Hei kaikille!
Juuri nyt minäkin olen raaputtamassa saumoja auki. Muurari kävi katsomassa ja sanoi, että minun pitäisi käyttää b-laastia saumaukseen, osittain siksi että monista paikoista puuttuu paljon ja osittain siksi että kalkkilaasti irtoaa helposti ja pölyää. Puhuin paikallisen rautakaupan kanssa, joka suositteli c-laastia (kalkkilaasti), koska hänen mukaansa b-laasti ei yhdistyisi kalkkilaastiin ja näin ollen ei pysyisi kunnolla, ja lisäksi b-laasti on kovempaa ja halkeaisi, kun talo liikkuu, koska se ei ole yhtä joustavaa kuin c-laasti. Kerroin, mitä muurari oli sanonut, ja kauppias piti sitä outona, joten hän soitti muurarin. Kävi ilmi, että b-laasti on se, jota pitää käyttää paloturvallisuuden kannalta, ja aiomme haluta polttaa. Molemmat olivat yhtä mieltä siitä, että se olisi paras, mutta minun on raavittava nykyisestä saumasta 2 cm, jotta uusi tarttuisi ja jotta halkeamista voidaan minimoida. Aion saumailla uudelleen ja sitten pestä klinkeripuhdistusaineella, kuten olen lukenut jonkun täällä tehneen, ja sitten sivellä keitetyllä pellavaöljyllä, koska se sitoo. Jos ei halua saumata uudelleen, saumausten pitäisi voida sitoa öljyllä