Hei,

Meillä on talo, joka on rakennettu vuonna 1920, ja kaikki sisäseinät on muurattu tiilistä, joten oletan, että niillä on kantava rooli (mutta en ole varma).

Asennamme uuden keittiön ja haluamme tehdä reiän seinään ruokakomeron suuntaan, jonne side-by-side jääkaappi/pakastin työnnetään sisään. Sellaisen jääkaappi/pakastimen leveys on 92 cm ja ajatus on, että aukko olisi noin 100 cm. Korkeus, jos sillä on merkitystä, on noin 200 cm, ja keittiön kokonaiskorkeus on 330 cm. Joten melko paljon "seinää" jää aukon yläpuolelle.

Asiaa hieman monimutkaistaa se, että tila on ahdas. Toisella puolella on savuhormi ja toisella puolella vesiputket, enkä halua koskea niihin. Työskentelyleveys on 110 cm.

Ajatukseni on tehdä aukko. Asettaa I-palkki tunkin avulla ja sitten pultata teräskisko kummallekin puolelle, ehkä noin 1 cm paksu, jotta I-palkki lepää päädyillä. Käyttää kunnollisia ankkuripultteja 20-25 cm välein, ja kun tämä on kiinnitetty, pyytää ystävää hitsaamaan muutaman pisteen kulmiin, jotta I-palkki ei liiku.

Miltä tämä kuulostaa?

ihan spontaanisti ja oikeastaan osaamatta olisin tehnyt jotain samanlaista, jos se olisi ollut minun luonani, joten minun korvissani se toimii loistavasti... mutta kuten sanottu, olen kaukana koulutetusta, mutta pidän itseäni kätevänä ja viisaana... :-)
onnea...

Tuon tunkin kanssa olen hieman epäileväinen.
Sehän on tiilitalo, ei puutalo - ei kivitaloa voi ihan miten vaan nostaa ilman että tulee vaurioita.

Aloita selvittämällä, onko seinä kantava.
On hyvin harvinaista, että kaikki seinät olisivat kantavia.

Sen jälkeen voi valita menetelmän toimenpiteiden tekemiselle.

Kiitos vastauksesta.

Tunkilla tarkoitan vain niinkin yksinkertaista asiaa kuin palkin asettamista paikalleen sillä välin kun kiinnitän teräskiskot. Eli ei lainkaan siirtää/nostaa seinää, joka on yläpuolella.

Mistä tietää, onko väliseinä kantava vanhassa talossa?

danlindberg sanoi:
Miten tietää, onko vanhan talon sisäseinä kantava?
Antaa jonkun, joka tietää mitä tekee, tutkia talon piirustuksen tai vaihtoehtoisesti vierailla ja tutkia taloa paikan päällä.

Aina voi avata reiän ja katsoa romahtaako se, jos romahtaa, niin se oli kantava, muuten ei.

Muuten täytyy laittaa päähänsä insinöörinlakki... miltä se näyttää yläpuolella (kattorakenteet/seinät jne.)

Olen enimmäkseen käsitellyt puurakenteita ja ne ovat mielestäni hieman armollisempia kantavien seinien suhteen... saa enemmän varoituksia ennen kuin kaikki menee päin helvettiä, kivi ja tiili ovat hauraampia materiaaleja, jotka voivat haljeta, jos niistä vedetään.

ArneTW sanoi:
Voihan aina tehdä reiän ja katsoa sortuuko se, jos sortuu niin se oli kantavaa, muuten ei.

/ATW
Ehkä ei suositeltavaa amatöörille?

Ehkä ei suositeltu lähestymistapa. kuitenkin väitän, että kun se tapahtuu (se romahtaa), kyseessä on amatööri, joka ajatteli "Äh va'fan, minä kokeilen!".

/ATW

Sitten haluat varmaan mieluummin käyttää proppuja ja ruuveja tiilessä kuin expander :)

Talo on vanha eikä rakennuspiirustuksia ole, vain pohjapiirros.

Ei, en ajatellut avata reikää ilman että tiedän ensin että se on turvallista. Mutta, kenet löydän joka osaa tämän? Onko se paikallinen pieni rakennusfirma vai pitääkö olla rakennusinsinööri konsultti?

Pääsetkö käsiksi niin että voit nähdä kattoristikot? Onko kattoristikoissa mitään saumoja? Sen aukon, jonka aiot tehdä, voi epäonnisesti koskea vain yhtä kattoristikkoa, joka täytyy vaihtaa. Tämä voit tehdä helposti ylhäältä, elleivät kattoristikot jo ole kantavia, eli että ne kantavat ulkoseinät. Minulla oli vähän sama ongelma ja otin kotiin puusepän, joka katsoi ongelmaa. Hän ei ottanut tästä maksua ja se kesti 10 minuuttia.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.