Olen valanut lecasorilla ja se on hienoa... täytyy kokeilla styroxpalloja...
Jos valetaan pienempiä alueita, tulee luultavasti kalliimmaksi tilata valmissekoitettua...
Joten jos voi tehdä itse, se on hienoa. Voisi ehkä olla hankalaa, jos haluaa hioa pintaa...
joten silloin täytyy varmaan kaataa vielä yksi kerros päälle... Tämä täytyy kokeilla...

Ajattelin vähän tätä:

jeppeknaster sanoi:
[...] Kun 50 litran säkki painaa 17 kg, sen pitäisi olla noin 16,5 kg sementtiä (noin 12-13 litraa?) ja loput solumuovikuulia.[...]
Sementin tiheys on 3,1 t/m3. Jos 16,5 kg sementtiä per säkki pitää paikkansa, se vastaa noin 5,3 litraa. (5,3 x 3,1 = 16,43 kg)

On mahdollista, että heillä on myös jokin lisäaine. Idea on kai olla liian juoksevaa pastaa.

Mitä tulee pidempään kuivumisaikaan, kuten joku mainitsi aikaisemmin ketjussa - en tiedä tarkoittaako se kuivumista vai lujuuden kasvua. Monet sekoittavat nämä asiat betonin kanssa. Sementti on tunnetusti hydraulinen sidosaine - se tarkoittaa, että se reagoi veden kanssa ja luo lopputuotteen, joka puolestaan ei ole vesiliukoinen. Betoni ei saisi siis kuivua ennen riittävän lujuuden saavuttamista. Jos betoni kuivuu liian aikaisin, ei ole tarpeeksi vettä sementtireaktioille ja pahimmassa tapauksessa kuivumishalkeamia voi esiintyä tilavuuden vähenemisen vuoksi.

Mitä tulee kovettumisaikaan, se lienee muuttumaton (ainakaan ei pidempi) - EPS-kuulat eivät vaikuta sementtireaktioihin eivätkä siten hydrataatioaikaan. Voitaisiin jopa spekuloida, että se voisi mennä nopeammin EPS:in eristävien ominaisuuksien ansiosta. Hydrataatiolämpö voisi säilyä paremmin rakenteessa ja koska lujuuden kasvu on suoraan riippuvainen lämpötilasta, sillä saattaisi olla positiivinen vaikutus normaaliin betoniin tietyissä olosuhteissa.

Kuivumisen osalta (ensimmäisen jäykistymisen ja alkuajan kovettumisen jälkeen) voisi olla, että sekin menee nopeammin. Oletan, että EPS on avoimempi diffuusiolle kuin betoni - annetulla samalla vedensementtisuhteella.

O
Tein tämän harjoituksen syksyllä (eli tein ja käytin itsetehtyä EPS-betonia).

Koska minun tarvitsi käyttää betonia vain jäykkänä eristeenä uuteen kevytbetoniseinään ja vanhaan tiiliseinään, kantavuusvaatimukseni olivat alhaiset.

EPS-korut tilasin jakelijan kautta Cellplast Direktiltä noin 200 kr/300l, tämä sekä tarvitsemani sementti teki kustannuksista kolmanneksen siitä, mitä olisin saanut valmiiksi sekoitetusta EPS-betonista säkissä. (Minulle valmiiksi sekoitettu EPS-betoni tehtaasta ei ollut vaihtoehto, koska betoni piti kauhoa/ämpäriä paikan päällä. Bulkkijakajaa kuivasekoitukselle ei ollut saatavilla)

Työjärjestys, jonka lopulta katsoin parhaaksi, oli:
1: kaada sopiva määrä (50 l) eps-korut
2: kaada muutama litra vettä ja sekoita niin, että kaikki korut kastuvat
3: kaada sementti - sekoita vaakasuunnassa niin, että sementti ei mene suoraan pohjalle
4: kaada lisää vettä ja sekoita, kunnes oikea koostumus on saavutettu (sekoita mielellään pitkään)

Tuloksena oli mielestäni kohtuullinen - käytin sekoituskonetta (vaikka EPS-betonin ohjeissa sanotaan, että se on sekoitettava käsin).

Sanoisin, että vesimäärä oli vaikein saada oikeaksi, mutta sain siitä kohtuullisen tunteen muutaman erän jälkeen.

Yritin lisätä astianpesuainetta, koska vihjattiin, että veden pintajännityksen rikkominen oli tärkeää - mutta en kokenut sen tekevän merkittävää eroa.

Ostin myös pari kolme säkkiä Finjan valmiiksi sekoitettua solumuovibetonista vertailun vuoksi. Säkkien korujen koko on ehdottomasti pienempi kuin ne, jotka sain cellplast direktiltä. Katson kuitenkin, että oli mahdollista saada samankaltainen koostumus itsetehtyyn kuin valmiiseen, mutta on täysin mahdollista (todennäköistä), että valmisbetonin lujuus on parempi.

Voisin tehdä saman harjoituksen uudelleen - mutta ehdottomasti kannattaa kysyä itseltään, onko vaivan arvoinen ja ottaa huomioon, että kantavuus on todennäköisesti huonompi kuin valmiissa säkeissä.

Viimeksi muokattu:
Stickan56
Että ihmiset tekevät omaa olutta, viiniä ja viinaa ymmärrän, mutta oma EPS-sementti on minulle käsittämätöntä.:O
Ei ole ihme, että on niin paljon keskeneräisiä rakennusprojekteja, jotka eivät koskaan valmistu.:D

Terveisin Stickan

Kun otetaan huomioon, että he näyttävät nostaneen EPS Cementin hintaa yli 50% kesästä lähtien, niin voi olla yhä järkevämpää tehdä se itse, jos se vain onnistuu. Maksoin 160 kr kesällä ja nyt hinta on välillä 230-290 kr/säkki....

Sekoittelin itse eps:ää käyttäen sacco säkkejä ja sementtiä muutama vuosi sitten.
Käytin seosta karkean tasoitukseen betoniholveilla noin 100-150 mm ennen valu- ja klinkkeripinnoitusta.
Se toimi hyvin eikä ole painunut tai aiheuttanut halkeamia. Huomasin kuitenkin, että pintalujuus oli hieman heikompi omassa sekoituksessani kuin "oikeassa", eli pinnan pallot irtosivat hieman helpommin, mutta se ei haitannut minua valun jälkeen.

Mikael_L
Stickan56 sanoi:
Että ihmiset tekevät omaa olutta, viiniä ja väkeviä ymmärrän, mutta oma EPS-sementti on minulle käsittämätöntä.:O
Ei ole ihme, että on niin monia epäonnistuneita rakennusprojekteja, jotka eivät koskaan valmistu.:D

Ystävällisin terveisin Stickan
Päinvastoin, olen eri mieltä. EPS-sementin ei edes tarvitse maistua hyvältä. :cool:

• Tykkään
rein85viss ja 1 muu
  • Laddar…
RoughChuck sanoi:
Muutama vuosi sitten sekoitin oman EPS:n sacco säkkien ja sementin avulla.
Käytin sekoitusta tasoittaakseni betoniholvin noin 100-150 mm ennen itsestään tasoittuvaa tasoitetta - klinkkeriä.
Se toimi hyvin eikä ole painunut tai aiheuttanut halkeamia. Huomasin kuitenkin, että pintalujuus oli hieman huonompi sekoituksessani verrattuna "oikeaan", ts. pintapallot irtosivat hieman helpommin, mutta se ei haitannut minua itsestään tasoittuvan tasoitteen jälkeen.
kaksi kysymystä:
-poistetaanko nahka?
-mitä lapset sanoivat?

Orix sanoi:
kaksi kysymystä:
-otetaanko iho pois?
-mitä lapset sanoivat?
1: riippuu siitä, kuinka haluaa sotkea sekoittimen kanssa sitten...:P

2. saivat korvauksen huonekaluliikkeeltä, joten taistelua ei tullut..

1kbm maksoi 1500:- beanbagissä, sen pitäisi riittää noin 20 säkkiin (1000/50) ja silloin tarvitaan noin 330kg stdcementtiä, joka maksaa 42:- / 25 kg säkki 14 säkkiä * 42:- = 588:- eli noin 2100 + kuljetus on noin 100-120:- / säkki sisältäen alv:n. Säästää noin 1000:- 20 säkkiä / 1kbm eli verrattuna säkkihintaan (jonka voi neuvotella alemmas lavahankinnalla).

Jos luet yllä, Osfo sai 300 litraa kuulia 200 kr hintaan, mikä antaa m3-hinnaksi yli 700 kr. Tämä voi varmasti laskea 500 kruunuun, jos hankitaan kokonainen kuutio. Silloin hinta putoaa yhtäkkiä puoleen.

Viimeksi muokattu:
Voi se meni minulta ohi...
Sitten siitä tuli vielä parempi

Minulla on noin 50-60 neliötä, joka pitää täyttää noin 6-7 cm, tai ehkä enemmän
Lattia on todella epätasainen, se pitää tasoittaa, jotta siitä tulee lattia asunnossa

Ajattelin täyttää sementtisidotulla lecalla melko tasaiselle tasolle, valaa tasoituslaastilla tasaiseksi, laittaa 50 mm solumuovia ja sen päälle 22 mm lastulevyä

Mietin nyt omaa EPS:ää (minulla on omaa, joten voin ostaa valmista EPS:ää tukkuhintaan, mutta se tulee liian kalliiksi)
Kysymys on, pitäisikö vetää tasoituslaastilla noin 10-13 cm EPS:ää, upottaa vesikiertoinen lämpö alas, valaa tasoituslaastilla ja laittaa klinkkeri sen sijaan...

nino sanoi:
Mietin omaa EPS:ää nyt (omistan itse, joten voin ostaa valmista EPS:ää nettohintaan, mutta se tulee liian kalliiksi).
Kysymys on, pitäisikö levittää ja tasoittaa noin 10-13 cm EPS:llä ja jyrsiä vesi kiertävä lämmitys alas ja tasoittaa sekä laittaa klinkkeri sen sijaan...
Jyrsiäkö EPS:ään?

jyrsiä tai oikeastaan sahata uria urajyrsimellä? vai mikä se on, tyyppi kulmahiomakone kahdella levyllä noin 2cm etäisyydellä toisistaan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.