähäpätöinen.
Meillä on se käytössä kaikissa vastaavissa kaapeissa sähköverkkoteollisuudessa, ja se tekee todella eron kondenssin pitämisessä poissa.
Tärkeää kuitenkin on, että kaappi on melko tiivis, joten siinä ei ole rakoja, joista voisi puhaltaa sisään, sekä mieluiten pieni vedenpoistoaukko pohjassa hyönteissuojaverkolla varustettuna.
Näin rakensimme (meidän kirvesmiehemme) kaapin allaspumpulle. Per halusi sen olevan hieman korkeampi, jotta voisi seisoa suorassa siellä sisällä. Valettu laatta, eristämätön ja nurmikatto, jotta se sulautuisi maisemaan. Allaslämpöpumpulle tehtiin oma perustus ulkopuolelle.
Näin rakensimme (meidän puuseppämme) kaapin uima-altaan pumpulle. Per halusi sen hieman korkeammaksi, jotta voisi seisoa suorana sisällä. Valettu alusta, eristämätön ja nurmikatto, jotta se sulautuisi ympäristöön. Uima-altaan lämpöpumpulle tehtiin oma perustuksensa ulkopuolelle.
[kuva]
[kuva]
[kuva]
[kuva]
Oi, se oli vähän suurempi kuin ajattelin!
Minun ajatukseni on enemmän 120x60 cm ja ehkä 80 korkea.
Ei ole tarkoitus käyttää sitä varastona.