27 281 lukukertaa ·
37 vastausta
27k lukukertaa
37 vastausta
Tehdä oma EPS-sementti?
Istuin ja pohdin, voisiko tehdä oman version EPS-betonista sekoittamalla tavallisia solumuovipalloja veteen ja sementtiin. Ajattelin kokeilla löytää oikeat mittasuhteet kokeilemalla.
Sekä EPS-betoni että thermisol väittävät, että heidän pallonsa on varustettu jonkinlaisella erikoispinnoitteella, jotta ne eivät "nouse pintaan", mutta tietääkseni tämä materiaali ei ole suoranaisesti nestemäistä, vaan enemmänkin kuivaa ja muotoiltavaa. Olen tehnyt samankaltaisia valamisia kevytsorarakeilla ja se toimi mainiosti. Ja eps:llä on huomattavasti paremmat eristysarvot. Kuivumisaika tulee luultavasti olemaan huomattavasti pidempi kuin EPS-betonissa, ellei palloja sekoiteta pikabetoniin. Solumuovipalloja ilmeisesti on saatavilla suursäkeissä.
Tästä sanoo thermisol solubetonistaan:
"Betoniasemalla sekoitetaan tavallinen
Portland-sementti ja vesi reseptin mukaan.
Solumuovipallot sekoitetaan sitten
lietteeseen betoniautossa. Tämä voidaan tehdä
joko betoniasemalla tai rakennustyömaalla. yksinkertaisinta on puhaltaa solumuovipallot betoniautoon erityisellä
puhalluskoneellamme"
http://www.thermisol.se/pdf/Cellbetong A4_6-sid.pdf
Mitä mieltä on asiantuntijapaneeli?
Sekä EPS-betoni että thermisol väittävät, että heidän pallonsa on varustettu jonkinlaisella erikoispinnoitteella, jotta ne eivät "nouse pintaan", mutta tietääkseni tämä materiaali ei ole suoranaisesti nestemäistä, vaan enemmänkin kuivaa ja muotoiltavaa. Olen tehnyt samankaltaisia valamisia kevytsorarakeilla ja se toimi mainiosti. Ja eps:llä on huomattavasti paremmat eristysarvot. Kuivumisaika tulee luultavasti olemaan huomattavasti pidempi kuin EPS-betonissa, ellei palloja sekoiteta pikabetoniin. Solumuovipalloja ilmeisesti on saatavilla suursäkeissä.
Tästä sanoo thermisol solubetonistaan:
"Betoniasemalla sekoitetaan tavallinen
Portland-sementti ja vesi reseptin mukaan.
Solumuovipallot sekoitetaan sitten
lietteeseen betoniautossa. Tämä voidaan tehdä
joko betoniasemalla tai rakennustyömaalla. yksinkertaisinta on puhaltaa solumuovipallot betoniautoon erityisellä
puhalluskoneellamme"
http://www.thermisol.se/pdf/Cellbetong A4_6-sid.pdf
Mitä mieltä on asiantuntijapaneeli?
Viimeksi muokattu:
Missä ovat asiantuntijat? 
mitä kuulin on, että nämä erityiset aineet, joilla kulttuurit on käsitelty, ovat tavallista tiskiaine/saippuaa, kun sekoitin epc sementtiä oli tärkeää oikea suhde, liikaa vettä niin ne nousevat esiin liikaa sementtiä niin kulttuurit eivät sekoitu hyvin.
Viimeksi muokattu:
En ihmettelisi, jos erikoiskohtelu koostuu aivan tavallisesta saippuasta... Oikeastaan se on kai vain pintajännityksen rikkomista.
Tekoiko omaa EPS-sementtiä sementistä ja styroksikuulista, vai tarkoitatko, että sekoitit sitä, mitä ostit säkissä?läppglans sanoi:
Valoin EPS:llä ensimmäistä kertaa eilen. Erittäin mukava materiaali, paitsi että betonisekoittimen puhdistaminen oli hieman hankalaa. Kun katsoo sisällysluetteloa, siinä lukee 85 % laajennettua polystyreeniä ja 15 % portlandsementtiä, siinä kaikki. Pitäisi pystyä tekemään itse ilman suurempia ongelmia. Kun 50 litran säkki painaa 17 kg, sen pitäisi olla noin 16,5 kg sementtiä (noin 12-13 litraa?) ja loput solumuovirakeita.
Ehkä pitäisi kokeilla
Ehkä pitäisi kokeilla
olen myös omien ratkaisujen kannattaja, joten se mitä kirjoitat, kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta. en ole itse valanut epssementillä, mutta minulla on pari sellaista lattiaa tulossa. ehkä hankalaa on, että jos ei onnistu sekoittamaan palloja tasaisesti massaan, niin lujuus muuttuu? onko eps-palloilla jokin erityinen lujuusluokitus (jos sellainen on olemassa pallo-tasolla) kuten muulla eristyksellä?
Eikö EPS-sementissä ole lainkaan kiviainesta?jeppeknaster sanoi:Valoin EPS:llä ensimmäistä kertaa eilen. Erittäin mukava materiaali paitsi että oli hieman sotkuista puhdistaa betonisekoittajaa. Kun katsoo ainesosaluetteloa, siinä lukee 85 % laajennettua polystyreeniä ja 15 % portlandsementtiä, siinä kaikki. Silloinhan sen pitäisi pystyä tekemään itse ilman suurempia ongelmia. Koska 50 litran säkki painaa 17 kg, sen pitäisi olla noin 16,5 kg sementtiä (noin 12-13 litraa?) ja loput solumuovipalloja.
Ehkä pitäisi kokeilla![]()
Ei aavistustakaan, mutta pallot ovat erittäin pieniä, huomattavasti pienempiä kuin solumuovipallot, joita ajattelen (kuten ne, jotka ovat sacco-säkeissä).freddeh sanoi:olen myös omien ratkaisujen kannattaja, joten mielestäni se mitä kirjoitat kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta. en ole itse valanut eps-sementillä, mutta minulla on pari sellaista lattiaa suunnitteilla tulevaisuudessa. hankalaksi voi ehkä muodostua se, että jos palloja ei onnistu sekoittamaan tasaisesti massaan, niin lujuus muuttuu? onko eps-palloilla joku erityinen lujuusluokitus (jos sitä on pallo-tasolla) kuten muulla eristyksellä?
Mielenkiintoista. Ei, en ole tarvinnut EPS:ää uudelleen, ainakaan vielä. Mutta ehkä pian. En usko, että kuulat ovat enempää kuin 1-2 mm halkaisijaltaan.
